
Jalostetumpaa tietoa EU:sta
EP:llä entistä enemmän
päätösvaltaa arkiasioista
Euroopan ay-liike
edustuskunnossa
Suomi ollut 10 vuotta unionin jäsen, harjoitusaika kohta ohi
Uusi EU-sanansaattaja Reijo Kemppinen, 47, pitää kymmentä vuotta unionissa
hyvin lyhyenä aikana.
EU on vielä uutta, me olemme vähän kuin kepin nokassa.
Koko asiaa ei ole vielä hyväksytty osaksi meitä.
Edellisessä elämässään toimittajana, lehdistöneuvoksena ja komission
päätiedottajana puurtaneen Kemppisen päivät ovat olleet täynnä palavereita, matkoja
ja tiedottamista. Uudessa tehtävässä komission Suomen edustuston päällikkönä
Kemppisen päivät ovat edelleen täynnä palavereita, matkoja ja tiedottamista. Ja
puheita ja esiintymisiä.
Kokemukset Brysselin vuosilta ovat arvokasta pääomaa Pohjoisesplanadin toimiston
päällikölle, jonka pitäisi saada meidät jo paremmin sinuiksi EU:n kanssa.
Tiedossahan on, että unioni mielletään näillä leveyksillä yhä etäiseksi, se on
byrokraattinen ja elää omaa elämäänsä irrallaan arkitodellisuudesta.
Kun suomalaiset päättivät liittyä EU:hun lokakuussa 1994, silloin liityttiin
jonnekin, minne haluttiin kuulua. Mutta samalla haluttiin tehdä pesäero menneeseen.
Tässä katsannossa Suomi teki hyvin poliittisen päätöksen, poliittisemman kuin koskaan
aikaisemmin.
Tässä on sitten käynyt niin, että asia on jäänyt elämään poliittisena
projektina ja institutionaalisena ratkaisuna, sanoo Kemppinen. Ikään kuin se olisi
jatkuva projekti tai projektiharjoitus. Me olemme toitottaneet Amsterdamin ja Maastrichtin
sopimuksia, laajentumista, ulko- ja turvallisuuspolitiikan kehittämistä, yhteistä rahaa
ja perustuslaillista sopimusta. Me puhumme koko ajan uusista hankkeista, emmekä siitä,
mitä EU tuottaa meidän elämäämme.
Brysselin kirjeenvaihtajat uutisoivat EU:n lainsäädäntöä, vaikka tiedetäänkin,
että kestää kolme vuotta, ennen kuin laki tulee voimaan missään. Sen jälkeen
kestää vielä pari vuotta, kun se alkaa vaikuttaa meidän elämäämme.
Myös pelin politiikasta on Kemppisen mukaan tullut EU-uutisointia hallitseva piirre.
Se vieraannuttaa ihmisiä, eivät he ole poliittisesta pelistä kiinnostuneita. Syy on
kuitenkin järjestelmän.
EU:n rooli selkeäksi
EU-lain säätämisestä siihen, kun se alkaa vaikuttaa meidän elämässämme,
kestää paljon kauemmin kuin muisti kantaa. Kemppinen sanookin, että näiden asioiden
välille tulisi rakentaa silta. Kun Suomessa noin kolmen vuoden viipeellä sovelletaan
EU-säädöstä, niin uutisoinnissa pitäisi saada näkyviin lain alkuperä.
Esimerkkinä onnistuneesta tiedottamisesta Kemppinen pitää helmikuun puolivälissä
päätettyä lentomatkustajien korvausten parantumista. Asiasta oli päätetty
Brysselissä paljon aikaisemmin, mutta tällä kertaa Suomessa tiedottamista ei
hoitanutkaan komissio yksin, vaan se tehtiin yhdessä kansallisten toimijoiden,
ilmailulaitoksen ja lentoyhtiöiden kanssa. Samalla meni läpi myös se, että aloite oli
tullut EU:n komissiolta.
Toinen asia, johon Kemppinen toivoisi parannusta olisi se, että poliitikkojen
luetellessa äänestäjille omia saavutuksiaan, he muistaisivat mainita kuinka suuri osa
niistä on lähtenyt liikkeelle komission esityksestä.
