Poliittiset paineet työllisyyden hoidossa eivät toivottavasti
tarkoita, että työllisyyspolitiikassa hätiköitäisiin tai tehtäisiin typeryyksiä.
Monet työllisyyden parantamiseksi usein esillä pidetyt keinot ovat poliittisesti
näyttäviä, mutta niiden vaikutus työllisyyteen on lopulta olematon.
Hallitus joutunee päättämään päähallituspuolue Keskustan esillä pitämästä
työnantajamaksujen porrastuksesta, jolla on tarkoitus parantaa työllisyyttä. Tämä
tapahtuisi työllistämiskynnystä työnantajamaksukevennyksin alentamalla
pienipalkkaisessa työssä. Ajatus on sinällään hieno, mutta monet malliin uskovat
eivät ole tahtoneet kuunnella varoituksia mallin varjopuolista ja ongelmista.
Työnantajamaksujen alentaminen olisi tietenkin rahoitettava tavalla tai toisella;
kompensoimalla se yleisistä verovaroista tai korottamalla muiden työnantajien maksuja.
Jos näin ei tehtäisi, olisi etuuksia leikattava. Kaikki vaihtoehdot tuntuvat vaikeilta
tai epämukavilta. Monet eivät myöskään ole miettineet mitä seurauksia itse maksujen
portaista olisi. Tällä hetkellä esimerkiksi työnantajien kansaneläkemaksujen
porrastus palkkasumman mukaan on johtanut keinotekoisiin työpaikkojen pilkkomiseen
varsinkin palvelualoilla. Työnantajille annettava kannustus maksuissa pienten palkkojen
maksamisesta olisi ilman monimutkaisia järjestelmiä kannustamassa keinotekoisesti
työsuhteiden pilkkomiseen ja osa-aikatyöhön. Maksuportaiden alapuolelle jäävien
palkkojen nostamisesta seuraavan portaan yli voisi syntyä myös sen verran suuri
kustannus, joka olisi jarruttamassa palkkakehitystä juuri niissä palkkaluokissa, joissa
sitä eniten tarvittaisiin.
Työllisyyden hoitokeinona kaikille tiettyjä palkkoja maksaville annettava maksuale
olisi myös varsin kustannustehoton. SAK on pitänyt esillä työllistämiskynnyksen
täsmähoitoa. Työllistämistukien kehittämistä ja lisäämistä yksityisellä
sektorilla, jonne työllistyminen tukityön jälkeen on rohkaisevan yleistä.
Työllistämistuen kestosta olisi myös tehtävä nykyistä joustavampi, jotta sillä
kompensoitaisiin pitkään työelämästä poissaolleiden ammattitaidon ja työkyvyn
alenemaa.
Hallitus on toteuttanut monipuolista työllisyysohjelmaansa tähän mennessä hyvin.
Olosuhteet työllisyyden paranemiselle eivät vain ole olleet kovin suotuisat.
Hallitusohjelman mahdolliset täydennykset työllisyyspolitiikkaan on harkittava tarkkaan
ja muistettava tulopolitiikan menestyksellinen käyttö edellisten hallitusten aikaisessa
työllisyyden parantamisessa. Panosten kohdentaminen vaatii nyt tarkkuutta ja
yhteispeliä.
On selvää, että muutosturvallisuuden ja työsuhdeturvan parantaminen liittyy myös
syksyn työllisyyskeskusteluun. Työnantajatkaan tuskin pystyvät kuvittelemaan, ettei
niin sanottu Kiina-ilmiö ja monen teollisuuden työpaikan nopea siirtyminen muuanne toisi
tilanteeseen ja keskusteluun mitään uutta. Työelämän kovassa rakennemuutoksessa ja
talouden maailmanlaajuisten liikkeiden nopeutuessa yleinen mielipide kääntyy
väistämättä kannattamaan ratkaisuja, joilla luodaan konkreettista turvaa ja
pysyvyyttä omaan työsuhteeseen ja lähiympäristöön
Kirjoittaja työskentelee lakimiehenä
SAK:n yhteiskuntapoliittisella osastolla