Teema
Nokian kaupungin sosiaalijohtaja
Hanna Ahonen:
Vuorovaikutus
paremmaksi
Kuntoa kuntiin
Nokian kaupunki sai sapiskaa
kuntien työntekijöiden sairastavuutta koskevassa tutkimuksessa. Sairastavuus ylitti
reippaasti vertailukuntien keskiarvot, sillä sairauslomapäiviä oli 2022 tehtyä
työvuotta kohti. Turussa ja Oulussa vastaava luku oli 1618 ja muilla
tutkimuspaikkakunnilla 1015 päivää. Luvut perustuvat vuonna 1997 tehtyyn
kyselytutkimukseen.
Nokialla ei kuitenkaan ole jääty toimettomiksi, ei ennen tutkimusta eikä varsinkaan
tutkimuksen jälkeen. Kaupungin sosiaalijohtaja Hanna Ahonen on
kuntatyöntekijöiden työhyvinvointia edistämään perustetun Tukeva-projektin
yhdyshenkilö.
Emme lähteneet hankkeeseen vain sairastavuuden tai sitä selvittävän
tutkimuksen vuoksi, vaan työn suorittamiseksi mahdollisimman hyvin sekä kaupungin
henkilöstön hyvinvoinnin edistämiseksi. Mutta ilman muuta tutkimus ja sitä seurannut
julkisuus vauhdittivat asiaa. Huoli tuloksista ja parin vuoden takainen lehtikirjoittelu
haastoi kehittämistyöhön, kertoo Hanna Ahonen.
Työnohjaus avainasemassa
Nokialla on selvitetty työvoiman määrää ja laatua, työaikaa eri puolilta ja
työpaikkojen ilmapiiriä. Tutkimusten tuloksena on arvioitu kustannustehokkuuden ja
palvelujen järjestämisen suhdetta sekä työilmapiirin puutteita, mm. osallistumista ja
vaikuttamista. Mutta ennenkaikkea on luotava edellytykset koko henkilöstölle tehdä
ammatillisesti hyvää työtä täysipainoisesti.
Jo nyt voidaan sanoa, että vuorovaikutusta työpaikoilla on pystytty
kehittämään. On käynnistetty työpaikkakohtaiset kehittämispäivät, jotka on
määrä järjestää ainakin kerran vuodessa. Mielestäni olemme päässeet hyvään
alkuun, vaikka työkulttuurista johtuvia eroja eri työpaikoilla on, jatkaa Ahonen.
Oleellinen osa työkulttuurin kehittämistä on työnohjauksen kehittäminen kaikissa
työntekijäryhmissä. Koulutettu on, mutta opitun viemisessä käytännön
työtilanteisiin on kehittämistä. Tavoitteena Nokialla on, että esimiehet ovat
alaisiaan tukevia, kannustavia, oikeudenmukaisia ja työpaikan sisäistä vuorovaikutusta
edistäviä. Myös esimies- ja työnantajaportaan takana eräissä monissa suurissa
linjauksissa vaikuttava kunnallinen luottamushenkilöiden joukko on saatava tämän
prosessin piiriin.
Sosiaalijohtaja Hanna Ahonen on varovainen arvioidessaan tutkimuksen ja Tukeva-hankkeen
tähänastisia vaikutuksia henkilöstön hyvinvointiin ja sairastavuuteen. Nokian kaupunki
sijoittaa700 000 markkaa vuodessa Tukeva-hankkeeseen, summa vastaa 700 sairauspäivän
kuluja työnantajalle.
Vaikutukset sairastavuuden määrään ja laatuun eivät näy likimainkaan heti,
vaan ehkä vasta vuosien päästä. Jatkamme työtä Kunta8-hankkeessa ja sen antavien
tulosten pohjalta, Hanna Ahonen sanoo.
Lisää käytännön toimenpiteitä
Nokian kaupungin tuntipalkkaisten työntekijöiden pääluottamusmies Pentti Ojala
ihmettelee sairastavuustutkimuksen tuloksia kahdesta syystä. Ojalan mielestä näin suuri
sairastavuus on mysteeri, johon ei ole täyttä vastausta saatu.
Ehkä tutkimus ei ole täysin vertailukelpoinen, sillä eräiden paikkakuntien
hyvät tulokset saattavat selittyä sillä, että saneerausten ilmapiirissä ei uskalleta
kertoa kaikkia epämiellyttäviä asioita. Mutta pääosin tutkimus tukee työntekijöiden
arkisia kokemuksia, arvioi Pentti Ojala.
Hänen mielestään työnantajapuoli ei ole Nokialla eikä muuallakaan ottanut
tutkimuksen tuloksia riittävän vakavasti. Esimerkiksi sairauslomista pitäisi Ojalan
mielestä puhua avoimesti, eli ketkä ja mistä työpisteistä sairastavat ja miksi.
Tällöin korjaustoimet voitaisiin kohdistaa oikein ja tehokkaasti.
Henkilöstöpolitiikan vaikutus työuupumukseen pitää selvittää kunnolla. Nythän
uusia työntekijöitä ei ole palkattu eläkkeelle siirtyneiden tilalle.
Pentti Ojala kertoo, että Tukeva-hanketta kohtaan on myös kritiikkiä. Tämän
taustalla ovat kokemukset monista aikaisemmista tutkimuksista ja hankkeista, jotka ovat
jääneet hyödyntämättä. Esimerkiksi yhteistoimintaryhmät toimivat jossakin hyvin,
jossakin huonosti.
Tietenkin myös työntekijäpuolen on katsottava peiliin, mutta päävastuu
muutoksesta on työnantajalla, sillä eihän työntekijöillä ole päätösvaltaa.