Vuori Muhammedin luokse
Kemppiseltä kuluu vielä yksi päivä viikossa Brysselissä. Hän on mukana
viestinnästä vastaavan komissaarin Margot Wallströmin asettamassa
työryhmässä, joka laatii EU:n viestintästrategiaa kesäkuun huippukokoukseen.
Työ on vielä pahasti kesken, mutta työryhmä tullee esittämään komission
tiedotukseen remonttia.
Poliittinen viesti komissiossa on kulkenut niin, että ylhäällä
määritellään sanoma, joka sitten ohjataan kaikille samalla tavalla. Ja näin Euroopan
on tarkoitus muuttua paremmaksi!
Tosiasiat olisi Kemppisen mukaan tunnustettava. Tärkein niistä on journalismissakin
tuttu periaate, että ihmisille on puhuttava heidän omalla kielellään. Heille on
puhuttava niin, että he ymmärtävät ja sellaisia välineitä käyttäen, joista he
muutenkin saavat tietonsa. Tiedottamisesta puhuminen on EU:ssa melko uusi asia. Nyt on
ymmärretty, että vanhallaan se ei vain toimi.
Ennen sanottiin, että kansa pitää viedä lähemmäs Euroopan unionia. Nyt
ollaan sitä mieltä, että unioni pitää viedä lähemmäs kansaa. Vuori on tuotava
Muhammedin luokse.
Hilkka Jukarainen
EP:llä entistä enemmän
päätösvaltaa arkiasioista
 Riitta
Myllerillä on perspektiiviä Eurooppaan ja Euroopan parlamenttiin. Hän on toinen
alusta lähtien Brysselissä vaikuttanut suomalaismeppi. Toinen on Paavo Väyrynen.
Kymmenessä vuodessa Euroopan poliittisella kartalla väri on vaihtunut.
Hallitukset ovat vähitellen muuttuneet vasemmistolaisemmista oikeistolaisiksi.
Kansalliset poliittiset muutokset tuntuvat myös EU:ssa. Euroopan parlamentissa
voimasuhteet kääntyivät vuoden 1999 vaaleissa oikeiston eduksi, ja linja vahvistui
viime vuoden vaaleissa. Uudesta linjasta on jo saatu tuta myös komissiossa.
Poliittinen ympäristö antoi aikanaan Riitta Myllerin mielestä hyvät lähtökohdat
rakentaa kansalaisten Eurooppaa. Brysseliin ja Strasbourgiin mentiin osallistumaan
sosiaaliseen projektiin.
EU:n kilpailukykystrategiakin rakennettiin v. 2000 Lissabonissa tasapainoisesti kolmen
pilarin varaan, talouden, työllisyyden ja sosiaaliasioiden sekä ympäristön varaan.
Riitta Myller sanookin, että Lissabonin strategiasta päästiin sopuun silloisen
poliittisen ympäristön ansiosta: suurin osa Euroopan hallituksista oli
sos.dem.enemmistöisiä tai niissä olivat enemmistönä vasemmistolaiset ja
keskustapuolueet.
Lissabonin strategian puolimatkankrouvissa komissio on joutunut myöntämään
epäonnistuneensa mm. uusien työpaikkojen luomisessa. Korjausliikkeeksi uusi komissio on
asettamassa nyt ykköseksi kilpailukyvyn, mikä Riitta Myllerin mielestä uhkaa pahasti
sosiaalisen Euroopan kehittämistä.
Hän onkin pahoillaan siitä, että vaikka Euroopan parlamentilla onkin jo sananvalta
lähes kaikissa EU-asioissa, niin kansalaiset eivät aina ymmärrä asioiden yhteyttä.
Päätöksiä ei tehdä kenenkään pään ylitse. EU:ssakin ne tehdään siinä
prosessissa, jonka alkupäässä yksittäinen ihminen äänestää vaaleissa,
kansallisissa vaaleissa ja eurooppalaisissa vaaleissa, hän teroittaa.
Ajankohtaisena ja työpaikoillakin tulevaisuudessa tuntuvavana asiana Euroopan
parlamentin ympäristöasian valiokunnassa on käsittelyssä kemikaaliasetus. Valiokunnan
jäsen Riitta Myller arvelee, että asetus valmistuisi noin puolentoista vuoden kuluttua.
