anha
kansakouluajoilta mieleen jäänyt hokema oppia ikä kaikki tuli mieleeni,
kun eräs poliitikko kertasi sapattivuoden aikaisia kokemuksiaan. Poliittisten opetusten
lisäksi hän oli huomannut arkisiakin asioita, alkaen kodin ja koulun yhteistyön
tärkeydestä. Suomessakin olisi voinut tämän oppia.
Ihmisten maailmat ovat toki erilaisia. Vaikka Suomi on Euroopankin mittakaavassa
kulttuuriltaan kovin yhtenäinen maa, voi täälläkin erilainen arki opettaa uusia
asioita. Itse sain monta ahaa-elämystä viettäessäni tänä kesänä elämäni tähän
asti pisimmän yhdenjaksoisen ajan maaseudulla. Toisenlaisessa arjessa omat
itsestäänselvyydet asettuivat kyseenalaisiksi.
Arjen kokemuksia ei voi nostaa ainoaksi oikeaksi totuudeksi. Yhteiskunnallisessa
vaikuttamisessa jokainen päättäjä, vaikuttaja ja järjestö joutuu kuitenkin
tekemään työtä sen eteen, että esiin nostettavat ja ratkaistavat asiat todella
parantavat ihmisten elämän laatua. Erityisen tärkeää tämä on meille ay-liikkeessä.
Jäsenten on voitava nähdä, että toimillamme on suoraa vaikutusta arjen paineiden
helpottumiseen.
Arkiset asiat, kuten vaikkapa se, miten ehtiä ajoissa päiväkotiin hakemaan lasta tai
sanovatko työtoverit aamulla huomenta, saattavat vaikuttaa koko työpäivän kulkuun tai
työmotivaatioon. Ne eivät ole asioita, joilla noustaan otsikoihin tai joista tulee
suuria työmarkkinapolitiikan kysymyksiä. Ne eivät myöskään ole vain yksittäisen
työntekijän ongelmia, vaan niihin voidaan työmarkkinapolitiikalla vaikuttaa.
Ay-liikkeen strategioita ja tavoitteita laadittaessa todelliset arjen ongelmat hukkuvat
helposti hienojen käsitteiden ja monimutkaisten lauseiden taakse. Kesäkuinen SAK:n
edustajakokous teki työelämän kehittämiseen liittyen linjauksia tulevalle
edunvalvonnalle. Nyt meillä on sadan kohdan ohjelma, joka edellyttää toimia niin
keskusjärjestössä, jäsenliitoissa, ammattiosastoissa kuin myös työyhteisöissä.
Tavoitteiden runsaudessa on pidettävä pää kylmänä ja aika ajoin on palattava
peruskysymyksiin. On kysyttävä, mikä on varsinainen ongelma, jotta löydämme ongelmaan
oikean ratkaisun. Jos töistä on vaikea ehtiä ajoissa päiväkotiin, on mietittävä,
onko ongelmana liian joustamaton työaika vai huonosti toimivat työjärjestelyt. Ratkaisu
voi ongelmasta riippuen löytyä työaikamääräyksien muuttamisesta tai
työjärjestelyjen kehittämisestä työyhteisöissä.
Erilaisia edunvalvontastrategioita tarvitaan. Työyhteisössä oleviin ongelmiin ja
tuotannon järjestämiseen liittyviin asioihin vaikuttamisen ei aina ole nähty kuuluvan
luontevasti ay-liikkeen rooliin. Työelämän kehittämistoimintaan osallistumista on
usein pidetty lähinnä välineenä työpaikkojen turvaamiseksi tai palkkatason
parantamiseksi. Mutta onko työyhteisöjen kehittämisellä itseisarvoa edunvalvonnassa?
Ainakin ohjelmissa on. SAK:n tavoitteena on työelämä, jossa työntekijällä on
mahdollisuus kehittyä, vahvistaa ammattitaitoaan ja vaikuttaa sekä omaan työhönsä
että työpaikkaansa. Myös monella jäsenliitolla on samansuuntaisia tavoitteita.
Tavoitteiden toteuttamiseen ay-liikkeellä on monia keinoja käytettävissä.
Valtakunnalliset työelämän kehittämisohjelmat, orastava paikallinen sopiminen ja
yhteistoimintamenettelyt antavat näitä mahdollisuuksia. Reunaehto on, että voimme
aidosti hyväksyä työyhteisöistä lähtevät ratkaisut, vaikka ne eivät valtakunnan
tasolta katsottuna aina vaikuta oikeilta.
Hiljainen hyväksyntä ei kuitenkaan riitä. Suomalaisen työelämän laatu on
ongelmineen, työvoiman ikääntymisineen ja koulutustason nousuineen valtavien muutosten
kourissa. Työpaikkojen kehittämistyö saattaa pirstoutua yksittäisiksi hankkeiksi,
joiden saavutuksia ei laajemmin hyödynnetä. Lähivuosina SAK:kin on luomassa uutta
konseptia suomalaisen työelämän tulevaisuudelle. Arkisen kehittämistyön avulla ja
ohella.
Kirjoittaja työskentelee
apulaisosastopäällikkönä
SAK:n työympäristöosastolla