Etujen karsiminen ei ole oikea tapa eikä SAK hyväksy sitä.
Meillä on lukuisia yritysesimerkkejä, joissa työntekijöiden oikeuksia vahvistamalla on
saatu eläkkeelle jäämisikää selvästi myöhemmäksi.
Esimerkiksi työaikojen ja työtehtävien joustaminen ihmisten elämäntilanteiden
mukaan heijastuu parempana jaksamisena työssä ja työkyvyttömyyseläkkeiden
vähenemisenä.
Keinoja työurien pidentämiseksi etsitään kahdessa työmarkkinajärjestöjen
työryhmässä. Aikataulu on tiukka, sillä työryhmien määräaika on vuoden lopussa.
Työryhmiltä odotetaan konkreettisia ehdotuksia.
Keinoja myöhentää eläkeikää kyllä on. Niiden vaikuttavuutta arvioidaan
nyt työryhmissä. Tavoitteena on esittää vaihtoehtoisia keinoja, joilla uskottavasti
voidaan nostaa keskimääräistä eläkkeelle jäämisikää.
Kallinen sanoo, että uskottavuus tarkoittaa myös sopimus- ja normimuutoksia.
Työntekijöiden oikeuksien vahvistaminen edellyttää muutoksia
työehtosopimuksiin ja lainsäädäntöön.
Työryhmien tehtävä on haasteellinen. Väestön ikääntyminen heikentää
huoltosuhdetta jo lähivuosina. Toisaalta taloudellinen taantuma vaikeuttaa iäkkäämpien
työntekijöiden asemaa työelämässä.
Kallisen mukaan esitettyjen keinojen on oltava sellaisia, että ne eivät aja
yksittäisiä ihmisiä taloudelliseen ahdinkoon taantuman aikana.
Keinoja mietittäessä on katsottava yli tämän hetkisen taloustaantuman.
Työikään tulevat ikäluokat ovat jo nyt pienempiä kuin eläkkeelle jäävät
ikäluokat.
Suomessa 5565-vuotiaiden työhön osallistuminen on hyvän talouskasvun myötä
lisääntynyt EU-maiden ripeintä tahtia. Vuonna 2005 toteutettu eläkeuudistus on tukenut
työurien pidentämistä. Suomalaisten keskimääräinen eläkkeelle jäämisikä on
noussut lähes odotetusti. Se on kuitenkin edelleen liian alhainen ja 25-vuotiaalle
laskettu odotettavissa oleva eläkkeelle jäämisikä on 59,4 vuotta. Nyt tavoitteena on
etsiä keinoja, joilla uskottavasti pystytään nostamaan eläkkeelle jäämistä kolmella
vuodella vuoteen 2025 mennessä.
Koko työura syyniin
Kaija Kallinen sanoo, että työurien pidentäminen ei onnistu, jos toimenpiteet
kohdennetaan vain lähellä eläkeikää oleviin työntekijöihin. Tarvitaan toimia, jotka
kohdistuvat koko työuraan ja jo aikaan ennen työelämään tuloa.
Koulutuksen merkitystä ei voi liiaksi korostaa. Hyvä ammatillinen koulutus
antaa eväitä täydentää osaamista työuran aikana ja selvitä työelämän
muutoksissa. Jokaiselle peruskoulun päättävälle nuorelle on varmistettava
opiskelupaikka tai muu työelämään johtava väylä.
Kallinen painottaa myös työterveyshuollon merkitystä. Hänen mukaansa
työterveyshuolto on saatava toimimaan kaikilla aloilla ja siihen on oltava oikeus myös
pätkätyöläisillä. Lisäksi työterveyshuollon painopistettä on siirrettävä
työkyvyttömyyden ennaltaehkäisyyn.
Terveyden menettäminen ja joutuminen työkyvyttömyyseläkkeelle on merkittävin syy
eläkkeen alkamiseen ennen vanhuuseläkettä. Tällä hetkellä
työkyvyttömyyseläkkeellä on yli 260 000 suomalaista. Alkavien
työkyvyttömyyseläkkeiden yleisin syy on mielenterveysongelmat, erityisesti masennus.
Toisena tulee tuki- ja liikuntaelinten sairaudet.
Mielenterveysongelmien taustalta löytyy työelämästä lähtöisin olevia syitä.
Näitä ovat muun muassa jatkuvat muutokset työssä, epävarmuus tulevasta ja jatkuva
kiire.
Työurien jatkaminen edellyttää, että kaikki osapuolet sitoutuvat
työhyvinvoinnin edistämiseen ja työnantajat myös käytännössä panostavat tähän
työhön nykyistä enemmän.
Jaksamista tuettava
Suomessa iäkkäistä työntekijöistä on Ruotsiin verrattuna harvempi töissä.
Toisaalta työpanoksia vertaamalla eroa ei juuri ole, sillä Suomessa tehdään pitkää
päivää, kun taas Ruotsissa iäkkäämmät työntekijät ovat tyypillisesti
osa-aikatyössä.
Kallisen mukaan Suomessa on lisättävä työntekijän oikeuksia lyhentää
työaikaansa eri elämäntilanteissa ja myös työuran loppupuolella. Mietintämyssyyn on
syytä laittaa myös eläkekarttuman kehittäminen entistä kannustavammaksi. Nyt
eläkkeen 4,5 prosentin kannustinkarttuma alkaa, jos työntekoa jatkaa 63 vuoden jälkeen.
On syytä selvittää karttuman parantamista nykyisestä, esimerkiksi 57
vuodesta eteenpäin.
Suomessa osatyökykyiset työllistyvät selvästi heikommin kuin esimerkiksi Ruotsissa
tai Saksassa. Osatyökyvyttömyyseläkkeellä olevista moni ei saa työtä, vaikka
työhaluja olisikin.
Työnantajille voitaisiin säätää velvollisuus työllistää
vajaatyökykyisiä ja lisätä kannustimia tähän, Kaija Kallinen pohtii.
Pirjo Pajunen