vane.jpg (302 bytes)

kys19+1.jpg (3226 bytes)

Simo Zitting kuljetusalan suurliitosta:

Aika ei ole vielä kypsä

vi-ne-pi.gif (120 bytes)  Puu- ja erityisalojen liiton puheenjohtaja Kalevi Vanhala kysyy sinulta Suomen Merimies-Unionin puheenjohtaja Simo Zitting, onko Suomella enää kymmenen vuoden kuluttua omaa kauppa- ja matkustajalaivavarustamoita ilman valtion merkittävää lisäpanostusta?
– Ihan varmasti, mutta ei ilman valtion Simo Zitting viihtyy Vespan selässä sekä työmatkoilla että virkistysajossa luonnon keskellä. Foto: HELI SAARELAtukea. EU:n merenkulku ei selviä ilman komission suosittelemia tukimuotoja. Ne perustuvat siihen, että merenkulku on kansainvälistä, ja tänne voi tulla kuka tahansa muualta maailmasta halvemmin kustannuksin ja paremmin kilpailuedellytyksin. Siksi EU:n laivasto pitää saada samaan kilpailuasetelmaan, ja se edellyttää tukijärjestelmiä.

Kuihtuuko merenkulun taito?
– Jos annetaan suomalaisen kauppalaivaston kadota, totta kai se häviää. Viimeisen kymmenen vuoden aikana on puhuttu, että liputetaan ulos, koska merenkulku ei kannata. On syntynyt kierre; ensin varustamot uhkaavat, sitten Unioni vaatii valtiovaltaa mukaan kustannuksiin ja niin syntyy mielikuva menneen ajan ammatista, eikä nuoriso hakeudu koulutukseen. Tällä hetkellä on työvoimapula ammattimerenkulkijoista.

Onko laivan lipulla on väliä?
– On ja ei. Meille on ihan yksilysti, minkä lipun alla laivoja pidetään, kunhan työntekijöiden ehdot ovat sellaisia, että suomalaiset merenkulkijat pystyvät työskentelemään ja ansiollaan asumaan ja elämään Suomessa.

Miltä liittokierros maistuu?
– Unionin sopimukset ovat katkolla vasta helmikuussa. Odottelemme, mitä tapahtuu: halutaanko kuljetusketju teollisuuden sopimusten jatkeeksi ja aletaanko neuvotella ennen sopimuskauden päättymistä.

Miksi kuljetusalalle ei synny suurliittoa?
– Hankala kysymys; olemme juuri muuttaneet kuljetusliittojen taloon eli SAK:lainen kuljetusperhe on melkeinpä kokonaan samassa talossa.
– Kauheasti hinkua on yhteistyön kehittämiseen. Ehkä aika ei ole vielä kypsä. En pidä poissuljettuna, että tässä maassa on jonain päivänä logistiikka-alan isompi kokonaisuus.

Kiinnostaako merimiehiä teollisuuden liitto TEAM?
– Kun astutaan laiturilta laivaan, astutaan ihan toisenlaiseen maailmaan. Merenkulussa on oma lainsäädäntönsä ja sopimuksensa kuin maissa eli ei kiinnosta.

Mikä on avainliiton asema nykyään?
– Jos avainliitolla tarkoitetaan, että voi avaintyöntekijäryhmiä hyväksikäyttäen painostaa työnantajaa työntekijöiden haluamiin tuloksiin, avainliittojen asema on vankka. Toisaalta jokainen ammattiliitto on avainliitto: kyse on kuinka toimintaa hoidetaan ja mikä on liiton jäsenistön yhteenkuuluvaisuuden ja solidaarisuuden aste.

Mikä on työelämän keskeisin uudistustarve?
– Uusi iso juttu ei ole odottamassa nurkan takana, vaan työelämää kehitetään askel askeleelta parempaan suuntaan. Se on realismia myös jatkossa.
– Sinä päivänä on kun Suomessa on ay-liikkeen kanneoikeus ja tulkintaetuoikeus työkaluina, työelämää voidaan kehittää aivan toisella tapaa.

Simo Zitting viihtyy Vespan selässä sekä työmatkoilla että virkistysajossa luonnon keskellä. Foto: HELI SAARELAKääntyykö satavuotias SAK-laiva liian hitaasti?
– Isot organisaatiot ovat aina hitaita. SAK:nkin täytyy kääntyä jollain tavalla ja hakea roolinsa. Nyt on syntynyt ja syntymässä isoja liittokokonaisuuksia, jotka hoitavat jatkossa paljolti keskusjärjestölle kuuluvia tehtäviä.

Mikä rooli SAK:lle jää?
– Se ratkeaa aika pitkälti siitä, millaisen roolit isot liitot ottavat itselleen. Vaikuttaminen valtiovaltaan on jatkossakin hyvin pitkälle SAK:n työtä.
– Sillä on merkitystä, millaisen roolin tuleva johto ottaa ja saa.

Onko eurooppalainen lakko näköpiirissä?
– Merenkulussa on koko ajantilanteita, että teemme ulkomaalaisille laivoille sopimuksia, joudumme saartamaan laivoja suomalaisessa satamassa ja samaan aikaan joku muu laiva on saarrettu vaikkapa Saksassa. Se on eurooppalainen työtaistelu.
– Kuvitelma, että esimerkiksi kaikki paperikoneet pysähtyvät koko Euroopassa samana päivänä on tietysti eurooppalainen lakko, mutta siinä ei ole mitään järkeä.

Suomenlahden tila?
– Suomenlahden tila ei niinkään puhuta, mutta olemme huolissamme tankkeriliikenteen lisääntymisestä. Jos jotain tapahtuu, silloin puhutaan ympäristökatastrofista.

Onko huviveneilyllä tulevaisuutta?
– On varmasti.

Paras lukemasi kirja?
– Hmm… Mieleeni on jäänyt vastikään lukemani äitini serkun kirjoittama historiikki oman perheensä vaiheista. Löysin sieltä lapsuuteeni liittyviä asioita.

Paljonko naisen euro on merellä?
– Merenkulkijat ovat samapalkkaisia: jos olet matruusi, saat samaa palkkaa riippumatta oletko nainen tai mies. Fakta kuitenkin on, että alemmissa palkkaryhmissä työskentelee enemmän naisia kuin miehiä, mutta niissäkin ammateissa naisen ja miehen euro on sama.

Kesän herkkuruoka?
– Hyvin grillattua kanaa ja hyvää salaattia.

Viiniä, olutta vai vettä?
– Kaikki käy.

Lempiharrastus?
– Olen harrastanut moottoripyöräilyä aika kauan ja jouduin luopumaan viimeisestä pyörästäni, kun muksut olivat pieniä. Vaihdon moottoripyörän Vespaan.
– Haaveena on päästä Vespojen luvattuun maahan Italiaan ajelemaan.

Mielimusiikkia?
– Nuorempana tuli harrastettua saksofonia ja moderni jatsi jäi lempimusiikiksi.

Leena Seretin

  19+1 

Mitä haluat kysyä Suomen Muusikkojen Liiton puheenjohtaja Ahti Vänttiseltä?
– Liputetaanko suomalaiset huippumuusikot ulkomaille?

Palkkatyöläinen 27.6.2007 nro 6/07

hava500.jpg (350 bytes)

Palkkatyöläisen etusivullejutun alkuun

ne339999.gif (51 bytes)