Motivaatio työpaikan kehittämiseen on laskenut, koska työntekijöiden perusteltuja
esityksiä ei riittävästi huomioida. Tehdään niin kuin käsketään, vaikka olisi
tarvetta toimia toisin.
Hannu Oittinen
Kuntoa kuntiin
Kunnantyöntekijöiden korkea
sairastavuus on poissa työntekijöiltä, kunnilta ja palvelujen käyttäjiltä.
Työnantajalle yksi sairauslomapäivä maksaa keskimäärin tuhat markkaa.
Suomen noin 450 kunnassa on tehty jos jonkinlaista tutkimusta milloin mistäkin
asiasta. Iso osa tutkimuksista tulee ja menee sen kummemmin jälkiä jättämättä, jopa
keskustelua synnyttämättä. Osa kolahtaa kohdalleen, saa aikaan puhetta ja toimintaa,
parhaimmillaan tuloksiakin.
Yksi vipinää kunnissa aiheuttanut tutkimus on pari vuotta sitten julkistettu kuntien
työntekijöiden sairastamista selvittävä Missä kunnossa kolmannelle vuosituhannelle,
joka on osa edelleen jatkuvaa Kunta8-tutkimusta. Tutkimuksen tekijä on Työterveyslaitos
ja tutkitut kunnat ovat Turku, Vantaa, Oulu, Raisio, Nokia, Valkeakoski, Naantali ja
Virrat. Tutkimus on laajin kunta-alan henkilöstön hyvinvoinnin kartoitus, joka on alansa
laajimpia myös kansainvälisesti.
Köyhää saa olla, kunhan on puhdasta
Vuodesta 1993 vuoteen 1997 mennessä sekä miesten että naisten sairauslomapäivät
lisääntyivät kaikissa tutkituissa kunnissa sekä kaikissa ikä- ja ammattiryhmissä.
Vuonna1993 miesten sairastamisen vuoksi menetettiin keskimäärin 12,1 päivää
työvuotta kohti, vuonna 1997 13,9 päivää, naisten vastaavat luvut ovat 15,2 päivää
ja 17,3 päivää. Nousuprosentit olivat miehillä 15 ja naisilla 13, mikä merkitsee
keskimäärin puolen päivä kasvua vuotta kohti.
Mistä tällainen ei-toivottu kehitys sitten johtuu? Vaikka kuntien henkilöstö on
ikääntynyttä säästöistä johtuvan henkilöstöpolitiikan vuoksi, ei sairastamisen
kasvu tutkimuksen mukaan aiheudu ikääntymisestä. Todennäköisempiä syitä ovat
kulttuuriset ja organisaatioon liittyvät tekijät. Tätä käsitystä tukevat mm.
tutkittujen kuntien väliset sairastavuuserot.
Vuonna 1997 tehty kysely työpaikkojen ilmapiiristä paljasti mielenkiintoisia ja
yllättäviäkin eroja. Epävarmuus työsuhteissa ei ollut niin merkittävä tekijä kuin
vaikutus- ja osallistumismahdollisuudet sekä työpaikan yleinen ilmapiiri.
Kuvaava esimerkki on Nokian kaupunki, jossa henkilöstön sairastavuus oli korkeinta
tutkittujen kuntien joukossa. Valkeakosken ohella työsuhteet koettiin turvallisimmiksi
juuri Nokialla, jossa työpaikan ilmapiiriin liittyvät tekijät olivat huonoimmat.
Ikä ei haittaa, henki vaikuttaa
Työelämän laatu oli tutkimuksen mukaan keskimäärin parhainta pienissä kunnissa ja
huonointa suurissa kunnissa. Hyvinvointipalvelualoilla (opetus, sosiaaliala ja
terveydenhuolto) kuntien välisiä eroja ei juuri ollut, mutta mm. teknisillä aloilla ja
rakennusalan töissä eroja oli. Erojen syiksi tutkimus nosti kaksi keskeistä tekijää
eli kunnan byrokraattisuuden asteen ja sairauspoissaolojen riskin.
Tutkitut kunnat ovat kukin tavallaan yrittäneet ratkoa henkilöstönsä hyvinvointia
ja työpaikkojen ilmapiiriä.
Tutkimuksessa hyvin menestyneet Raisio, Virrat ja Valkeakoski ovat ottaneet opikseen
aiemmista selvityksistä työelämän laadusta ja työntekijöiden terveydestä.
Esimerkkinä Raisio, joka haluaa olla hyvä työnantaja, koska sillä varmistetaan hyvä
henkilökunta, mikä puolestaan on edellytys hyvien palvelujen tuottamiselle.
Yhteistä tutkituille kunnille on, että ne viime vuosikymmenellä niiden
henkilöstöstrategiat olivat jotakuinkin samanlaiset. Lamavuosina väkeä vähennettiin
sijaisten käyttöä supistamalla, laman jälkeen työvoimaa lisättiin sijaisia
lisäämällä. Vakinaisissa työsuhteissa tehtävä työ on laman jälkeen supistunut
kaikissa tutkimukseen kuuluneissa kunnissa. Väki kunnissa on ikääntynyt, mutta se ei
ole sairastavuutta lisännyt. Sen sijaan työpaikkojen hengen ja yleisen ilmapiirin
rapautuminen lisää selvästi sairastavuutta.
Mutta elämä kunnissa jatkuu, niin myös tuota elämää analysoiva tutkimus.
Kunta8-tutkimus tulee etsimään vastauksia lähinnä kolmeen kysymykseen. Ne ovat: miten
huolehtia henkilöstön hyvinvoinnista parhaalla mahdollisella tavalla, mitkä
toimenpiteet ovat tällöin tärkeimpiä sekä millaiset muutokset ja kehityskulut ovat
seurauksiltaan haitallisimpia.
HO
Palkkatyöläinen
5.6.2001 nro 5/01 |