Miten turvata jäsenten edunvalvonta ja tehostaa sitä
tilanteessa, jossa toimintaympäristö muuttuu nopeasti ja jossa vanhat rakenteet ja
toimintatavat eivät enää riitä, tiivistää Melin ammattiliittojen tulevaisuuden
haasteet.
Vastauksena näihin haasteisiin Melin esittää kuljetusalan ammattiliittojen
yhdistämistä yli 100 000 jäsenen Logistiikka-alan ammattiliitoksi.
Toimintamalliksi Melin esittää sektorimallia, jossa kukin sektori vastaa omasta
sopimustoiminnastaan. Sektoreita voisivat olla autoliikenne-, ilmailuala-, merenkulku-,
postiala- ja rautatiesektori.
Uusi ammattiliitto kokoaa ja vahvistaa sopimustoimintaa ja solidaarisuutta
kokoamalla tuhansia aktiiveja yhteen, tehostaa kansainvälistä edunvalvontaa sekä
lisää jäsenten yhteiskunnallisen vaikuttamisen mahdollisuuksia, Melin sanoo.
Hän esittää, että uuden liiton perustamiseen tähtäävä työ aloitetaan
perustamalla alkuvuoden 2009 aikana työryhmiä valmistelemaan muun muassa liiton
hallintomallia, sopimustoimintaa ja taloutta. Uuden liiton perustamiselle ei tässä
vaiheessa esitetä tarkkaa ajankohtaa.
Selvitys kuljetusalan ammattiliittojen yhteistyön tiivistämisestä käynnistyi
helmikuussa 2008. Mukana hankkeessa ovat Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT,
Ilmailualan Unioni IAU, Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU, Rautatievirkamiesliitto
RVL, Suomen lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY, Suomen Merimies-Unioni SMU ja
Veturimiesten liitto VML.
Melinin raportti menee seuraavaksi hankkeessa mukana olevien liittojen hallintojen
käsittelyyn, jonka jälkeen kukin liitto päättää mukanaolostaan jatkoselvittelyssä.
Vihreää valoa hankkeen jatkolle on näyttänyt jo Merimies-Unioni. Muiden mukana olevien
liittojen valtuustot ottavat kantaa hankkeeseen kokouksissaan marras- ja joulukuussa.
Yhteistyöselvityksessä mukana olevissa seitsemässä kuljetusalan liitossa on noin
106 000 jäsentä ja 300 ammattiosastoa. Liitot solmivat noin 30 työehtosopimusta.
Liitoissa työskentelee työttömyyskassat mukaan lukien yli 110 työntekijää.