Lautakunnan työohjelman mukaisessa
"viimeisessä" kokouksessa perjantaina 29.11. ratkaistiin kuorma-autoalojen
työehtosopimusten kohtalo. Niiden arviointi oli lautakunnalle visainen pala. Vielä
loppusuoralla jouduttiin lisäselvityksiä tekemään.
Lautakunta ratkaisi AKT:n kuorma-autoalan työehtosopimuksen yleissitovaksi.
Epäluotettavien tilastotietojen perusteella laskettuna järjestäytyneiden työnantajien
palveluksessa on 40,4 prosenttia soveltamisalan työntekijöistä. Otettuaan lisäksi
huomioon liityntäsopimusten piiriin kuuluvat työntekijät, alan työntekijöiden
järjestäytymisasteen ja vuosikymmeniä jatkuneen työehtosopimuskäytännön, lautakunta
piti sopimusta edustavana.
Lautakunta on vahvistanut 140 työehtosopimuksen yleissitovuuden ja arvioinut 38
sopimusta ei-yleissitoviksi. Kun työtuomioistuin on ehtinyt muuttaa kaksi kielteistä
päätöstä, on yleissitovia sopimuksia nyt 142. Yleissitovuutta vailla olevien
sopimusten määrä on tällä hetkellä 36.
Kaikkiaan lautakunta arvioi178 valtakunnallisen sopimuksen yleissitovuuden.
Ensimmäiset päätökset 19.4.2001 asetettu lautakunta teki viime vuoden syyskuussa.
Lautakunnalle tehtäväänsä varten asetettu 18 kuukauden määräaika päättyi
19.10.2002 eli ihan aikataulussaan lautakunta ei pysynyt.
Työtuomioistuimeen on tähän mennessä valitettu yhteensä 14:stä lautakunnan
päätöksestä. Viisi valitusta on jo ratkaistu. Kahdessa tapauksessa työtuomioistuin
jätti tutkimatta yrittäjien yhdistyksen tekemät valitukset yleissitoviksi katsotuista
työehtosopimuksista.
Lautakunnan päätökset löytyvät osoitteesta www.finlex.fi/normit. Siellä ovat
myös yleissitovat työehtosopimukset, samoin kuin niiden osana noudatettavat
keskusjärjestösopimukset. Viimeksi mainittujen kokoelmaa lautakunta ei vielä ole saanut
kattavaksi.
Työsopimuslaki muutti yleissitovuuden kriteerejä. Työehtosopimuksen "edustavana
pidettävyys" on arvioitava useiden kriteerien avulla, joista vain yksi on
järjestäytyneiden työnantajien palveluksessa olevien työntekijöiden määrä.
Tarkoitus oli irrottaa yleissitovuuden tulkinta ns. noin 50 prosentin säännöstä ja
luoda yleissitovuusjärjestelmän edellyttämää vakautta. Muita tärkeitä
kokonaisarviossa huomioon otettavia kriteereitä ovat alan työehtosopimustoiminnan
vakiintuneisuus, työnantajien ja työntekijöiden järjestäytymisaste alalla sekä
yleissitovuuden tavoite turvata laajasti työnteon vähimmäisehdot.
Lautakunta sovelsi uusia kriteerejä vain kuorma-autoalan, rakennusalan ja
maaseutuelinkeinojen sopimuksen kohdalla. Ratkaisutoiminnassa sai ylikorostuneen aseman
tilastoaineiston perusteella laskettava edustavuuden arviointi. Tilastotietojen käyttö
on ongelmallista. Kukin työehtosopimus muodostaa oman itsenäisen laissa tarkoitetun
asianomaisen alansa, eikä niitä tilastoida erikseen. Olemassa olevat tilastot on
laadittu kokonaan muita tarkoituksia varten. Niiden perusteella ei yleissitovuutta voida
luotettavasti arvioida. Ns. stetson-menetelmän käyttö näin tärkeässä asiassa ei
mielestäni ole sopivaa.
Kirjoittaja työskentelee
SAK:n työympäristöosastolla
oikeudellisen linjan
vastaavana lakimiehenä.