Muutoksia tulee koko ajan, eikä niissä tahdo millään pysyä
mukana. Nykyään kuljetan tätä A-nelosta jatkuvasti mukanani lunttilappuna.
Kirsileena Nurmikolu on Tampereen kaupungin sosiaali- ja
terveystoimen JHL:läisten päätoiminen luottamusmies. Hän edustaa muun muassa
kotihoidon, päivähoidon ja Tampereen Aterian työntekijöitä.
Luottamusmiehen tehtävää Nurmikolu on hoitanut kymmenen vuotta ja lähes koko sen
ajan kaupungissa on rakennettu kuntapalveluihin tilaaja-tuottajamallia. Koko kaupungin
organisaatiossa malli otettiin käyttöön vuoden 2007 alussa.
Mallin käyttöönoton jälkeen periaatteessa kaikki on muuttunut, mutta
käytännössä moni työntekijä tekee samaa työtä ja samalla tavalla kuin ennenkin.
Eivät kaikki kaupungin työntekijät edes tiedä, että olemme siirtyneet
tilaaja-tuottajamalliin.
Tampereella apulaispormestarit johtavat tilaajalautakuntia, jotka tilaavat palveluita
niiden tuottajilta. Palvelut tuotetaan pääosin kaupungin omana työnä, mutta myös
ostopalveluja käytetään. Lisäksi kaupungilla on ulkoisia ja sisäisiä liikelaitoksia
sekä konsernipalveluja. Viimeksi mainitusta esimerkiksi käy Tampereen Ateria, joka
tilauksesta tuottaa muun muassa päiväkotien ja vanhustenhuollon ateriapalveluja.
Tilaaja-tuottajamalli edellyttää työntekijöiltä oman työn uudelleen
hahmottamista, mutta tässä meillä ollaan vasta alkutekijöissä, Kirsileena Nurmikolu
sanoo.
Työntekijät ovat alusta asti olleet mukana mallin suunnittelussa.
Vaikutusmahdollisuudet ovat kuitenkin jääneet melko vähäisiksi, arvioi Nurmikolu.
Hänen mukaansa työntekijät ovat väsyneitä vuosia pyörineeseen muutosmyllyyn.
Toteutus ratkaisee
Tilaaja-tuottajamalli on käytössä jo monissa kunnissa. Tampereen ohella
Rovaniemellä ja Raisiossa koko kaupungin organisaatio toimii tilaaja-tuottajamallin
pohjalta. Suurista kaupungeista lähes kaikki hyödyntävät mallia ainakin osassa
palveluitaan.
Erityisasiantuntija Antti Kuopila Kuntaliitosta uskoo, että malli yleistyy
huomattavasti lähivuosina, erityisesti sosiaali- ja terveyspalveluissa. Kuntien ohella
myös usean kunnan yhteistoiminta-alueet ovat ottamassa sitä käyttöön
palvelutuotannossaan.
Kokemukset ovat tähän mennessä olleet pääosin myönteisiä.
En tiedä yhtään kuntaa, joka olisi luopunut tilaaja-tuottajamallista.
Pääviesti on, että oikeaan suuntaan ollaan menossa.
Antti Kuopilan mukaan mallilla tavoitellaan palvelutuotantoon läpinäkyvyyttä,
tehokkuutta, tuloksellisuutta ja parempaa laatua.
Valitettavasti näitä tavoitteita ei läheskään aina saavuteta. Esimerkiksi
kustannukset saattavat ainakin aluksi jopa kasvaa, sanoo hallintotieteiden tohtori Tuija
Rajala Tampereen yliopistosta. Hän on osallistunut tutkimushankkeeseen, jossa
selvitettiin Tampereen, Jyväskylän ja Turun tilaaja-tuottajamalleja.
Rajala kuten Kuopilakin korostavat, että malli itsessään ei lisää toiminnan
tehokkuutta ja taloudellisuutta. Ratkaisevaa on toteutustapa.
Tilaaja-tuottajamallin onnistuminen edellyttää, että työntekijät otetaan
mukaan suunnittelemaan ja toteuttamaan uudistusta, Antti Kuopila sanoo.
Mallin sudenkuoppa on palvelujen tuotteistaminen ja tilaaminen.
Osataanko tilata oikeita asioita ja määritellä se, mitä halutaan tilata
riittävän selkeästi. Onko tilaajalla riittävästi tietoa, millaisia palveluja
asiakkaat, eli kuntalaiset tarvitsevat. Pahimmillaan käy niin, että kukaan ei lopulta
tee sitä mitä pitäisi, kun ei ole osattu tilattaessa määritellä tilattavaa tuotetta
riittävän tarkkaan, Tuija Rajala sanoo.
Työ tullut näkyväksi
Kirsileena Nurmikolu löytää tilaaja-tuottajamallista työntekijöiden
kannalta useita myönteisiä piirteitä. Esimerkiksi isommat tuotantoyksiköt takaavat
henkilöstölle aiempaa paremmat mahdollisuudet kehittää omaa ammattitaitoaan ja
osallistua koulutukseen. Myös johtaminen on parantunut.
Palvelua tilattaessa meillä määritellään tarkkaan, mitä tilataan ja kuka
mitäkin tehtävää hoitaa. Tehty työ tulee aiempaa paremmin näkyviin. Se osaltaan
lisää töiden arvostusta. Plussaa on myös selkeät palvelukokonaisuudet ja
työntekijöiden kustannustietoisuuden lisääntyminen.
Työntekijöiden palkkoihin tilaaja-tuottajamalliin siirtyminen ei ole toistaiseksi
vaikuttanut. Jos palveluja ulkoistetaan, syntyy paineita vaihtaa kunnallinen työ- ja
virkaehtosopimus yksityisen sektorin sopimukseen. Se on yleensä tasoltaan heikompi. Näin
on Tampereellakin jo muutamassa tapauksessa käynyt.
Kirsileena Nurmikolua huolestuttaa kuntapäättäjien into suosia ostopalveluja ja
yhtiöittää kuntapalveluja.
Siihen ei tilaaja-tuottajamalli pakota, vaan kyse on poliittisista
päätöksistä. Toivon, että kuntalaiset pohtisivat näin vaalien alla, mitä palveluja
halutaan pitää kunnan omana työnä ja millaista osaamista kunnassa olisi hyvä olla
omasta takaa.
Pirjo Pajunen
kuvat Janne Ruotsalainen
Uusi tapa
organisoida
Tilaaja-tuottajamalli on uudenlainen tapa organisoida palveluja. Oleellista on se,
että tilaajaorganisaatio ja palvelujen tuottajayksiköt erotetaan toisistaan.
Tilaaja-tuottajamallin toteutus vaihtelee kunnittain. Perusmallissa tilaaja arvioi
kuntalaisten palvelutarpeet ja tilaa verovaroilla rahoitettavat palvelut tuottajilta.
Tuottajat voivat olla kunnan omia yksiköitä, kolmannen sektorin toimijoita, yrityksiä
tai muita julkisia organisaatioita.
Kunta toimii ensisijaisesti palvelujen järjestäjänä, mutta on vastuussa myös
palvelujen saatavuudesta ja niiden turvaamisesta.