
Jäsenten voimalla |
Harri Järvinen
SAK:n viestintäpäällikkö ja
Palkkatyöläisen päätoimittaja |
 Ammattiyhdistysliikkeen
perimmäinen vaikutusvalta on aina perustunut joukkovoimaan. Mitä enemmän
ammattiliitolla, keskusjärjestöllä tai millä tahansa ammattiyhdistysjärjestöllä on
henkilöjäseniä, sitä paremmin se saa sanansa kuuluviin neuvotteluissa työnantajien
kanssa.
On sinisilmäistä luulla, että työnantaja pelkkää hyvyyttään
olisi valmis palkankorotuksiin tai muihin työehtojen parantamisiin, jos se katsoisi,
ettei palkansaajapuolella ole tarpeeksi voimaa ajaa omia tavoitteitaan. Totta kai
asiantuntemuksella, osaamisella ja vaikkapa sinnikkyydellä on neuvotteluissa merkitystä,
mutta vain joukkovoima ja nimenomaan mahdollisuus sen käyttöön tarvittaessa
luo palkansaajien kannalta neuvotteluihin tarvittavaa tasapainoa.
Nykyään kahdeksan tunnin työpäivää, kesälomaa ja äitiysvapaata pidetään
itsestäänselvyyksinä. On kuitenkin hyvä muistaa, että ne ja monet muut tärkeät
asiat työelämässä on saavutettu ammattiyhdistysliikkeen työllä, siis neuvoteltu
joukon eli jäsenten voimalla. Eikä pelkkä neuvottelu ole aina riittänyt, vaan
välillä on tarvittu järeämpiäkin keinoja.
Jotta ammattiyhdistysliike säilyttäisi puhevaltansa niin sopimuspöydissä kuin
työelämän muista asioista päätettäessä, järjestäytymisaste on syytä pitää
korkeana jatkossakin. Mieluummin nostaa sitä nykyisestä.
x x x
Jäsenhankinta kuuluu jokaisen palkansaajajärjestön perustehtäviin. Sitä tehdään
päivittäin työpaikoilla ja muualla, joissa on potentiaalisia jäseniä.
Jäsenmäärällä on usein suora vaikutus siihen, kuinka herkällä korvalla vastapuoli
ammattiyhdistysjärjestöä kuuntelee.
SAK ja sen liitot ovat nimenneet ensi vuoden jäsenhankintavuodeksi. Vaikka
jäsenhankintaa tehdään siis jatkuvasti, on aina välillä syytä tempaista tärkeän
asian puolesta. Jo sen takia, että selvitysten mukaan suurin syy olla liittymättä
ammattiliiton jäseneksi on yksinkertaisesti se, ettei kukaan ole tarjonnut jäsenyyttä.
Toivottavasti ensi vuoden aikana jäsenyyttä ainakin tarjotaan kaikille mahdollisille
jäsenille. Jäsenhankintakampanjan pääkohderyhmät ovat nuoret ja maahanmuuttajat,
mutta jo oman edun kannalta jokaisen työntekijän, toimihenkilön tai vaikkapa johtajan
kannattaa liittyä liittoon.
Palkkatyöläinen
17.12.2008 nro 10/08 |