vane.jpg (302 bytes)

kol.jpg (3306 bytes)

hyvonen-pt.jpg (10081 bytes)Pertti T. Hyvönen

Harald Hirmuinen
ja Orm Onnekas

vi-ne-pi.gif (120 bytes)  Sarjakuvasankarimme vaeltavat Norjan vuoristossa ja pysähtyvät kuilun reunalle. Se erottaa heidät määränpäästään. Orm keksii ratkaisun:

– Meidän on rakennettava silta!

Yhtään puuta ei kasva samalla puolella ja Harald tiuskaisee:

– Mistä me sen rakennamme, tomppeli?!

Orm osoittaa metsää kuilun toisella puolella:

– Teemme sillan noista puista tuolla.

Tarina ei jatku, lopputulos jää jokaisen oman mielikuvituksen varaan.

Seisommeko mekin samassa tilanteessa ay-liikkeenä? Miten voimme rakentaa sillan sukupolvien yli; säilyykö korkea järjestäytymisaste kun sukupolvet vaihtuvat työelämässä? Kuinka paljon voidaan rakentaa hyvän, perinteisen ay-toiminnan varaan? Pitääkö etsiä rakennuspuut siltaa varten jollakin tavalla tulevaisuudesta käsin? Millä liitto- ja sopimusrakenteilla pystytään turvaamaan luotettava edunvalvonta?

Tutkijoiden mukaan tiivis side yritykseen vahvistaa myös sitoutumista ay-liikkeeseen. Pätkityillä työsuhteilla tehdään kuitenkin erityisesti nuorten elämä epävarmaksi. Tuotetaan lyhytjänteistä, osa-aikaista elämää. Syntyykö tätä kautta solidaarisuusvajetta, joka heikentää edunvalvontaa?

Muitakin haasteita tulee työnantajaleiristä. Näyttää siltä, että elinkeinoelämä pyrkii lyömään kiilaa liittojenkin välille. Ristivetoa syntyy jo sillä, kun työnantajat yrittävät vaihtaa noudatettavaa työehtosopimusta kesken sopimuskauden. Olisiko uusien pelisääntöjen paikka?

Joskus rakenteita pitää muuttaa, että toiminta muuttuu ja pääsee kehittymään.

Ja näinhän on tehtykin. Kemianliittoon on koottu monta vanhaa toimialaa, PAMin taustalla on palvelualan perinteikkäitä järjestöjä. Uusi JHL ylittää kunnallisten ja valtionhallinnon toimialojen rajat.

Työnantajapuolen sanotaan hakevan omilla liittofuusioillaan arvoketjujen ja teknologioiden mukaista toimialaryhmitystä. Pohjan muodostavat silloin "klusterit", "yhteiset arvoketjut", ja "toimialojen elinkeinopolitiikka".

Mutta takaisin Norjaan. Sankarimme Harald Hirmuinen ja Orm Onnekas taitavat puolestaan kuilun partaalla miettiä, mitkä ovat matkan jatkamisen riskit, kuilun reunalle jäämiseen verrattuna. Duunarikin joutuu tekemään riskiarvioita uusista sopimusjärjestelmistä. Iso merkitys on sillä, kuinka paljon alojen tuottavuuseroista aiheutuvaa kannattavuusriskiä jää yrittäjille vai siirretäänkö sitä palkansaajille.

Matkallaan Harald ja Orm tähyilevät edelleen kuilun toiselle puolelle.

– Tuolla on Oslo, Harald ilmoittaa.

– Paljonko sinne on matkaa, Orm kysyy?

Kymmenen kilometriä. Linnuntietä, Harald vastaa.

Tuo tomppeli, Orm Onnekas alkaa pohtia:

– Kuinka kaukana se on ihmisen askelin?

Siinä yksi mittatikku tuumatalkoisiin.

Toinen tuokiokuva mielikuvitusmaailmasta. Viikinkiveneessä on vaihdettu miehistö. Airot on uusittu ja vene paikattu. Sekamelska on melkoinen.

Satamassa kyytiin pyrkii uusi tulija, jonka Harald Hirmuinen päättäväisesti torjuu:

– Valitan. Olemme juuri tekemässä pientä uudelleenorganisointia.

Kirjoittaja on
SAK:n järjestöpäällikkö

Palkkatyöläinen 8.11.2005 nro 9/05

hava500.jpg (350 bytes)

Palkkatyöläisen etusivullealkuun

ne339999.gif (51 bytes)

Pt  nro 9/2005

PT:n  9/05 etusivulle

vn-pa.gif (131 bytes) Pääkirjoitus
vn-pa.gif (131 bytes) Teema
     Ulkotyö
vn-pa.gif (131 bytes) Ajankohtaista
vn-pa.gif (131 bytes) Kolumnit ja pakina

Kari Tapiola:
60-vuotisjuhla pitkin hampain
Pertti T. Hyvönen:
Harald Hirmuinen ja Orm Onnekas
Simo Hämäläisen pakina

vn-pa.gif (131 bytes) Liittouutiset
vn-pa.gif (131 bytes) Ulkomailta
vn-pa.gif (131 bytes) Nettivinkit