New Yorkin ja
Washingtonin kokemien terroristihyökkäysten takia pääministeri Tony Blair selvisi
ammattiyhdistysten keskusjärjestön TUC:n vuotuisesta kokouksesta ehjin nahoin ja pienin
vammoin. Media oli valmistautunut mässäilemään työväenpuolueen hallituksen ja
ammattiyhdistysliikkeen suurella riidalla, joka koski yksityisen sektorin osallistumista
julkisiin palveluihin. Mutta tieto Yhdysvaltoihin tehdyistä terrori-iskuista kiiri
Brightonin kokoukseen, ja Tony Blair joutui peruuttamaan puheensa ja palaamaan kiireimmän
kaupalla Lontooseen. Mutta hallituksen ja ammattiyhdistysten riita jatkuu, vaikka
avoimelta yhteenotolta Brightonissa vältyttiinkin.
Työväenpuolueen ja ammattiliittojen kiista leimahti ilmiriidaksi sen jälkeen, kun
pääministeri heinäkuussa julisti, että yksityisen sektorin osallistumiselle julkisissa
palveluissa ei tule asettaa ideologisia esteitä. Kunnan työntekijöiden liitto uhkasi,
että se ei enää rahoita työväenpuoluetta, jos tätä menoa jatkuu. Myös Brightonissa
hallitus sai kuulla kunniansa. Jotkut puhujat jopa väittivät, että Blair on Margaret
Thatcheriakin pahempi, koska Thatcher sentään jätti julkisen sektorin hoitoon
julkiset palvelut tai mitä niistä nyt oli jäljellä.
Maltillisimmat voimat kuten TUC:n pääsihteeri John Monks myönsivät, että
niin terveydenhuolto kuin opetustoimikin tarvitsevat esimerkiksi uuden tekniikan alalla
kaiken mahdollisen avun myös yksityiseltä sektorilta. Yksityisellä sektorilla voi olla
jonkinmoinen rooli julkisissa palveluissa, kaikki yksityinen ei ole pahasta eikä julkinen
hyvästä, Monks myönsi.
Mutta ammattiyhdistysliikettä ja monia muitakin tahoja ärsyttää Blairin
dogmaattinen usko yksityisen sektorin paremmuuteen. Hän tuntuu viattomasti kuvittelevan,
että Britannia on täynnä loistavia yksityisiä yritysjohtajia ja tehokasta yksityistä
toimintaa, vaikka tosiasiat kuinka puhuisivat muuta. Kansalaiset vaativat yksityistettyjen
rautateiden kansallistamista. Amerikkalainen asiantuntija, New Yorkin metron pelastaja Bob
Kileykin varoittaa hallitusta yksityistämästä osittain Lontoon maanlaista. Mutta
Blairin hallitus ei kallista korvaansakaan varoituksille.
Yksityinen teollisuus näyttää hiipuvan hiipumistaan, ammattiliittojen jäsenet ovat
menettäneet satojatuhansia työpaikkoja teollisuudessa Blairin valtakaudella. Eikä
kaikesta voi syyttää vain punnan arvon nousua, osuutensa on myös teollisuuden
kyvyttömyydellä tehostaa tuottavuutta. Kuitenkin ammattiyhdistysten pitäisi nyt uskoa,
että yksityiset yritysjohtajat kuin ihmeen kaupalla muuttaisivat julkiset palvelut
loistavasti toimiviksi yksiköiksi, ilman että palvelujen hinnat kohoaisivat yksityisen
sektorin vaatimien suurvoittojen takia.
Blair on todellakin hoitanut asian poliittisesti epäkelvolla tavalla. Hän ei ole
millään tavalla analysoinut, miten yksityisen sektorin mahdollisia etuja
hyödynnettäisi julkisella sektorilla ja miten sen haittoja vältettäisi. Hän on vain
pelotellut ammattiliittoja väittämällä, että jos julkisia palveluja ei saada
toimimaan ennen ensi vaaleja huolimatta hallituksen niihin sijoittamista suurista
rahasummista, ensi vaaleissa voi voittaa oikeistolaisen Ian Duncan-Smithin johtama
konservatiivinen puolue, joka yksityistää kaiken mahdollisen.
Ammattiliittojen kampanjan takia pääministeri on kuitenkin alkanut hiukan
perääntyä radikaaleimmista aikeistaan. John Monks huokasi helpotuksesta, kun
hallituksen äskettäin julkaistu alustava suunnitelma koulutoimen muuttamiseksi ei
kaavaillut laajamittaista yksityistämistä. Terveydenhuollon alalla ammattiyhdistyksiä
huolestuttaa hallituksen aie antaa yksityisten johtoon suunnitellut kirurgisiin
leikkauksiin erikoistuvat keskukset.
Ammattiyhdistysliike muistaa, kuinka palvelujen yksityistäminen ja ulkoistaminen on
monissa kunnissa johtanut työntekijöiden työehtojen huonontumiseen. Se pelkää, että
sen jäsenet siirretään yksityisen sektorin leipiin huonommilla työehdoilla.
Ammattiliittojen asiaa auttaisi, jos julkisen sektorin työntekijät yrittäisivät
itse keksiä ratkaisuja palvelujen ongelmiin. Jos opettajat edes kerran myöntäisivät,
että brittilapset saavat valtion kouluissa huonomman opetuksen kuin lapset
manner-Euroopassa ja pohtisivat, mistä se johtuu. Ja jos Lontoon bussinkuljettajat eivät
menisi päätepysäkillä yhdessä kahville ja lähtisi sieltä yhtä aikaa, niin että
matkustajat saavat odottaa bussia pitkään ja nähdä sitten raivostuksekseen kahden tai
kolmen bussin tulevan paikalle samaan aikaan. Tällaista ei minun tietääkseni tapahdu
juuri muualla EU-Euroopassa.
Eeva Lennon
Lontoo