Kyse on
globalisaatiosta. Tottakai firma tulee tänne, ottaa hyödyn alhaisista palkoista ja
huonoista työehdoista.Työntekijät ovat kuitenkin katkeria. Globalisaatio ja vielä
samaan saumaan osuva Puolan eurokuntoon laittaminen ovat olleet kuin mannerlaattojen
liikettä, jonka maanjäristys on särkenyt työsuhteita Skanskalla.
Ellei työntekijää ole jo irtisanottu, hän odottaa sitä stressaantuneena,
kertoo Komon.
Tilanteesta kärsii jo perhe-elämäkin.
Skanska luottaa markkinoihin
Alun alkaen Skanska tuli Puolaan ostamalla enemmistön rakennusyhtiö Exbudin
osakkeista. Tällä hetkellä se sijoittaa hankkimalla itselleen emoyhtiön
alihankkijoita. Näitä on ollut myös Gdanskissa toimiva "Gdanskie Przedsiebiorstwo
Robot Drogowych" eli GPRD-rakennusfirma, joka on erikoistunut sorateiden
rakentamiseen.
GRRD:n työmaalla tuotantopäällikkö Michael Geratowski uskoo tulevaisuuteen.
Skanska löytää paikkansa EU-Puolassa, hän sanoo.
EU tarjoaa meille ja yrityksille yleensäkin vakaan toimintaympäristön. Kun
Puola liittyy EU:hun, niin kannaltamme on hyvä, että entistä suuremmilla ja vakailla
markkinoilla pelataan samoilla säännöillä, luettelee hän EU-etuja.
On mahdollista, että Skanskasta kehittyy täällä uusi Skanska-Puola-niminen
suuryritys, visioi Geratowski.
Rakennusfirmojen sota
Solidaarisuuden Gdanskin toimitsijan Zbigniew Kowalczykin mielestä Puola on
kuin rakennusfirmojen sotanäyttämö.
Tämä on kouluesimerkki siitä, mitä eurokuntoon laittaminen voi pahimmillaan
merkitä.
Kaikki haluavat jalansijaa täällä. Firmat myös hamuavat EU-rahaa.
Kowalczykin mielestä firmat valitsevat kahden strategian välillä. Joko ne haluavat
suurimman yhtiön statuksen tai sitten ne ovat paikalla matalalla profiililla, eivät ota
mitään riskejä. Ne odottavat EU-jäsenyyden kautta todellisen rakennusbuumin alkua.
Skanska on valinnut näistä jälkimmäisen. Se saneeraa kovalla kädellä ja
työntekijät saavat siitä maksaa. Suurin rakennusfirma tällä hetkellä on ranskalainen
Vinci.
Skanskassa kyllä neuvotellaan työntekijöiden kanssa, kertoo Kowalczyk.
Täällä sosiaalidialogi toimii. Eri asia sitten on, mitä sillä saadaan
aikaan.
Työnantaja noudattaa toimitsijan mukaan ILO:n perussopimuksia, mutta useat
työpaikkakohtaiset sopimukset ovat pettäneet tai työntekijöiden kanssa on tehty vain
"herrasmiessopimuksia."
Työntekijästä eroon 3 000 eurolla
Puolan lain mukaan työntekijälle on maksettava irtisanomisesta kolmen kuukauden
palkka.
Skanskalla sovittiin alun perin seitsemästä kuukaudesta. Tällä hetkellä
irtisanottaville maksetaan neljän kuukauden palkka, kertoo Zbigniew Kowalczyk.
Jos keskipalkka Skanskalla Gdanskissa on ylitöineen noin 800 euroa kuussa ja ilman
ylitöitä reilusti alle sen, niin työntekijästä pääsee eroon alehintaan alle 3 000
eurolla, hän laskeskelee.
Ongelmia on myös sopimusjärjestelmässä, sillä Skanskalla ei ole valtakunnallista
sopimusta. Tosin myös työnantaja alkaa jo olla kiinnostunut yhteisistä työehdoista
kautta maan. Niihin tähtääviä neuvotteluja käydään pikkuhiljaa.
Tulevaisuus yhden kortin varassa
Työntekijät kertovat, että lähes kaikki on nyt yhden kortin varassa.
Gdanskin työmaalla toivotaan, että kaupungista ulos johtavan 160 kilometrin
moottoritien rakentaminen saataisiin Skanskalle. Suururakan hinnaksi on arvioitu 700 000
miljoonaa euroa.
Aikoinaan on tehty herrasmiessopimus siitä, että täältä irtisanotut
otettaisiin ensimmäisinä töihin, jos urakka saadaan. Sopimus joutuisi siinä
tapauksessa testiin, kertoo varapj. Henryk Komon.
Jos onni ei potkaise, miten sitten käy?
Ihmiset äänestäisivät mielellään EU-kansanäänestyksessä ei, mutta
eihän meillä ole vaihtoehtoja. Puolalaiset on ahdistettu nurkkaan, on Komonin vastaus.
Hilkka Jukarainen
teksti ja kuvat
Gdansk