Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n puheenjohtaja Tuire
Santamäki-Vuori kokee olonsa vähintäänkin hankalaksi. Kansantalousnaisena hän
tuntee suurta sympatiaa kaikenlaista tuottavuutta ja tuloksellisuutta edistäviä toimia
kohtaan, mutta ammattiliiton puheenjohtajana hän ei voi muuta kuin vastustaa nykymenoa.
Ikäväksemme on todettu, että tuottavuusohjelma on
pelkästään kaavamainen väen vähentämisohjelma ilman, että toimintatapoja
muutettaisiin ja saataisiin aikaan kestävää tuottavuuden kasvua ja tuloksellisuutta,
Santamäki-Vuori perustelee.
Toteutus jurppii
Ohjelman tavoitteena on paitsi vapauttaa työvoimaa julkiselta sektorilta yksityisen
bisneksen käyttöön myös kohentaa valtion omaa tuloksellisuutta. Keinoiksi on otettu
ulkoistaminen ja myös irtisanomiset.
Kumpikaan tavoite ei nykymenolla toteudu, Santamäki-Vuori toteaa ja huokailee,
että perustavoite tuottavuuden ja tuloksellisuuden parantamisesta on sen verran tärkeä,
ettei sitä pitäisi tärvellä huonolla toteutuksella.
Juuri ohjelman toteutus jurppii ammattiliitoa.
Ongelmaksi on kehkeytynyt, että tuottavuusohjelma toimii omia tavoitteitaan
vastaan. Minua huolestuttaa se, että tuottavuusohjelma on asettanut koko poliittisen
järjestelmän uskottavuuden koetukselle.
Eduskunnan eri valiokuntien selvityksissä johtopäätös on se, että ohjelman
toteutus ei ole kohdallaan ja silti on käymässä niin, että koirat haukkuvat ja
karavaani kulkee.
Yksityissektorilla tuottavuuden kohentumisella tarkoitetaan, että siitä koituu
taloudellista hyötyä. Valtion tuottavuusohjelmassa rahaa palaa, ja tuottavuutta mitataan
vain henkilöstön nuppiluvun vähentämisenä.
Santamäki-Vuori nostaa esimerkiksi puolustushallinnon tilanteen. Puolustushallinnon
rakennuslaitos on tehnyt vertailuja kustannuskehityksestä sekä
asiakastyytyväisyydestä, ja se palkittiin voittajaksi vuonna 2007 Suomen julkisen
sektorin parhaista käytännöistä.
Erityinen palkitsemisen peruste oli, että laatutyötä leimaa systemaattisuus ja
innostavuus. Puolustushallinnon virkamiehet kävivät pokkaamassa palkinnon Pariisissa
EU:n laatukonferenssissa.
Ministeriöiltä pyydettiin vastauksia, millaisiin jatkotoimenpiteisiin se ryhtyy.
Seurauksena on, että puolustusministeriö hakee kumppaneita kaikille
mahdollisille aloille eli ulkoistaa kaikki mahdolliset tehtävät. Esimerkiksi
rakennuslaitoksessa parisataa siivoojaa saa etsiä työpaikkansa yksityissektorilta
entistä huonoimmin palkka- ja työehdoin. Ministeriö itsekin on muistuttanut, ettei sen
määrärahatarve pienene ostopalveluihin siirryttäessä, Santamäki-Vuori kertoo.
Huvittavin hänen mielestään koko operaatiossa on se, että ministeriön oman
kehittämistyön piti olla kohdallaan ja palvelut kilpailukykyisiä. Palveluiden
kustannukset nousivat markkinoilla 20 %, puolustushallinnossa neljä prosenttia.
Tuloksellisesta näytöstä piittaamatta väkeä saneerataan ulos, jotta
tuottavuusohjelman mukaisesti nuppilukua valtion palkkalistoilla saadaan pienemmäksi.
Karhunpalvelus
Kansainvälisesti vertaillen Suomessa on tehokkaasti toimiva ja korruptoimaton
hallinto, jossa henkilökunta on sitoutunutta.
Minkälaisen viestin ohjelmat antavat, miten viesti vaikuttaa työhyvinvointiin
ja sitä kautta tuloksellisuuteen?, Santamäki-Vuori pohtii.
Tilastokeskuksen työolotutkimuksen mukaan jäljet näkyvät jo. Aiemmin hyvänä
työnantajana koettu valtio on luisunut henkilöstönsä mukaan kehnoihin kantimiin. Väki
ei viihdy työssään, motivaatio ontuu.
Kokemukset siitä, miten henkilöstöön suhtaudutaan, vaikuttaa motivaatioon,
tuottavuuteen ja tuloksellisuuteen halutaanpa sitä tai ei. Tätäkin kautta tehdään
karhunpalvelus tuloksellisuuteen.
Alueellistamisohjelma viestittää sitoutuneille virkamiehille, että teidät
voidaan korvata, ellette lähde oman työn perässä maakuntiin. Signaalit ovat rajuja.
Samanaikaisesti työelämässä pohditaan, kuinka tunnistaa ja siirtää ajan myötä
karttunut hiljainen tieto uusille työntekijöille, Santamäki-Vuori pohtii.
Valtion työnantajakuvalle tuottavuus- ja alueellistamisohjelmat ovat jo iskostaneet
ikävän leiman.
Valtio on työnantajana pyrkinyt määrätietoisesti kohentamaan
työnantajakuvaansa. Nyt viesti on, että nykyisestä henkilöstöstä ei piitata, mutta
uusille ollaan sitten joskus hyvä työnantaja.
Lobbaus ei pure hallitukseen
Tuottavuusohjelma henkilöstön vähennysohjelmana on saanut alusta pitäen ay-liikkeen
tuomion. Aiemmin VTY, nyt JHL muiden valtion pääsopijajärjestöjen kanssa on
lähestynyt kriittisin kannanotoin kansanedustajia ja muita päättäjiä. Laihoin
tuloksin.
Tutkimuksen ja yhteiskuntapolitiikan päällikkö Ilkka Alava JHL:stä on sitä
mieltä, että tuottavuus- ja alueellistamisohjelmat pitäisi nyt laittaa naftaliiniin.
Joidenkin vuosien päästä joudutaan toteamaan, ettei konsepti toimi. Sitten
taas tärvätään valtion rahaa muutoksiin.
Alavan mukaan ay-liike on suhtautunut alueellistamiseen suopeammin kuin tuottavuuden
nimissä toteutettavaan väen vähennysohjelmaan.
Hyväksymme uusien toimintojen rakentamisen muuallekin kuin kehäkolmosen
sisäpuolelle, mutta olemassa olevia virastoja ja laitoksia ei pitäisi hajasijoittaa
ympäri Suomea. Henkilöstö joutuu muutoksen edessä kohtuuttomiin tilanteisiin.
Alueellistaminen aiheuttaa virastoissa ja laitoksissa vuosia kestävän poikkeustilan,
joka on henkilöstön kannalta erittäin stressaavaa.
Alava sanoo, että tuottavuus- ja alueellistamisohjelmat lyövät toisiaan korville.
Pääkaupunkiseudulta katoaa muutaman vuoden aikana kymmenentuhatta valtion työpaikkaa.
Samanaikaisesti hallitus puhuu metropolipolitiikasta.