Yt-lakia
väännetään komiteassa uuteen uskoon. SAK:ssa odotetaan vallan painopisteen
työpaikoilla siirtyvän piirun verran työntekijöiden suuntaan sekä lain kattavuuden
laajenevan.
Yhteistoimintalakia uudistava komitea alkaa lähennellä työnsä kalkkiviivaa:
määräaika päättyy tammikuun lopussa. Tähän asti komitea on kokoontunut viikoittain
varsin sopuisissa merkeissä, kun puhe on pysytellyt yleisluontoisena.
Osapuolille on selvää, että lakia on syytä päivittää vastaamaan tämän päivän
työelämää sekä yksinkertaistaa ja selkiyttää sitä. Lain uudistajat tietävät
paitsi käytännön kokemuksista, myös Turun yliopistossa valmistuneesta tutkimuksesta,
että tyytymättömyys nykyistä yt-lakia kohtaan on suuri.
Tutkimus kielii, että työnantajista lähes puolet, työntekijöistä runsas puolet on
sitä mieltä, että työnantaja on päättänyt yt-neuvottelujen lopputuloksen ennen
neuvottelujen alkamista. Neuvottelujen alettua työnantaja arvioi potkujen saajat
yläkanttiin: sadan sijaan kenkää saakin vain 75. Neuvotteluille jää näin enemmän
vuoropuhelun ja vaikuttamisen makua.
Pelisäännöt irtisanomiselle
Yt-lailla on irtisanomislain leima. Jatkossakin irtisanomismenettely pysyy yt-laissa,
ainakin jos SAK:n tahto toteutuu.
Työvoiman käyttöön liittyvät asiat ovat osa yt-kokonaisuutta, ja yt-laki on
edelleen oikea paikka käsitellä tuotannollisista tai taloudellisista syistä tapahtuvia
irtisanomisia, edunvalvontaosaston johtaja Lauri Lyly SAK:sta sanoo.
Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n lainopillinen asiamies Hannu Rautiainen myöntää,
että yt-laissa on valmiina mekanismi työvoiman vähentämisneuvotteeluille. Kun
muutosturva liitettiin onnistuneesti yt-lakiin, irtisanomismenettely istuu vielä
vahvemmin yt-lakiin.
SAK laventaisi työvoiman käyttöön liittyviä asioita kattamaan myös ulkopuolisen
työvoiman käytön, vuokratyön, alihankinnan ja muun itsenäisten työsuorittajien
käytön.
Yrityksessä on syytä katsoa yhdessä henkilöstön kanssa, mitä tehdään
omalla työvoimalla, mitä ulkopuolisella, miten vastataan tulevaisuuden haasteisiin ja
millaista osaamista yrityksessä tarvitaan. Myös koulutus- ja henkilöstösuunnitelmat on
syytä tehdä yhteistoiminnassa, Lyly perustelee.
Hannu Rautiaisen mielestä ulkopuolisen työvoiman käyttöä koskevat asiat ovat
lähinnä työehtosopimusasioita, ja sellaisina ne kuuluu pitääkin.
On pidettävä tarkka raja, että yt- ja tes-järjestelmät ovat erillään.
Siitä vallitsee yksimielisyys, Rautiainen toteaa. Hänen mielestään tuotanto erikoistuu
ja se edellyttää ketterää ulkopuolisen työvoiman käyttöä.
Pelisäännöt työvoiman käytöstä jäänevät komiteassa loppurutistukseen.
Lisää kattavuutta
Yt-laki koskee nyt yrityksiä, joiden palveluksessa on vähintään 30 työntekijää.
SAK:n mielestä lain pitäisi kattaa myös pienet, vähintään kymmenen työntekijää
työllistävät yritykset sekä kaikki työnantajat kunnista ja valtiotyönantajasta
muihin työnantajayhteisöihin, kuten järjestöihin ja säätiöihin.
Lauri Lylyn mielestä vaatimus on aiheellinen, sillä yrityksiä pilkotaan yhä
pienempiin yksiköihin. SAK:ssa on laskettu, että kattavuuden laventaminen toisi
600 000 uutta palkansaajaan yt-lain piiriin. EK:n tilastojen mukaan pk-yrityksissä
(alle 250 työntekijää) työskentelee nykyisin yli 60 % eli yli 800 000 yritysten
työntekijämäärästä. Arvion mukaan pk-yritysten kasvu on lähivuosina suurta.
EK ei ole valmis alentamaan rajaa.
Pk-yrityksillä ei ole hallinnollisia valmiuksia selvitä yt-lain vaatimuksista.
Mitä alemmaksi raja vedetään, sitä ohuemmaksi yhteistyön alaan kuuluvien asioiden
määrä laissa jää. Sitä paitsi EU:ssa raja on 50 työntekijää, Hannu Rautiainen
huomauttaa.
Oletettavaa on, että lain kattavuudesta väännetään vielä tiukasti kättä ennen
kuin uuden yt-lain pykälät ovat saaneet lopullisen kuosinsa.
Direktio jarruttaa
Yt-lakikomitean toimeksiannossa työnantajan työnjohto-oikeus on rajattu komitean
työn ulkopuolelle. Pyhään direktioon ei siis kosketa, mistä aiheutuukin monessa
yhteydessä hankaluuksia.
