Työnantaja kertoo, että päätös on ministeriön johdon, joka
ilmoittaa, että hallitus ja siellä valtiovarainministeri Jyrki Katainen vastaavat
päätöksestä. Työntekijät saavat lukea Helsingin Sanomista Kataisen suulla, että
ministeriö vastaa tuottavuusohjelmaan liittyvistä supistuskohteista.
Suututtaa se, ettei tuottavuusohjelmalla tunnu olevan kasvoja. Kukaan ei ole
käynyt selvittämässä, mitä Tiken tukipalveluissa tehdään ja mihin niitä tarvitaan.
Henkilöstöä ei ole kuultu lainkaan, moittivat autonkuljettaja ja luottamusmies Martti
Korhonen, virastomestari Jani Seppälä ja palveluesimies Timo Kajukorpi.
Tietämättömyys
Tiken tukipalveluissa henkilöstön vähennys koskee yhtätoista henkilöä.
Virastopalveluista viisi, eli 19501953 syntyneet saavat ehkä jäädä pestiinsä
eläkeikäänsä saakka. Yksi heistä on autonkuljettaja Martti Korhonen, joka kyydittää
ministeriön korkeita virkamiehiä vielä kolme vuotta.
Tuskin päälliköt luopuvat edustaan liikkua ministeriön omalla autolla.
Siinä on myös tietty järki: maaseutumatkoilla päätösvaltaa käyttävät virkamiehet
voivat pitää autossa kokouksia ilman, että tarvitsee pelätä tiedon vuotamista, Martti
Korhonen sanoo.Jani Seppälä ja Timo Kajukorpi eivät osaa sanoa tulevaisuudestaan
mitään.
Meille on sanottu, että korvaava työpaikka tai työllistävää koulutusta
pyritään järjestämään. Todennäköisesti tukipalvelut pääosin ulkoistetaan ja
meidän on annettu ymmärtää, että entistä työtään voi hakea kilpailun voittaneelta
firmalta tai muualta yksityissektorilta. Työnantaja on vakuuttanut noudattavansa hyvää
työnantajapolitiikka ja kaikki sijoittuvat jonnekin, Timo Kajukorpi sanoo ja epäilee
puheiden pitävyyttä. Hän on lähiesimiehenä yhtä tietämätön tulevasta kuin
alaisensa.
Tuhoamisohjelma
Tiken miehet eivät voi ymmärtää, miten Tiken tapauksessa ja monilla muillakin
valtion hallinnon työpaikoilla voi syntyä lisää tuottavuutta, jos työ on arvioitu
välttämättömäksi ja sen tekee jatkossa joku muu kuin oma henkilöstö.
Minun hommieni hoitamiseen tarvittaisiin useampi firma, ainakin taksi- ja
vartiointiyritys, Jani Seppälä sanoo. Hänen työhönsä kuuluvat muun muassa
valvomopalvelut, autonkuljettajan työt, tavaratoimitukset pakettiautolla,
paperinkeräysastioiden tyhjennys, sisäisen postin jakeleminen.
Jani Seppälä kutsuukin tuottavuusohjelmaa tuhoamisohjelmaksi.
Asiakastyytyväisyyttä mittaavien tutkimusten mukaan Tiken tuottamat
virastopalvelut ja julkaisut sekä tieto- ja raporttipalvelut ovat erinomaisia.
Tutkimuksella ei näytä olevan mitään merkitystä tuottavuusohjelman toteuttamisessa,
Timo Kajukorpi toteaa.
Sairautta
Tuottavuusohjelman synnyttämä epävarma tulevaisuus on Tikessä päivittäinen
puheenaihe. Luottamusmiehenä Martti Korhonen on saanut tuta, että ay-liike tuntuu olevan
mahdottomassa tilanteessa: hallitus on päättänyt ja toteuttaa käsittämättömältä
tuntuvaa ohjelmaansa.
Mitä tässä voi tehdä? Julkilausumia on annettu, JHL ja muut valtion
ammattiliitot ovat lobanneet eduskuntaa ja ministeriöitä, mutta millään ei tunnu
olevan vaikutusta. Tuottavuusohjelman toteuttamisessa ay-liikkeellä ei ole
neuvottelukumppania.
Epävarmuus ja toivottomuus näkyvät jo sairaslomina, jotka oletettavasti
vielä lisääntyvät, kun porukan sietokyky heikkenee, Martti Korhonen sanoo.
Huumoria
Työelämässä yleensä esimiehet käyvät henkilöstönsä kanssa
kehityskeskusteluita. Tikessä pidetyissä kehityskeskusteluissa ilmapiiri on ollut Timo
Kajukorven mukaan vaisuhko ainakin verraten aiempaan.
Maalishuhtikuun aikana pitäisi vielä käydä henkilökohtaiset
tavoitekeskustelut, asettaa tavoitteita tämän vuoden toimintaan ja käydä läpi muun
muassa organisaation arvoja. Työ on annettujen raamien puitteissa haasteellista.
Taustapeiliin ei voi katsoa, tulevaisuus on vielä hämärän peitossa. On
elettävä tässä ja nyt ja yritettävä saada porukka jaksamaan epätietoisuuden
vallitessa, Timo Kajukorpi sanoo.
Huumorin viljeleminen kantaa päivästä toiseen.
Eihän tästä huumoria puutu. Koko tuhoamisohjelma on niin naurettava, Jani
Seppälä heittää.
Jos hän olisi nyt hakeutumassa työelämään, hän ei missään tapauksessa hakisi
valtion leipiin.
Työnantajakuva on nyt surkea.
Kun Martti Korhonen aloitti kuljetustehtävät maatilahallituksessa viisitoista vuotta
sitten, hän tyytyi pitkään ja kapeaan leipään nimenomaan varman työpaikan vuoksi.
Nyt voidaan puhua enää kapeasta leivästä.
Leena Seretin
kuvat Tuulikki Holopainen