iittokierroksen
yhteydessä pari vuotta sitten kuntien työmarkkinajärjestöt tilasivat
Tilastokeskukselta vertailun kuntapalkkojen ja yleisillä työmarkkinoilla maksettavien
palkkojen kesken. Tämä ns. Kunpas-selvitys valmistui viime joulun alla ja sen keskeinen
sanoma oli, että kuntien palkolliset ovat jäljessä yleisestä palkkatasosta
keskimäärin 813 prosenttia.
Vertailussa näkyi myös se, että palkkaero lisääntyi sitä mukaa kuin palkkataso
nousi, eli että erilaiset johtajat kunnissa ovat syvemmässä suhteellisessa
palkkakuopassa kuin esimerkiksi siivoojat.
Suora mutta väärä johtopäätös vertailusta olisi, että kuntavirkojen huipulle
tarvitaan rutkasti lisää palkkarahaa, mutta suoritusportaalla asiat ovat pääosiltaan
reilassa. Jos kaupunginjohtajat takovat tätä nykyä noin 6 000 euron kuukausipalkkoja ja
siivooja pääsee vajaaseen 1 500 euroon, on siivooja absoluuttisesti kuitenkin kuopan
pohjimmaisena.
Ainakin yhtä perusteltua ja oikeudenmukaista kuin vertailla kuntapalkkoja vastaavien
töiden yleiseen tasoon, on pitää huolta siitä, että myös alimmat palkat pysyvät
nälkärajan yläpuolella.
Parhaillaan kunnalliset sopijajärjestöt nyrkkeilevät julkisuudessa siitä, mitä
Kunpas-selvityksestä sitten seuraa.
Palkollispuoli on yleisesti ollut sitä mieltä, että viimeistään ensi syksyn
sopimusneuvotteluissa kuntiin on saatava palkkakuilua umpeen kurova ohjelma. Vaatimuksen
työnantajat ovat ainakin toistaiseksi väistäneet ja tarjoilevat tilalle muun muassa
työaikojen, -viihtyvyyden ja olosuhteiden sekä irtisanomissuojan
"kehittämistä".
Samalla aaltopituudella osapuolet ovat sentään siitä, että jollakin keinoilla
kunnallisen työn vetovoimaa olisi kohennettava. Jos mitään ei tehdä, seuraavan
kymmenen vuoden aikana alaa uhkaa kova työvoimapula melkein kolmanneksen nykyisestä noin
400 000 hengen työvoimasta lähtiessä eläkkeelle.
Valitaan kumpi korjausliike tahansa, helppoja tai ainakaan kouriintuntuvia ratkaisuja
ei ole näköpiirissä.
Viime vuonna kunnat käyttivät henkilöstömenoihin työnantajien mukaan 13,6 mrd.
euroa (80 mrd. mk), ja pelkkä jälkeenjääneisyyden korjaus nostaisi kulut ainakin 15
miljardiin euroon. Millään muulla keinolla kuin veronkorotuksilla lisäpottia tuskin
kokoon saadaan. Ja korotukset taas tuntuvat epärealistisilta ainakin nykyisessä
ilmanalassa olkoonkin, että kansa laajasti kannattaa hyviä julkispalveluita.
Kokonaan toinen kysymys olisi sitten se, miten kuntapalkkojen kiriohjelma vaikuttaisi
muussa työmarkkinakentässä. Tuskin palkkamalttia parantavalla tavalla kumminkaan.
Työnantajien väläyttelemät kuntatyön kehittämistemput eivät nekään tunnu
uskottavilta. Tällä syömällä on nimittäin vaikea kuvitella, että kunnat kävisivät
käsiksi alan työn keskeisiin ongelmiin ja luopuisivat esimerkiksi lomautuksista,
kilpailuttamisesta ja yksityistämisestä tai palkkaisivat runsaasti uutta väkeä pahojen
työpaineiden ahdistamien pakollistensa avuksi.