Hän itse kokeili epoksia ja lasikuitua lennokkien ja pikaveneiden
rakentamisessa kunnes allergiaoireet tekivät siitä lopun. Nyt hän on palannut
juurilleen. Tänä päivänä puu, perinteiset työmenetelmät ja pienet nopeudet ovat
taas arvossaan, mutta myös tekniset uudistukset. Juhan fiskareihin asennettaan nimittäin
sähkömoottorit.
Nymanin paikka on kauniilla paikalla lounaisrinteessä Särkisalon sydämessä.
Omenapuut kukkivat ja kimalaiset surraavat. Vanha koira kiertelee pihapiirissä huolia
vailla.
Pienen matkan päässä asuinrakennuksesta sijaitseva veneveistämö henkii
perinteitä. Sekä isä että isoisä ovat rakentaneet veneensä täällä. Juha
käyttää edelleen heidän työkalujaan. Ulkona mäellä seisoo lautapino. Puutavara on
hankittu paikkakunnan metsistä. Rungot valitaan niin, että ne soveltuvat
tarkoitukseensa. Puutavara sahataan omalla sahalla.
Venevajassa seisoo pieni avovene, joka on valmis toimitettavaksi muutaman viikon
kuluttua. Solakka, kaunis fiskarimalli. Pituutta sillä on 5, 4 metriä. Painoa ei täysin
varustettunakaan tule olemaan kuin reilut 300 kiloa. Mitoitus on tarkoituksella sellainen,
ettei venettä tarvitse välttämättä rekisteröidä.
Lähempi tutkimus paljastaa, että limilaidoitus on osittain tehty vanerista.
Tarkoituksena on pitää paino pienenä, mutta muitakin etuja sillä on, Juha selittää.
Vaneri on materiaali, joka ei elä. Siksi se ei rakoile ja siinä voi käyttää
liimasaumausta. Vene pitää vettä, vaikka sitä säilytettäisiin kuivalla maalla. Mutta
Juha aikoo kuitenkin luopua vanerin käytöstä ekologisista syistä. Ekologinen ajattelu
on keskeisellä sijalla lähes kaikessa, mitä hän tekee. Hän alistaa kaikki tuotteensa
ekologiseen elinkaarianalyysiin, eikä vaneri kestä siinä vertailua mäntylautaan. Se
liittyy myös siihen, että litiumtekniikan läpilyönnin myötä akut, jotka veneiden on
kannettava, kevenevät selvästi.
Juha uskoo lujasti sähkökäyttöiseen moottoriveneeseen
Albicaan. Hän alkoi varustaa veneitä sähkömoottoreilla jo 1990-luvulla. Ensimmäiset
moottorit tilattiin postimyynnistä ja asennettiin soutuveneisiin. Fiskarimalli on ollut
jo vuosia esillä venemessuilla. Kaiken kaikkiaan Juha laskee toimittaneensa liki sata
sähkökäyttöistä venettä ja asennusvalmiita laitteistoja. Suurin osa on mennyt
sisävesille, mutta melkoinen määrä myös rannikkosaaristoon Vaasasta Kotkaan.
Edut ovat ilmeiset. Moottori on lähes äänetön. Vesi vaimentaa moottorin tuottaman
pienen surinan, koska moottori on sijoitettu potkurin yhteyteen ja on siksi vedessä. Sen
ansiosta myös hallittavuus on hyvä. Fiskari ohjautuu yhtä hyvin kuin perämoottori,
sekä eteen- että taaksepäin. Suorituskyky paranee koko ajan. Jo nyt luvataan 56
tunnin ajoaika viiden solmun nopeudella yhdellä latauksella. Seuraavan sukupolven akut
lyhentävät radikaalisti latausaikaa samalla, kun käyttöaika pitenee. Yksi erikoisuus
on, että Albica voidaan varustaa myös aurinkopaneeleilla, jotka on sijoitettu penkkien
alle ja voidaan vetää helposti ulos, kun vene on laiturissa. Paneelit lataavat tosin
hitaasti, mutta antavat kuitenkin tuntuvan lisän.
Intohimo ekologisesti kestäviin moottoriveneisiin on syntynyt siitä, kun on
kasvanut tällaisessa ympäristössä
Saaristo ja ihmiset täällä opettavat
arvostamaan ympäristöä.
Juhan veneisiin sisältyy siis melkoinen annos ajankohtaista idealismia. Hän on
huomannut, että sähkömoottoreiden käyttö pienveneissä on manner-Euroopassa paljon
pidemmällä.
Albica-fiskarit, joita on useita erilaisia malleja, voidaan varustaa kaikilla
mahdollisilla vehkeillä asiakkaan toiveiden mukaisesti: kompassilla, solmumittarilla,
kaikuluotaimella, piirturilla jne. Veneeseen voi saada myös apupurjeen, priipurjeen jos
sellaisen haluaa.
Juha on valmis viemään perinnöksi saamaansa osaamista ja kokemusta eteenpäin. Hän
opettaa veneenrakennusta, tekee yhteistyötä ja vaihtaa kokemuksia muiden
veneenrakentajien kanssa. Juhan molemmat lapset ovat perehtyneet veneenrakennuksen
taitoon. Joten on olemassa sellainenkin mahdollisuus, että Särkisalon
veneenrakennusperinne jatkuu.
HANS JERN
Foto: Patrik Lindström
www.albica.com