Rautatieläisten liitto pitää
välttämättömänä, että rämettyvän rataverkon kunnostus- ja uusinvestointirahoja
lisätään nopeasti. Liitto katsoo, että VR:n yhtiöityksen yhteydessä annetut
lupaukset selvästi pari miljardia ylittävistä vuosittaisista ratasatsauksista on pahan
kerran petetty.
Liiton Helsingissä koolla ollut 18. edustajakokous näki myös, että suomalaiseen
raideliikenteeseen ajetaan kilpailua paljolti periaatteellisista ja ideologisista syistä.
Tällaista lähtökohtaa liitto pitää tuhoisana. Jos markkinavoimat vahvistavat otettaan
radoilla, siitä kärsivät erityisesti maan syrjäseutujen asujat. Samalla kasvavat myös
ruuhka-Suomen turvallisuusriskit, kun useampi operaattori häärää samoilla kiskoilla
samaan aikaan.
Vaikka ratakilpailu kuuluu EU:n komission lempilapsiin, unioni tekee liiton mukaan
päätelmiään liikaa Keski-Euroopan näkövinkkelistä. Suomessa rautatiet toimivat
kannattavasti ja niiden kuljetusosuudet ylittävät selvästi EU:n keskitason,
tavarapuolella jopa 2,5-kertaisesti.
Liitto ei usko siihen, että ratakilpailu lisää kuljetusmääriä. Myöskään
kuljetusten hinnat eivät laske vaan nousevat, kun nykyisestä henkilöstön ja kaluston
yhteiskäytöstä saatava etu menetetään.
Rautatieläiset epäilevät vahvasti sitäkin, että yhdeksi kilpailun pelinappulaksi
otetaan työntekijöiden työsuhde-edut.
Kuljetusliitto kangastelee
Liiton sopimuspolitiikan kova kysymys jatkossa on saada alalle yleissitova
työehtosopimus. Asiaa selvitetään parhaillaan työnantajan kanssa työryhmässä, joka
antaa raporttinsa vuoden kuluttua.
Tulosopimuksissa liitto kannattaa perinteisesti keskitettyä mallia ja perustelee
kantaansa tasasuhtaisella ansiokehityksellä. Se ajaa myös koko VR-konserniin
henkilöstörahastoa ja tulospalkkausjärjestelmää ja haluaa henkilöstöedustuksen
konsernin yhtiöiden hallituksiin.
Edunvalvonnassa ja järjestöllisessä toiminnassa rautatieläiset lupaavat tiivistää
kuljetusliittojen yhteistyötä. Tulevaisuushaasteisiinsa liitto kirjaa mm. sen, että
kuljetus muodostaa pitemmässä juoksussa yhteisen liitonkin.
Lundén voitti pelin
Kun rautatieläiset ovat vuosien mittaan vaihtaneet puheenjohtajaa, se on käynyt usein
myrskyisästi. Niin nytkin.
Jo päivää ennen varsinaista kokousta johtajaa ruvettiin seulomaan liiton demarien
105-päisessä enemmistöryhmässä. Valmiiksi asiaa ei kuitenkaan saatu kuin siltä osin,
että yksi kandidaateista, turkulainen pääluottamusmies Jorma Hellsten putosi
kelkasta.
Jäljelle jäivät liiton pääsihteeri Aulis Alanko ja SAK:n
työympäristösihteeri Mauri Lundén. Heistä Alanko oli lievästi niskan
päällä, mutta "lundenilaiset" eivät suostuneet ryhmäpäätökseen, koska
tiesivät vasemmistoliiton 24 edustajan vastustavan Alankoa.
Kokouksen varsinainen alku menikin sitten demariryhmän kädenväännöksi, joka
päättyi Lundénin, 53, voittoon ja Alangon istuttamiseen edelleen pääsihteeriksi.
Hellstenin alamäki jatkui valtuuston puheenjohtajan vaalissa, kun hän hävisi
kotkalaiselle konduktööri Raimo Tainamolle.
Johtajapeli heijastui myös liiton hallituksen ja valtuustonkin vaaliin. Molempia
hierrettiin niin hartaasti, että kokoukselle asetettu takarajakin paukkui rikki. Sali oli
jo riisuttu lipuista ja tunnuksista, ennekuin nimilistat saatiin lopulta nuijituksi
pöytään.
Eero Kosonen