vane.jpg (302 bytes)

 Liittouutiset                    

Veturimiehet:

Kilpailu uhkaa työpaikkoja

mine1.jpg (716 bytes)  Veturimiesten mielestä tärkein seuraavan nelivuotiskauden edunvalvonta-asia on turvata alan ansiokehitys ja työpaikat. Eniten työehtoja ja työpaikkoja uhkaa suunniteltu rautateiden vapaa kilpailu, katsoo Veturimiesten liiton ylin päättävä elin, valtuusto ohjelmapaperissaan. Raideliikenteen on arvioitu avautuvan kilpailulle kolmen neljän vuoden kuluttua.

Sopimustoiminnassaan liitto lähtee siitä, että mikäli VR:n rinnalle syntyy uusia rautatiefirmoja, myös niiden kuljettajat kuuluvat VML:n yleissitovan sopimuksen sisään. Jos uusien yhtiöiden palvelukseen siirtyy VR:ltä nykyisin leipänsä tienaavia kuljettajia, liitto aikoo turvata laein ja sopimuksin heidän eläke- ja työsuhde-etunsa.

VML hakee jäsenilleen myös tarkkaa tehtäväalueen määritystä. Tehtävän pitää toisaalta olla laaja-alainen ja koskea kaikkia junalajeja, mutta käsittää toisaalta myös paikallista työtä, kuten tallipäivystystä ja huoltokuljetusta. Paikallisen työn mahdollisuus on liiton mukaan turvattava niille kuljettajille, jotka eivät eri syistä kykene suoriutumaan yksinajosta.

Palkkapolitiikkansa keskiössä VML pitää peruspalkkauksen parantamista. Alalla on käytössä tehtäväkohtainen palkkaus, jossa pääpaino pannaan varsinkin linja-ajoon. Palkkajärjestelmää liitto haluaa kehittää järjestelyvara- ja tuottavuuserin.

Veturimiehet jäivät viime vuoden lopulla solmitun parivuotisen tupo-sopimuksen ulkopuolelle, koska se ei venynyt ratkomaan kuljettajien työolo-ongelmia. Liiton alakohtainen sopimus umpeutuu ensi vuoden alussa ja uudet tes-tavoitteet asetetaan ensi syksynä ylimääräisessä valtuustossa.

19 vuoden koulutuskielto ohi

VML lupaa valmistautua kovaankin kamppailuun, jos vapaalla kilpailulla aiotaan romuttaa saneerauksien kautta synnytetty nykyinen rautateiden toimintamalli. Kilpailu katkoisi liiton mukaan kokonaisuuden muodostavan rata- ja kuljetusketjun sekä heikentäisi kiskoliikenteen kilpailukykyä ja maanlaajuista palvelua.

Kilpailun kaltaisena uhkana VML näkee myös ratojen ja turvalaitteiden kitsaan uudisrahoituksen. VML puhuu rautateiden köyhyysloukusta, kun kalustoa uusitaan, mutta ratahankkeita lykätään rahapulaan vedoten jopa 2010-luvun lopulle. Liiton mielestä syntyneestä veroylijäämästä tulisikin lohkaista radanpitoon ainakin 1,5 mrd. mk.

Koulutus- ja jäsentoiminnalle tulevaisuus sentään tietää parempaa, kun uusia veturinkuljettajia ryhdytään kouluttamaan ensi elokuussa ensimmäisen kerran 19 vuoteen. 11 kuukauden pilottikurssille on jo valittu 20 oppilasta sadan hakijan joukosta VR:n sisältä.

Liitto arvioi, että kuljettajien määrä vakiintuu noin pariin tuhanteen ja uusi väki tulee sijoittumaan lähinnä pääkaupunkiseudun liikenteeseen.

Elonen seuraa Hannolaa

Valtuuston vaalikokous uusi roimasti liiton johtoa. Syksyllä eläkkeelle siirtyvää, kahdeksan vuotta veturimiehiä vetänyttä Markku Hannolaa seuraa puheenjohtajana raisiolainen veturinkuljettaja Risto Elonen, 42. Turun osaston luottamustehtävien lisäksi Elonen on kuulunut VML:n hallitukseen 1993 lähtien ja toiminut 1990-luvulla liitossa sekä päätoimisena työsuojelun erityisvaltuutettuna että pääluottamusmiehenä.

Liiton 11-jäseninen hallitus uusiutui kokouksessa puolella, mutta valtuuston kärjessä jatkaa edelleen ylivieskalainen Eero Kippola.

Eero Kosonen

Palkkatyöläinen 5.6.2001 nro 5/01

hava500.jpg (350 bytes)

Palkkatyöläisen etusivullealkuun

ne339999.gif (51 bytes)