Ohjelmaa
toteutetaan kaavamaisesti riippumatta siitä, mikä on eri toimialojen todellinen
työvoimatarve.
Tuottavuusohjelman pääjuju on, että tulevana työvoimapula-aikana väkeä
vapautetaan julkishallinnosta yksityissektorin tarpeisiin. Nykyiseen suhdanne- ja
työllisyystilanteeseen tuottavuusohjelma istuu Kianderin mukaan huonosti.
Tämän hetken näkökulmasta perustelu ei ole enää ajankohtainen, koska
työvoimapula on selvästi poistunut, eikä se ole vähään aikaan näköpiirissä.
Suuri kysymys on, mihin yksityissektori tarvitsee yliopistojen suoltamia
valtiotieteilijöitä, humanisteja ja yhteiskuntatieteilijöitä, joiden työllisyys on jo
nyt huonolla tolalla.
Piilo-ohjelma työväen vähentämiselle
Tuottavuusohjelman yksi piirre on ollut, että valtion palkkalistoilta on tai ollaan
vähentämässä väkeä ulkoistamalla töitä. Kansantalousmiehelle ajatus on
käsittämätön.
Mitään taloudellista säästöä ei synny, jos työt ovat kuitenkin
tarpeellisia valtion toimintojen kannalta, ja ne tuotetaan ulkoistamalla. Loppujen lopuksi
se tulee kalliimmaksi kuin tuottaa palvelut itse, Kiander sanoo.
Esimerkiksi hän ottaa poliisitoimen. Valtio on halunnut vähentää poliisien
määrää, jotta tuottavuusohjelma toteutuisi myös poliisitoimessa. Kansalaiset ja
yritykset haluavat, että poliisi ja vartiointi toimivat. Yritykset ovatkin palkanneet
omat "poliisinsa" eli yksityiset vartijat. Vartiointiala elää kukoistuskautta.
Kansalaiset etenkin maaseudulla eivät enää näe mustamaijaa juuri koskaan, vaikka
haluaisivat turvallisuutensa vuoksi poliisin lähiympäristöönsä.
Kuvitellaan, että tuottavuus nousee, vaikka tosiasiassa osa valtiolle
kuuluvista tehtävistä jätetään hoitamatta. Väen vähennys piilotetaan tuottavuuden
parantamisen taakse, Kiander huomauttaa.
Keskittäminen on muotia bisneksessä
Alueellistamisohjelma lupaa hajauttaa työllisyyttä eri puolille valtakuntaa ja
samalla kohentaa valtion tuottavuutta. Kianderin mielestä alueellistamisohjelma on
täysin ristiriidassa tuottavuusohjelman kanssa.
Alueellistaminen maksaa vielä pitkään. Toimintojen siirtäminen
pääkaupunkiseudulta maakuntiin lisää kertaluontoisia kustannuksia pitkäksi ajaksi.
Lisäksi alueellistamisesta tulee pysyviä kustannuksia, kun virkamiehet pendelöivät ja
lentävät virastonsa ja ministeriön väliä. Idea on täysin ristiriidassa tuottavuuden
parantamisen kanssa.
Kiander huomauttaa, että bisnesmaailma on jo ajat sitten antanut periksi
keskittymistendenssille siitä huolimatta, että esimerkiksi Helsingissä ja Espoossa
toimiminen on kalliimpaa kuin maakunnissa.
Asiantuntemus keskittyy metropolialueille, joista on rekrytoitavissa nopeasti
uutta osaavaa väkeä. Kaikkialla maailmassa asiantuntemus pyrkii keskittymään suuriin
keskuksiin, Kiander huomauttaa.
Tuottavuuden kohentaminen kannattaa
Kansantalousmiehenä Kianderilla ei ole moitteen sijaa siihen, etteikö valtionkin
kannata etsiä keinoja tuottavuuden parantamiseen.
Kyllähän tuottavuutta kannattaa parantaa, jos se on mahdollista. Valtiolla on
toimintoja, joissa kehittyvän teknologian avulla onkin saatu aikaan tuottavuutta ja
henkilöstön vähenemää esimerkiksi tullilaitoksella ja verohallinnossa. Tämä kaikki
on tosin toteutunut ilman tuottavuusohjelmaakin.
Kianderin mukaan tuottavuusohjelma on huono siksikin, ettei se huomioi osan valtion
tehtävistä olevan sellaisia, joissa tuottavuutta ei järkevällä tavalla voi nostaa
vähentämällä väkeä.
Tuottavuusohjelma on sikäli silmänlumetta, että todellinen tarkoitus on
pienentää valtion palkkalistoilla olevaa väkeä ja toivoa, että jäljelle jäävä
henkilöstö tekee hommat ja osa hommista voidaan jättää priorisoinnin myötä
tekemättä, Kiander sanoo ja muistuttaa ikiaikaisesta ongelmasta, ettei julkissektorilla
edes kyetä mittaamaan tuottavuutta kaikilla toimialoilla.