Eihän niillä pitäisi olla merkitystä valtakunnan asioiden
hoidossa. Tai ehkä sen verran, ettei pääministerin uskottavuus epäolennaisuuksiin
keskittyvässä julkisuusrumbassa enää liene paras mahdollinen.
Paljon oleellisempaa oli Vanhasen Yleisradion haastattelussa esille tuoma hyvin
julkisuuskielteinen näkemys asioiden valmisteluvaiheesta. Pääministerin mukaan
hallituksen kehysriihessä tekemä päivähoitolinjaus opetti, ettei keskeneräisten
asioiden kanssa kannata tulla julkisuuteen.
Tarkoittaako pääministeri, että seuraavat lähes neljä vuotta hallitus kertoo vain
valmiiksi päätetyistä asioista? Eikö hallituksen suunnitelmista tarvita
kansalaiskeskustelua, jota oikein politiikkaohjelmalla on haluttu edistää? Eikö
hallituksen suunnitelmista tarvita julkista mielipiteenvaihtoa, johon ainakin
periaatteessa kaikki voivat osallistua?
Ja kuinka laajalle pääministeri haluaa "älä puhu keskeneräisistä asioista
julkisuudessa" -linjauksensa levittää? Koskeeko kielto vain häntä itseään,
keskustan ministeriryhmää, koko hallitusta, eduskuntaa, kolmikantavalmisteluun
osallistuvia järjestöjä
?
Pitääkö keskustelu ja mielipiteiden esittäminen vaikkapa perintöverosta nyt
lopettaa? Ja odotella kiltisti, minkälainen lakiesitys hallitukselta sitten joskus tulee.
Tai ainakin niin, etteivät hallituksen ministerit enää osallistu keskusteluun. Niinhän
pääministerin linjaus on tulkittavissa.
Luulisi, että Vanhasen pitkä pääministerikokemus olisi lisännyt hänen
ymmärrystään läpinäkyvyyttä korostavan nyky-yhteiskunnan toiminnasta. Näyttää
kuitenkin siltä, että mitä pidemmäksi vallassaolo venyy, sitä salaisemmaksi
päätöksentekoon liittyvä valmistelu muuttuu. Valta turmelee?