Voi olla, että tiukka taloustilanne rauhoittaa tilannetta, hän
arvioi.
Toisaalta liittotason neuvotteluilla on keskitettyjä tulokierroksia suurempi taipumus
leimahtaa riidoiksi. Lonka kuitenkin muistuttaa, että myös rauhallisia liittokierroksia
on ollut.
Toistaiseksi valtakunnansovittelijan toimistossa on hiljaista. Tosin syksyn
ensimmäinen ilmoitus työriidasta tuli Lonkalle juuri ennen haastattelua. Kyse on alle
kahtakymmentä työntekijää koskevasta asiasta, mutta jos tilanne kriisiytyy lakoksi,
vaikutukset ovat laajat.
Esa Lonka on toiminut valtakunnansovittelijana elokuusta. Hänellä on yli 20 vuoden
kokemus sovittelusta, sillä hän on toiminut vuodesta 1987 Uudenmaan piirisovittelijana
ja valtakunnansovittelijan varamiehenä.
Tehtävään Lonka lähtee hyvällä ja luottavaisella mielellä.
Koen, että minulla on molempien osapuolien hyväksyntä ja luottamus. Ilman
sitä tehtävän hoitaminen ei onnistuisi.
Valtakunnansovittelijan valinta mutkistui keväällä, kun yhteistä, kaikille
työmarkkinaosapuolille kelpaavaa ehdokasta ei palkansaajapuolelta löytynyt. Lonka on
tehnyt työuransa valtionhallinnossa.
Lempeästi hymyilevää ja rauhallisella äänellä puhuvaa Lonkaa on vaikea kuvitella
lyömään nyrkkiä pöytään riiteleville osapuolille. Tosiasiassa neuvotteluja ei edes
käydä yhdessä ison pöydän ääressä. Työnantajapuolen neuvotteluryhmä istuu
toisessa huoneessa ja palkansaajien toisessa ja sovittelija sukkuloi ryhmien välillä.
Vain kameroita varten kokoonnutaan yhdessä istumaan pitkän pöydän ääreen,
Lonka paljastaa.
Toimiva järjestelmä
Kaikki ilmoitukset työriidoista tulevat nykyään valtakunnansovittelijan toimistoon
Helsingin Bulevardille. Uuden lain myötä alueellisista piirisovittelijoista luovuttiin,
mutta valtakunnansovittelija voi tarvittaessa käyttää apunaan avustavia sovittelijoita.
Lonka pitää muutosta hyvänä. Se heijastaa työmarkkinoiden muutosta, jossa harvat
kiistat enää pysyvät puhtaasti alueellisina.
Suomalaista sovittelujärjestelmää Lonka kutsuu "oikeamieliseksi".
Meillä on pakkosovittelu, mutta ei pakkosovintoa kuten joissakin maissa.
Työehtosopimus on aina vapaaehtoisesti solmittu ja siten siihen myös sitoudutaan ja
siitä otetaan vastuu.
Lonkan mukaan järjestelmä osoittaa, että valtio on halunnut panostaa
työmarkkinoiden toimivuuteen. Toimiva sovittelujärjestelmä on kansantalouden ja koko
yhteiskunnan etu.
Järjestelmää koetellaan taatusti ensi talvenakin. Erityisen vaikeita neuvotteluja
ennustetaan julkiselle sektorille.
Pohjalla on Tehyn jäsenilleen neuvottelemat palkankorotukset. Ne yhdistettynä
kuntatalouden ongelmiin tekevät yhtälöstä vaikean, Lonka sanoo.
Vanha ja uusi törmäävät
Työmarkkinamaailma on muuttunut rajusti viime vuosikymmeninä. Pätkätyöt ja
paikallinen sopiminen lisääntyvät ja työnantajat ovat organisoineet toimintansa uuteen
kuosiin. Tavoitteena on vähentää työehtosopimusten määrää. Esimerkiksi
teollisuuden työnantajat ovat ryhmittymässä teknologiateollisuuden sopimukseen.
Lonkan mukaan ongelmia syntyy siitä, että palkansaajapuolella noudatetaan vielä
vanhoja rakenteita. Ne tuntuvat istuvan sitkeässä, mitä osoitti teollisuusliittojen
yhdistymiseen tähtäävän TEAM-hankkeen kaatuminenkin.
Nykyään syntyy helposti sopimusrajariitoja ja jäsenten kalastelua toisista
liitoista.
Julkisella sektorilla päänvaivaa tuottaa töiden kilpailuttaminen ja ulkoistaminen,
mikä sotkee järjestäytymispalettia.
Lonka myöntää, että sopimusrajariidat heijastuvat myös valtakunnansovittelijan
toimistoon tai voivat löytyä ainakin kiistojen taustalta. Hän pitääkin
työmarkkinajärjestöjen sopimaa konsiliaatiomenettelyä tervetulleena. Siinä
järjestöt ovat sopineet keskenään pelisäännöistä tilanteissa, joissa syntyy
epäselvyyttä siitä, mitä työehtosopimusta noudatetaan.
Paikallisen sopimisen lisääntyminen ei Lonkan mukaan suoraan heijastu
valtakunnansovittelijan työhön. Jos paikallisesta sopimuksesta tulee lakkoon johtava
kiista työehtosopimuksen ollessa voimassa, riita ratkotaan työtuomioistuimessa.
Henkilökemia vaikuttaa
Esa Lonka sanoo, että hyvä neuvottelija tietää, missä mennään ja on valmis
sopimaan, kun "aika on kypsä". Hänellä on myös riittävät valtuudet sopia.
Siihen, milloin on aika antaa sovintoesitys, ei ole olemassa yleispätevää
sääntöä, Lonka sanoo. Yleensä sovittelija antaa vain yhden sovintoesityksen.
Toisaalta, jos esitystä ei hyväksytä, se ei välttämättä merkitse epäonnistumista.
Joskus tarvitaan toinenkin esitys ennen kuin tilanne laukeaa.
Lonka myöntää, että sovittelussa on aina kyse myös psykologiasta.
Ihmissuhdetaidot ovat tarpeen, mutta kyllä asiat ovat sovittelussa silti
ykkösjuttu.
Valtakunnansovittelijalla on vakiovieraita, jotka lähes säännönmukaisesti
tarvitsevat sovittelijan apua päästäkseen sopimukseen. Taustalla vaikuttavat alalle
muodostunut tapa hoitaa asioita ja neuvottelukulttuuri. Myös henkilökemialla on
merkitystä.
Esa Lonka kumoaa käsityksen, että yöneuvottelut olisivat oleellinen osa
valtakunnansovittelijan työnkuvaa.
Ne eivät ole itsetarkoitus, eikä taktiikkana ole osapuolten väsyttäminen.
Neuvotteluaikataulut pyritään laatimaan järkeviksi. Mutta ei yöneuvotteluja voi aina
välttää.
Valot palavat siis valtakunnansovittelijan toimistossa ensi talvenakin yömyöhään.
Pirjo Pajunen
kuvat Tuulikki Holopainen