Koska työnantajan direktion piiriin kuuluu töiden organisointi, työvoiman
käyttöön liittyviin asioihin on hankala tarttuu yt-menettelyssä, Lauri Lyly tuskailee
ja toteaa, että liikkumatilaa luovuudelle olisi enemmän, jos direktiosta ei pidettäisi
kynsin hampain kiinni.
Direktio-oikeuteen komitea ei kuitenkaan voi koskea.
Porkkana ei pure
Kiistaa tultaneen käymään myös lain sanktioista. Työnantajien mielestä
hyvityssakot ovat kohtuuttomia ja niitä pitäisi alentaa. SAK puolestaan tavoittelee osin
nykyistä tiukempia sanktioita.
Sanktiot pitäisi ulottaa myös muihin kuin henkilöstön vähentämistä
koskeviin tilanteisiin ja saattaa koskemaan myös lain sisällöllisiä rikkomuksia, kuten
neuvottelujen laiminlyöntiä, tietojenantovelvollisuuden rikkomista ja neuvottelujen
oikea-aikaisuudesta tinkimistä, Lauri Lyly sanoo.
Sanktiot pitäisi SAK:n mielestä ulottaa koskemaan yt-menettelyssä tehtyjen
sopimusten rikkomista.
Laki ei toteudu, ellei lain rikkomiseen liity sanktioita. Onhan se vähän
hullua, että yritykset pitää lailla pakottaa yhteistoimintaan, vaikka se on yritysten
oman edun mukaista, Lauri Lyly sanoo.
Hannu Rautiaisen mielestä suuret sanktiot johtavat siihen, että yrityksissä
keskitytään välttelemään muotovirheitä, eikä se ole toimivaa vuorovaikutusta. Siksi
EK haluaa järkeistää sanktiojärjestelmän.
Komitea joutuu pähkäilemään, kuinka yt-neuvottelut voitaisiin aloittaa riittävän
ajoissa, jotta aito neuvottelu henkilöstön ja johdon välille voisi syntyä.
Henkilöstön edustajat tarvitsevat oikea-aikaisesti riittävän syvällistä tietoa
voidakseen valmistautua neuvotteluun. Pörssisäännöt estävät nyt avoimuuden: tieto
omistajille ja henkilöstölle annetaan yhtä aikaa.
Yt-prosessiin osallistuville pitää voida kertoa oleelliset tiedot riittävän
ajoissa, Lauri Lyly tivaa.
SAK esittää myös, että henkilöstön edustaja saisi käyttää ulkopuolista
asiantuntijaa tietojen tutkimisessa ja neuvotteluihin valmistautumisessa.
EK:lle esitys ei maistu, sillä yt-menettelyssä käsitellään yrityksen sisäisiä ja
luottamuksellisia asioita. Ei yt-neuvotteluja voi "ulkoistaa", Rautiainen sanoo.
Päät pilvissä
Yt-lakiin pettyneet odottavat työpaikoilla, että äkillisiin irtisanomistilanteisiin
tuli palkansaajillekin kouriin tuntuvia työkaluja. Monet taitavat olla päät pilvissä
odotuksineen. Uusikaan yt-laki ei tee irtisanomista nykyistä kalliimmaksi, mutta ehkä
hieman hankalammaksi. Lauri Lylyn mielestä lailla voidaan kuitenkin tarjota välineitä
työpaikoille.
Laki antaa puitteet yhteistoiminnalle, jossa henkilöstö ja johto voivat
ennakoida, mitä on edessä. Epävarmuutta työelämässä ruokkii se, ettei henkilöstö
tiedä mitä on tulossa. Yksi osa lakimuutosta on se, että henkilöstö saa riittävästi
ja oikea-aikaisesti tietoa.
Vallan painopistekin voi piirun verran siirtyä palkansaajien suuntaan, vaikka
direktio-oikeuteen ei kosketakaan.
Työvoiman käyttöä ja työn organisointia koskevissa asioissa mennään
valtatasapainon alueelle. Miten pitkälle siinä edetään, riippuu yrityksen
toimintakulttuurista: kuinka paljon saada aikaan neuvottelemalla, sopimalla,
työntekijöille asioista tiedottamalla.
Lauri Lylyn mielestä työnantajat näkevät yt-lain uudistuksen uusia velvoitteita
tuovana rangaistuslakina, vaikka kyse on yhteistyölle uusia kehyksiä tarjoavasta
mahdollisuudesta.
Viime kädessä kyse on siitä, että palkansaajapuoli tarjoaa vastuullista
osallisuutta kehittää yritystä.
Hannu Rautiaisen mukaan pitää hyväksyä ajatus, että kyseessä on
menettelytapalaki, jolla voidaan parhaimmillaan luoda hyvät puitteet yhteistoiminnalle.
Miten hyvää yhteistoiminta ja vuorovaikutus työpaikalla on, siitä on vaikeaa
säätää, sillä se on ihmisten välinen asia. Lainsäätäjän mahdollisuudet
päättyvät puitteiden luomiseen: se on jo paljon, jos puitteet ovat hyvät ja toimivat.
Lain valmistelussakin on korostettava enemmän yhdistäviä kuin erottavia näkemyksiä,
Rautiainen toivoo.
Leena Seretin