Kuihtuuko merenkulun taito?
Jos annetaan suomalaisen kauppalaivaston kadota, totta kai se häviää.
Viimeisen kymmenen vuoden aikana on puhuttu, että liputetaan ulos, koska merenkulku ei
kannata. On syntynyt kierre; ensin varustamot uhkaavat, sitten Unioni vaatii valtiovaltaa
mukaan kustannuksiin ja niin syntyy mielikuva menneen ajan ammatista, eikä nuoriso
hakeudu koulutukseen. Tällä hetkellä on työvoimapula ammattimerenkulkijoista.
Onko laivan lipulla on väliä?
On ja ei. Meille on ihan yksilysti, minkä lipun alla laivoja pidetään,
kunhan työntekijöiden ehdot ovat sellaisia, että suomalaiset merenkulkijat pystyvät
työskentelemään ja ansiollaan asumaan ja elämään Suomessa.
Miltä liittokierros maistuu?
Unionin sopimukset ovat katkolla vasta helmikuussa. Odottelemme, mitä
tapahtuu: halutaanko kuljetusketju teollisuuden sopimusten jatkeeksi ja aletaanko
neuvotella ennen sopimuskauden päättymistä.
Miksi kuljetusalalle ei synny suurliittoa?
Hankala kysymys; olemme juuri muuttaneet kuljetusliittojen taloon eli
SAK:lainen kuljetusperhe on melkeinpä kokonaan samassa talossa.
Kauheasti hinkua on yhteistyön kehittämiseen. Ehkä aika ei ole vielä kypsä. En
pidä poissuljettuna, että tässä maassa on jonain päivänä logistiikka-alan isompi
kokonaisuus.
Kiinnostaako merimiehiä teollisuuden liitto TEAM?
Kun astutaan laiturilta laivaan, astutaan ihan toisenlaiseen maailmaan.
Merenkulussa on oma lainsäädäntönsä ja sopimuksensa kuin maissa eli ei kiinnosta.
Mikä on avainliiton asema nykyään?
Jos avainliitolla tarkoitetaan, että voi avaintyöntekijäryhmiä
hyväksikäyttäen painostaa työnantajaa työntekijöiden haluamiin tuloksiin,
avainliittojen asema on vankka. Toisaalta jokainen ammattiliitto on avainliitto: kyse on
kuinka toimintaa hoidetaan ja mikä on liiton jäsenistön yhteenkuuluvaisuuden ja
solidaarisuuden aste.
Mikä on työelämän keskeisin uudistustarve?
Uusi iso juttu ei ole odottamassa nurkan takana, vaan työelämää
kehitetään askel askeleelta parempaan suuntaan. Se on realismia myös jatkossa.
Sinä päivänä on kun Suomessa on ay-liikkeen kanneoikeus ja tulkintaetuoikeus
työkaluina, työelämää voidaan kehittää aivan toisella tapaa.
Kääntyykö satavuotias SAK-laiva liian hitaasti?
Isot organisaatiot ovat aina hitaita. SAK:nkin täytyy kääntyä jollain
tavalla ja hakea roolinsa. Nyt on syntynyt ja syntymässä isoja liittokokonaisuuksia,
jotka hoitavat jatkossa paljolti keskusjärjestölle kuuluvia tehtäviä.
Mikä rooli SAK:lle jää?
Se ratkeaa aika pitkälti siitä, millaisen roolit isot liitot ottavat
itselleen. Vaikuttaminen valtiovaltaan on jatkossakin hyvin pitkälle SAK:n työtä.
Sillä on merkitystä, millaisen roolin tuleva johto ottaa ja saa.
Onko eurooppalainen lakko näköpiirissä?
Merenkulussa on koko ajantilanteita, että teemme ulkomaalaisille laivoille
sopimuksia, joudumme saartamaan laivoja suomalaisessa satamassa ja samaan aikaan joku muu
laiva on saarrettu vaikkapa Saksassa. Se on eurooppalainen työtaistelu.
Kuvitelma, että esimerkiksi kaikki paperikoneet pysähtyvät koko Euroopassa
samana päivänä on tietysti eurooppalainen lakko, mutta siinä ei ole mitään järkeä.
Suomenlahden tila?
Suomenlahden tila ei niinkään puhuta, mutta olemme huolissamme
tankkeriliikenteen lisääntymisestä. Jos jotain tapahtuu, silloin puhutaan
ympäristökatastrofista.
Onko huviveneilyllä tulevaisuutta?
On varmasti.
Paras lukemasi kirja?
Hmm
Mieleeni on jäänyt vastikään lukemani äitini serkun kirjoittama
historiikki oman perheensä vaiheista. Löysin sieltä lapsuuteeni liittyviä asioita.
Paljonko naisen euro on merellä?
Merenkulkijat ovat samapalkkaisia: jos olet matruusi, saat samaa palkkaa
riippumatta oletko nainen tai mies. Fakta kuitenkin on, että alemmissa palkkaryhmissä
työskentelee enemmän naisia kuin miehiä, mutta niissäkin ammateissa naisen ja miehen
euro on sama.
Kesän herkkuruoka?
Hyvin grillattua kanaa ja hyvää salaattia.
Viiniä, olutta vai vettä?
Kaikki käy.
Lempiharrastus?
Olen harrastanut moottoripyöräilyä aika kauan ja jouduin luopumaan
viimeisestä pyörästäni, kun muksut olivat pieniä. Vaihdon moottoripyörän Vespaan.
Haaveena on päästä Vespojen luvattuun maahan Italiaan ajelemaan.
Mielimusiikkia?
Nuorempana tuli harrastettua saksofonia ja moderni jatsi jäi lempimusiikiksi.
Leena Seretin