Käytännössä työ edellyttää 30 000 kemikaalin rekisteröimistä ja analyysiä.
Ymmärrettävästikään yritykset eivät ole kovin innostuneita uusista kustannuksista.
Tässä on pienoiskoossa kolmen pilarin rakennelma, johon Lissaboninkin
strategia alun perin perustui. Jos suunnataan voimavaroja uusien ja ihmisten ja
ympäristön kannalta turvallisempien tuotteiden kehittämiseen, niin samallahan luodaan
myös kilpailuetua maailman markkinoilla. Tämä tahtoo lyhyemmän tähtäimen
voitontavoittelussa vähän unohtua, Riitta Myller sanoo.
Hilkka Jukarainen
Euroopan ay-liike
edustuskunnossa
Kun Suomi liittyi
Euroopan unioniin, ay-keskusjärjestö EAY oli jo nousujohteisella uralla, arvioi
Eurooppa-sihteeri Markku Jääskeläinen. Käännekohtana hän pitää vuotta 1991,
jolloin EAY ja työnantajajärjestö UNICE olivat solmineet komission silloisen
puheenjohtajan Jaques Delorsin siipien suojassa aiesopimuksen tai
"tammikuun kihlauksen" Euroopan tason neuvotteluista.
Samaisena vuonna astui remmiin uusi pääsihteeri Emilio Gabaglio, jonka 12-vuotisella
pääsihteerikaudella ay-liike vakiinnutti asemansa eurooppalaisena vaikuttajana ja
neuvottelukumppanina. Gabaglion kaudella solmittiin neljä yleiseurooppalaista
puitesopimusta ja saavutettiin lainsäädännössä läpimurto yritysneuvostoja
koskevalla, ns. EWC-direktiivillä.
2000-luvun merkittävin läpimurto on ollut sosiaalisten oikeuksien saaminen osaksi
perustuslaillista sopimusta.
Järjestöpoliittisena murroksia olivat Keski- ja Itä-Euroopan uusien ja uudistuneiden
ay-liikkeiden tulo EAY:n jäseniksi. Myöhemmin jäseniksi tulivat vielä aikaisemmin
kommunistisiin puolueisiin sitoutuneet ay-järjestöt Portugalista ja Ranskasta.
V. 1973 perustettu EAY onkin tällä hetkellä Jääskeläisen mukaan niin edustava
omalla alallaan kuin se voi olla. Ainoa merkittävä järjestö sen ulkopuolella on Puolan
toinen keskusjärjestö OPZZ.
Lissabonin strategian puolimatkankrouvissa uuden komission puheenjohtaja Jose Manuel
Durao Barroso on esittänyt talousuudistusohjelman painopisteeksi kilpailukykyä
sosiaalisen mallin kehittämisen ja ympäristöuudistusten sijaan.
Jääskeläisen mukaan EAY ei ole häviämässä taisteluaan sosiaalisen ulottuvuuden
puolesta. Riski on olemassa, mutta pessimismiin ei ole syytä vajota. EAY onkin jälleen
mobilisoimassa joukkonsa suureen mielenosoitukseen Brysseliin maaliskuun puolivälissä.
Parhaimmillaan niihin on osallistunut lähes 100 000 ay-aktiivia.
Lissabonin talousuudistusohjelmaa on seurattu jo kahdessa työryhmässä, joita on
vetänyt Hollannin entinen pääministeri ja EAY:n entinen puheenjohtaja Wim Kok.
Jääskeläinen luottaa työryhmään, jonka jäsen Nokian johtaja Veli Sundbäck
on julkisesti korostanut, että eurooppalainen hyvinvointimalli on säilytettävä.
Jääskeläisen mukaan Barroson ja komission näkemystä siitä, että
talousuudistusohjelmassa on asetettava laaja kirjo asioita tärkeysjärjestykseen ja
siinä ykköseksi kilpailukyky, ei voida pitää amerikkalaisen uusliberalismin avauksena.
Kokin työryhmän raportissa painotetaan, että talousuudistuksen täytyy tapahtua
työmarkkinaosapuolia konsultoiden. Barrosolla tuskin on kanttia tai halua lähteä
romuttamaan neuvottelurakenteita.
HJ
Palkkatyöläinen
1.3.2005 nro 2/05 |