
SAK:n asiantuntijalääkäri Kari
Haring kysyy
Lääkäriliiton neuvottelupäälliköltä Heikki Pärnäseltä
terveydenhuollon johtamisesta.
Hei Heikki,
Julkista terveydenhuoltoa koskevaa lainsäädäntöä ollaan uudistamassa ja uutta
terveydenhuoltolakia koskeva ehdotus on ollut lausuntokierroksella. Tämä laki sekä
aiemmin annettu kunta- ja palvelurakennetta koskeva puitelaki edellyttävät julkiselta
terveydenhuollolta organisaatiomuutoksia. Terveydenhuoltolakiehdotuksessa palvelujen
saatavuutta ja vaikuttavuutta koskevat tavoitteet edellyttävät hyvin toimivia
organisaatioita ja hyvää johtamista. Terveydenhuollossa muutokset ja johtaminen eivät
aina ole ongelmattomia, kuten esimerkiksi HUS:n tapahtumat osoittavat. Mikä on
ammatillisen osaamisen merkitys johtamisessa? Miten terveydenhuollon johtamisen näkee nyt
ja tulevaisuudessa Suomen lääkäriliitto?
Heikki Pärnänen vastaa:
Terveydenhuollon organisaatiot ovat asiantuntijaorganisaatioita ja tunnetusti sellaisen
johtaminen on haastavaa. Onnistuakseen johtajalla on oltava osaamista, asiantuntijuutta,
kykyä ja halua keskustella ja kuunnella; näistä syntyy organisaatiossa luottamus, mikä
on onnistumisen edellytys.
Onnistuneen johtamisen edellytys on myös, että johtajalla on "kaikki
palikat" käytössään: johdetaan sekä henkilöstöä, toimintaa että taloutta.
Lääkäriliitto kannattaa yksijohtajamallia terveydenhuollon organisaatiossa.
Voimassa olevien lakien mukaan lääkäri päättää potilaan hoidon
järjestämisestä ja johtaa ja valvoo sairaanhoitoa. Vastaava määräys on myös
terveydenhuoltolakiehdotuksessa.
Niinpä Lääkäriliitto edellyttää, että sekä voimassa olevan että uudistuvan
lainsäädännön määräyksiä terveyskeskuksen vastaavan lääkärin ja
erikoissairaanhoidon ylilääkärin asemasta ja tehtävistä noudatetaan. Lisäksi
edellytämme, että vastaavan lääkärin asema organisaatiossa on sellainen, että hän
tosiasiallisesti pystyy huolehtimaan lakisääteisistä velvoitteistaan. Jokaisella
kliinistä työtä tekevällä lääkärillä on oltava esimiehenään
lääkärikoulutuksen saanut henkilö.
Palkkatyöläinen
12.11.2008 nro 9/08 |