Kuljetusalan liitoissa ei ainakaan toistaiseksi haluta puhua
liittofuusiosta, hankkeen korostetaan olevan vasta lähtökuopissa.
Isompi liittokokonaisuus ei ole meille mikään itseisarvo. Toisaalta emme
pistä hanttiin, jos löytyy keinoja, joilla parantaa edunvalvontaa, pyörittelee
Veturimiesten Liiton puheenjohtaja Risto Elonen.
Posti- ja logistiikka-alan unionin PAU:n puheenjohtaja Esa Vilkuna sanoo, että
nyt halutaan katsoa, millaisia mahdollisuuksia on lisätä yhteistyötä.
Meillä ei ole kiire eikä aikataulupaineita mutta järkevän yhteistyön
edistäminen on aina kannatettavaa.
SAK:laisessa liittokentässä on 2000-luvulla tapahtunut jo kaksi isoa liittofuusiota,
kun yksityinen ja julkinen palvelusektori yhdistivät voimansa Palvelualojen ammattiliitto
PAMiksi ja Julkisten ja hyvinvointialojen liitoksi JHL:ksi. Parhaillaan on käynnissä
teollisuusliittojen yhdistyminen TEAM-projektissa. STTK:laisessa kentässä tiiviimpää
yhteistyötä ollaan virittelemässä Toimihenkilöunionin, rahoitusalan Suoran ja
Toimihenkilöliitto Erton kesken.
Ay-liikettä tutkineen Harri Melinin mielestä pyrkimys isompiin liittokokonaisuuksiin
on vastaus työnantajapuolen uudelleen järjestäytymiselle. Yhteistyötä
tiivistämällä tai fuusioilla halutaan myös parantaa jäsenpalvelua. Melinin mielestä
isoilla liitoilla on halutessaan paremmat resurssit hoitaa työpaikkatason edunvalvontaa,
jonka merkitys kasvaa tulevaisuudessa.
Pontimena TEAMin synty
Esa Vilkuna myöntää, että yhteistyöselvityksen yhtenä pontimena on SAK:laisten
teollisuusliittojen TEAM-hanke ja toisaalta työnantajapuolen uudelleen organisoituminen
kohti suurempia liittokokonaisuuksia.
TEAMin syntyminen vaikuttaa väistämättä muihin SAK:laisiin liittoihin ja
myös keskusjärjestön toimintaan. On herännyt kysymys, mikä on nykymuotoisten
liittojen tulevaisuus.
PAM ja JHL sekä syntymässä oleva teollisuusliitto ovat kukin yksinään suurempia
kuin kuljetusalojen liitot yhteensä. PAU:n Reitti-lehden mukaan on oletettavissa, että
SAK:laiset suurliitot kykenevät ja haluavat jatkossa tuottaa palveluita, joita nykyisin
tuottaa keskusjärjestö. Tämä saattaa johtaa keskusjärjestön jäsenmaksutuoton
alenemiseen ja sen tarjoamien asiantuntijapalveluiden rapautumiseen, Reitissä arvellaan.
Esa Vilkunan mukaan yhteistyöhanke on seuraavan kerran ajankohtainen syksyllä, kun
selvitysmiehen raportti on valmistunut ja liittojen hallinnot ovat rauhassa tutustuneet
siihen. Jokainen mukana oleva liitto ottaa itsenäisesti kantaa selvitysmiehen raporttiin
ja päättää mahdollisesta jatkosta.
Kuljetusliittojen selvityshankkeeseen osallistuvissa liitoissa on jäseniä yhteensä
reilut 100 000. SAK:laisista kuljetusalojen liitoista Rautatieläisten liitto on mukana
teollisuusliittojen TEAM-projektissa.
Yhteistyötä selvittävät liitot
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT, 50 136 jäsentä, puheenjohtaja Timo
Räty. Jäsenet työskentelevät auto-, ahtaus-, huolinta-, kuljetus-, öljy-,
liikenneopetus- ja matkatoimistoaloilla.
Ilmailualan Unioni IAU, 3 684 jäsentä, puheenjohtaja Juhani Haapasaari.
Jäsenet työskentelevät lentoliikenteen ja ilmailualan eri tehtävissä.
Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU, 31 200 jäsentä, puheenjohtaja Esa
Vilkuna. Jäsenet työskentelevät posti- ja viestinvälitysalalla sekä kuljetus-,
logistiikka- ja rahankäsittelyaloilla.
Rautatievirkamiesliitto RVL, 1 935 jäsentä, puheenjohtaja Tarja Turtiainen.
Jäsenet työskentelevät rautateillä liikenteenohjauksessa ja asiakaspalvelussa,
hallinnossa, markkinoinnissa ja myynnissä sekä toimistotehtävissä.
Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY, 2 260 jäsentä, puheenjohtaja Mauri
Koskenniemi. Jäsenet työskentelevät Suomessa toimivissa lentoyhtiöissä
lentoemäntä- ja stuerttitehtävissä.
Suomen Merimies-Unioni SM-U, 11 165 jäsentä, puheenjohtaja Simo Zitting.
Jäsenet työskentelevät Suomen kauppalaivastossa, rannikko- ja sisävesiliikenteessä,
uittohinaajissa sekä muissa läheisesti merenkulkuun liittyvissä tehtävissä.
Veturimiesten Liitto, 2 909 jäsentä, puheenjohtaja Risto Elonen. Jäsenet
työskentelevät rautateillä veturinkuljettajina.