Esimerkiksi työturvallisuuslaki määrää yhteistä työmaata johtavan
tai valvovan rakennuttajan sakon uhalla varmistamaan, että jokaisella työmaalla
työskentelevällä on siellä liikkuessaan näkyvillä henkilön yksilöivä kuvallinen
tunniste.
Syyttäjät ovat useissa tapauksissa todenneet, että
henkilötunnisteen puuttuminen on niin mitätön rike, että syytettä ei nosteta,
Harjuniemi harmittelee.
Harjuniemen mielestä olisi hyvä, jos tilaajavastuulaki määräisi pääurakoitsijan
vastuuseen koko alihankintaketjusta.
Nyt ketjun häntäpäät tahtovat jäädä pimentoon.
Rakennusliitossa on arvioitu, että harmaa talous haukkaa vuosittain useita miljardeja
euroja Suomen bruttokansantuotteesta.
Tähän nähden valvonnan resurssit ovat vähäiset. Viranomaisten yhteistyö on
viime vuosina lisääntynyt, mutta viranomaisten välistä tietojen vaihtoa esimerkiksi
verottajan, poliisin ja työsuojelupiirien tarkastajien kesken pitäisi lisätä.
Valtio on torjunut harmaata taloutta vuodesta 1994 lähtien. Tuorein torjuntaohjelma
kattaa vuodet 2006-2009. Tässä ohjelmassa tavoitteena on muun muassa viranomaisten
yhteistoiminnan kehittäminen, veronkierron estäminen ja yritystoiminnan läpinäkyvyyden
lisääminen.
Uudenmaan työsuojelupiiri on käynnistämässä rakennusalan tehovalvontaa, jossa
yllätystarkastuksia tehdään ulkomaalaistarkastajan, tilaajavastuutarkastajan ja
rakennusalasta vastaavan tarkastajan kanssa yhteisvoimin.
Rakennusliitto on tehnyt jo vuosia yhteistyötä alan työnantajaliiton kanssa harmaan
talouden torjumiseksi. Harjuniemen mielestä tästä yhteistyöstä olisi malliksi
muillekin aloille.
Ikävä kyllä Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n asenne valvontaan on ollut
nihkeä, Harjuniemi sanoo.
Pirjo Pajunen