
SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Pia
Björkbacka kysyy hallitusneuvos Antti Riivarilta työ- ja
elinkeinoministeriöstä palveludirektiivin vaikutuksista Suomeen.
Palveludirektiivi on toimeenpantava Suomessa vuoden 2009 loppuun mennessä.
Palveludirektiivityöryhmän tehtävänä on esittää eduskunnalle direktiivin mukaisia
sopeutuksia kansalliseen lainsäädäntöömme.
Kuinka paljon Suomen ulkopuolisten palvelun tarjoajien määrän oletetaan
lisääntyvän Suomessa ja millä toimialoilla erityisesti?
Suomeen on jo nykyisin helppo tulla harjoittamaan palveluelinkeinoja.
Direktiivin soveltamisalaa on rajoitettu, se ei koske esimerkiksi terveyspalveluja,
kuljetuspalveluita, verotukseen liittyviä menettelyjä tai lähetettyihin
työntekijöihin sovellettavaa lainsäädäntöä. Palveludirektiivin velvoitteilla ei ole
suurta vaikutusta mahdollisuuksiin tulla tarjoamaan palveluja Suomessa.
Virosta, mutta myös muista Itämeren maista, on helppo tarjota lyhytaikaisia
palveluita Suomeen. Onko ministeriössä arvioitu, minkälaisia mahdollisia
sosiaalis-taloudellisia vaikutuksia direktiivillä on?
Direktiivillä ei näyttäisi olevan merkittäviä vaikutuksia tänne
kohdistuvaan palvelutarjontaan. Toinen kysymys on suomalaisten palveluyritysten toiminnan
helpottuminen muissa jäsenvaltioissa.
Komissio on tehnyt palveludirektiivin täytäntöönpanon edistämiseksi
käsikirjan, joka ei tulkinnoiltaan kuitenkaan ole sitova. Sitä on käytetty
"apuna" myös Suomen kansallisessa prosessissa. Käsikirjassa on mm.
määritelty direktiivin soveltamisalaa erittäin laajasti sisältäen siihen
taloudelliset yleishyödylliset palvelut -käsite.
Miten tämä käsite määritellään kansallisessa käsittelyssä?
Direktiivin soveltamisalan ulkopuolelle on suljettu ei-taloudelliset
yleishyödylliset palvelut, eikä tulkinta ole peräisin mainitusta ohjekirjasta.
Direktiivin ulkopuolelle on suljettu yleishyödylliset palvelut, joita tarjotaan
asiakkaille ilmaiseksi tai hyvin pientä korvausta vastaan. Tällaisia ovat esimerkiksi
kirjastopalvelut.
Palkkatyöläinen
3.6.2009 nro 5/09 |