Kunnissa päätetään muun muassa miten kuntalaisten terveyspalvelut,
lasten päivähoitopalvelut ja vanhushuoltopalvelut järjestetään. Lyhyesti sanoen kunta
voi päättää kaikista palveluihin liittyvistä asioista; niiden tuottamistavasta,
laadusta, määrästä, palvelumaksuista ja niin edelleen. Toki lait ja vastaavat
säännökset antavat tietyt minimit ja tavoitteet kunnille, mutta varsin paljon
päätettävää kuntatasolle jää.
Kunnallinen itsehallinto ei siis ole tänäkään päivänä kuollut kirjain. Ei vaikka
kunta- ja palvelurakenneuudistus tai Sipoon ja Helsingin välisen rajan siirtäminen
jälkimmäisen eduksi eivät ehkä kunnallista autonomiaa ole vahvistaneetkaan. Lisäksi
aitoa kunnallista itsemääräämisoikeutta heikentää monien kuntien kireä talous.
Talouden tärkeyden takia verotus on kaikkien vaalien kestopuheenaihe. Sekä
valtakunnallisia että kunnallisia päättäjiä on viime vuosina puhuttanut valtion
perimän ja kuntien perimän veron suhde. Tilanne on kehittynyt niin, että
ansiotuloverotuksen alentamisen vuoksi kunnat ovat joutuneet nostamaan omaa
veroprosenttiaan.
Tilannetta ei yhtään paranna se, että korkeinta kunnallisveroprosenttia joutuvat
ylläpitämään kaikista köyhimmät kunnat. Ne, jotka kärsivät muuttotappiosta,
työttömyydestä, teollisuuden rakennemuutoksesta, väestön ikääntymisestä tai
vaikkapa pitkistä välimatkoista.
Myös palvelujen tuottamistavat nousevat aina takuuvarmasti kuntavaalien alla
keskusteluun. Kaikki myöntävät, että kunnalliset tai yleisemmin julkiset
palvelut luovat hyvinvoinnin perustan niin kansalaisille kuin yrityksille. Joka
tapauksessa kunnissa käydään jatkuvaa keskustelua siitä, minkä verran palveluja
pitäisi tuottaa omana työnä, minkä verran ostopalveluina.