Palkansaajaliikkeen näkökulmasta on syytä kiinnittää huomiota
siihen, miten henkilöstöä alueellistamisasioissa kohdellaan. Miten sen asiantuntemus
oman alansa asioissa otetaan huomioon. Tähän liittyy myös se, missä toimintaa on
järkevintä harjoittaa. Erityisen ongelmalliseksi henkilöstön kannalta asia tulee
silloin, kun jo olemassa olevia toimintoja halutaan poliittisin päätöksin siirtää
paikkakunnalta toisella.
Ainakaan alun perin alueellistamisessa ei ole ollut tarkoitus siirtää jo olemassa
olevia toimintoja pois pääkaupunkiseudulta, vaan lähtökohtana oli miettiä,
voitaisiinko uusia toimintoja sijoittaa muualle kuin Helsingin seudulle. Tämä
alkuperäinen ajatus näyttää viime aikoina tehtyjen alueellistamispäätösten valossa
unohtuneen.
Nyt omaksuttu aggressiivisempi alueellistaminen on monesta syystä hankala.
Asianomaisen viraston henkilöstön lisäksi ongelmasta pääsevät osallisiksi kaikki
suomalaiset, koska niin sanotut pakkosiirrot rasittavat huomattavasti valtion taloutta.
Kustannukset lisääntyvät, koska jopa useita vuosia kestävältä siirtymäajalta tulee
muun muassa ylimääräisiä henkilöstö-, kiinteistö- ja matkakuluja.
Kaikki ongelmat eivät ole edes rahassa laskettavissa. Perheen tai edes sinkun
siirtyminen toiselle paikkakunnalle ei onnistu käden käänteessä. Ongelmaksi voi
tulla puolison työpaikka, lasten päivähoito- ja kouluasiat, asunnosta luopuminen ja
uuden hankkiminen. Puhumattakaan alueellistettavan työntekijän työmotivaatiosta
huolimatta siitä muuttaako hän virastonsa mukana jonnekin vai jääkö hän
pääkaupunkiseudulle.
Olisi toivottavaa, että alueellistamisesta päättävillä olisi rohkeutta arvioida
tehtäviä ratkaisuja kokonaisvaltaisesti. Niin, että reilusti laitettaisiin miinukset ja
plussat pöytään ja katsottaisiin sen jälkeen, kumpaan suuntaan vaaka aidosti
kallistuu. Ikävä kyllä näin ei näytä kaikissa tapauksissa tällä hetkellä olevan.