Sopimustoiminnassaan
liitto lähtee siitä, että mikäli VR:n rinnalle syntyy uusia rautatiefirmoja, myös
niiden kuljettajat kuuluvat VML:n yleissitovan sopimuksen sisään. Jos uusien yhtiöiden
palvelukseen siirtyy VR:ltä nykyisin leipänsä tienaavia kuljettajia, liitto aikoo
turvata laein ja sopimuksin heidän eläke- ja työsuhde-etunsa.
VML hakee jäsenilleen myös tarkkaa tehtäväalueen määritystä. Tehtävän pitää
toisaalta olla laaja-alainen ja koskea kaikkia junalajeja, mutta käsittää toisaalta
myös paikallista työtä, kuten tallipäivystystä ja huoltokuljetusta. Paikallisen työn
mahdollisuus on liiton mukaan turvattava niille kuljettajille, jotka eivät eri syistä
kykene suoriutumaan yksinajosta.
Palkkapolitiikkansa keskiössä VML pitää peruspalkkauksen parantamista. Alalla on
käytössä tehtäväkohtainen palkkaus, jossa pääpaino pannaan varsinkin linja-ajoon.
Palkkajärjestelmää liitto haluaa kehittää järjestelyvara- ja tuottavuuserin.
Veturimiehet jäivät viime vuoden lopulla solmitun parivuotisen tupo-sopimuksen
ulkopuolelle, koska se ei venynyt ratkomaan kuljettajien työolo-ongelmia. Liiton
alakohtainen sopimus umpeutuu ensi vuoden alussa ja uudet tes-tavoitteet asetetaan ensi
syksynä ylimääräisessä valtuustossa.
19 vuoden koulutuskielto ohi
VML lupaa valmistautua kovaankin kamppailuun, jos vapaalla kilpailulla aiotaan romuttaa
saneerauksien kautta synnytetty nykyinen rautateiden toimintamalli. Kilpailu katkoisi
liiton mukaan kokonaisuuden muodostavan rata- ja kuljetusketjun sekä heikentäisi
kiskoliikenteen kilpailukykyä ja maanlaajuista palvelua.
Kilpailun kaltaisena uhkana VML näkee myös ratojen ja turvalaitteiden kitsaan
uudisrahoituksen. VML puhuu rautateiden köyhyysloukusta, kun kalustoa uusitaan, mutta
ratahankkeita lykätään rahapulaan vedoten jopa 2010-luvun lopulle. Liiton mielestä
syntyneestä veroylijäämästä tulisikin lohkaista radanpitoon ainakin 1,5 mrd. mk.
Koulutus- ja jäsentoiminnalle tulevaisuus sentään tietää parempaa, kun uusia
veturinkuljettajia ryhdytään kouluttamaan ensi elokuussa ensimmäisen kerran 19 vuoteen.
11 kuukauden pilottikurssille on jo valittu 20 oppilasta sadan hakijan joukosta VR:n
sisältä.
Liitto arvioi, että kuljettajien määrä vakiintuu noin pariin tuhanteen ja uusi
väki tulee sijoittumaan lähinnä pääkaupunkiseudun liikenteeseen.
Elonen seuraa Hannolaa
Valtuuston vaalikokous uusi roimasti liiton johtoa. Syksyllä eläkkeelle siirtyvää,
kahdeksan vuotta veturimiehiä vetänyttä Markku Hannolaa seuraa puheenjohtajana
raisiolainen veturinkuljettaja Risto Elonen, 42. Turun osaston luottamustehtävien
lisäksi Elonen on kuulunut VML:n hallitukseen 1993 lähtien ja toiminut 1990-luvulla
liitossa sekä päätoimisena työsuojelun erityisvaltuutettuna että
pääluottamusmiehenä.
Liiton 11-jäseninen hallitus uusiutui kokouksessa puolella, mutta valtuuston
kärjessä jatkaa edelleen ylivieskalainen Eero Kippola.
Eero Kosonen