Työ ja elinkeinoministeriössä on alettu
kolmikantatyöryhmällä selvittää henkilöstörahastolain toimivuutta ja kartoittaa sen
kehittämistarpeita. Työryhmä tekee vuoden sisällä mahdolliset ehdotukset
henkilöstörahastolain muuttamiseksi nykyistä toimivammaksi ja paremmaksi. Me SAK:ssa
huomasimme harmiksemme, että kuntasektori on jättäytynyt tästä työstä kokonaan
ulkopuolelle, kysynkin yksinkertaisesti: Miksi?
Henkilöstörahastoja saa nykylain perusteella perustaa kaikille muille sektoreille
paitsi kuntaan. Mielestäni tämä on monin tavoin harmillista ja epäoikeudenmukaista. On
vaikea ymmärtää, miksi kuntien työntekijät on ainoana palkansaajaryhmänä suljettu
ulos tästä palkitsemisen tavasta. Nyt kun laki todennäköisesti avataan, olisi ollut
erittäin toivottavaa, että samalla olisi kuultu kaikkien sektoreiden edustajien
näkemyksiä lain kehittämistarpeista. Sen perusteella olisi mahdollista tehdä
voimassaolevaan lakiin sellaisia muutoksia, että henkilöstörahastoja perustettaisiin
runsaasti lisää erityyppisiin yrityksiin ja julkisen sektorin työorganisaatioihin.
Koska henkilöstörahastot ovat vain mahdollisuus ei pakko kysynkin
Sinulta Markku, onko henkilöstörahastoissa jotain sellaista, joka kuntatyönantajan
mielestä on lähtökohtaisesti vahingollista?
Ystävällisin terveisin
Juha
Markku Jalonen vastaa:
"Ei henkilöstörahastoissa Kunnallisen työmarkkinalaitoksen käsityksen mukaan
ole mitään vahingollista. Voimassa olevan henkilöstörahastolain mukaan kunnat ja
kuntayhtymät eivät kuulu lain soveltamispiiriin, eikä KT tällä hetkellä katso niiden
perustamista erityisen ajankohtaiseksi.
Kuntasektorilla on viime vuosina voimakkaasti panostettu kannustavan ja
tuloksellisuutta edistävien palkkausjärjestelmien kehittämiseen. Mutta koska
tulospalkkausjärjestelmiä on käytössä vasta vähän, niin olisi toivottavaa, että
voimavaroja ensin suunnattaisiin palkkausjärjestelmien hiomiseen ja
tulospalkkiojärjestelmän käyttöönottoon. Vasta sen jälkeen alkaa tulla
ajankohtaiseksi, minne tällaisia tulospalkkioita tai vastaavia eriä mahdollisesti
tallennettaisiin.
Lisäksi kuntasektorilla kunta- ja palvelurakenneuudistusta koskevan lainsäädännön
johdosta on vuosina 200813 käynnissä voimakas kuntarakenteen muutos, joka mm.
aiheuttaa palkkausjärjestelmissä muutoksia ja tarkistamistarpeita. Tähän ajankohtaan
soveltuu huonosti kunta- tai virastokohtaisten henkilöstörahastojen perustaminen."