Liikaan itsekehuun meillä ei
kouluasioissa ole varaa. Iso haaste on, miten jatkossakin pystytään opettamaan koko
ikäluokalle sellaiset perustiedot ja -taidot, että ne antavat tukevan pohjan
jatko-opinnoille ja myös elinikäiselle oppimiselle. Jos halutaan, että osaamisen onneen
yltävät kaikki, on peruskoulun opetuksen tasoa ja voimavaroja vaalittava kuin
silmäterää. Peruskoulussa ratkaistaan pitkälti se, koetaanko opinsaunat autuaiksi.
Erityisen tärkeää on varmistaa, että peruskoulua edelleen kehitetään
tasa-arvoiset oppimismahdollisuudet takaavana yhtenäiskouluna. Sehän on kiistatta yksi
sodan jälkeisen Suomen suurista saavutuksista yhteiskunnallisen tasa-arvon
edistämisessä. Siitä kiitos 1960-luvun työväenliikkeen linjanvetäjille ja
toimijoille. Jotta tuota työtä ei tuhottaisi, meidän on syytä olla enemmän kuin
varuillamme.
Peruskoulussa astuttiin 1990-luvulla monta askelta taaksepäin. Laman aiheuttamat
leikkaukset olivat päämurhe, jonka kanssa poliitikot ennen muuta kuntatasolla joutuivat
silmäkkäin. Monelta vaikuttajalta ei riittänyt enää puhtia miettiä, millä tiellä
ollaan, kun peruskoulun ovia ruvettiin lonksuttamaan kilpailun ja markkinoiden hengessä.
Yhtenäiskoulun rapauttamisessa ei enää käytetty vaatimusta tasokursseista, uusi
taktiikka oli nimeltään "koulutuksen kehittäminen". Sen tavoitteina
mainittiin muun muassa laatu, joustavuus, valinnaisuus, yksilöllisyys, tehokkuus ja
tulosvastuu! Tuttua myös työelämästä, eikös vaan?
Suurissa kunnissa koulut jakaantuvat nyt kahteen kastiin sen mukaan, miten ne
pärjäävät kilpailussa oppilaista. Kierre on valmis: "laatukoulu" tarvitsee
ja imee voimavaroja, "bulkkikoulu" ponnistelee säästöjen ja tulostavoitteiden
paineissa. Lipposen 1. hallituksen kokoomuslaisen opetusministerin johdolla valmisteltu ja
vuonna 1998 hyväksytty perusopetuslain uudistus poisti koulupiirijaon ja vakiinnutti
vanhempien oikeuden pistää lapsensa vapaasti muuhunkin kuin lähikouluun. Uudistus oli
sinetti jo aiemmin viitoitetulle tielle, olihan erikoisluokkien määrä peruskouluissa jo
1990-luvun puolivälistä lähtien lähtenyt nousuun myös muissa kuin taitoaineissa.
Samalla yleistyivät soveltuvuuskokeet ja muut oppilasvalikoinnin välineet.
Tutkija Piia Seppänen valottaa peruskoulun kehitystä ja siitä käytyä
yhteiskunnallista keskustelua Yhteiskuntapolitiikka-lehden numerossa 2/2003. Seppäsen
mukaan kouluvalinnan tuomista peruskoulun sisälle puolustivat nimenomaan toimivat
virkamiehet poliitikkojen pysyessä taustalla. Tutkija hämmästelee sitä, kuinka
vaitonaisia sekä demarit että vasurit ovat olleet kouluvalinnasta ja muusta peruskoulun
kehittämisestä. Pieni profiloituminen koettiin eduskunnassa perusopetuslain käsittelyn
viime metreillä, kun vasemmisto vastusti liiallisen markkinameiningin sallimista
kouluissa.
Juuri nyt lehdistössä keskustellaan tohtori Pentti Arajärven
kannattamasta koulunaloitusiän laskemisesta 6 vuoteen. Sinänsä järkevä liike, mutta
se edellyttää alkuopetuksen sisällöllistä kehittämistä siten, että
esiopetuksellinen ote ainakin ensimmäisenä lukuvuonna on vallitseva. Ja tämä taas
vaatii peruskoululle lisää voimavaroja, siis RAHAA!
Rohkenin hypätä asiantuntija-aitani yli ja esittää piintyneitä mielipiteitä
koulutuksen tasa-arvosta. Olin1970-luvulla sijaisena Porin kaupungin peruskoulussa kaksi
lukuvuotta. Se on tähänastisen työelämäni upeimpia kokemuksia. Vailla muodollista
pätevyyttä opetin 70 lasta lukemaan, mutta "rikos" lienee jo vanhentunut!
Kirjoittaja on
SAK:n sosiaalipoliittinen sihteeri