Kun on seurannut erityisesti maan hallituksen ministereiden
viimeaikaisia kannanottoja julkisista palveluista, näyttää siltä, ettei SAK:n
asiakirjoja ole luettu tai ainakin ymmärrys on jäänyt vaillinaiseksi
Eivätkä
ministerit ole ainoita julkisen sektorin alasajajia, vaan heitä löytyy joka puolelta.
Yleisesti esitetty syy julkisen palvelun tuotantomuutoksiin on tuottavuuden ja
tehokkuuden vaatimus. Kun julkisella sektorilla ei ole olemassa tavaratuotannon tapaan
kovin kehittyneitä mittareita tuottavuuden määrittelemiseksi, saati laskemiseksi, usein
lähes ainoaksi mittariksi jää henkilöstömäärä. Ajatus kulkee siis niin, että
mitä vähemmän tekijöitä, sen tehokkaammin julkinen sektori toimii.
Jokainen omilla aivoillaan ajatteleva tietää, etteihän se noin voi mennä.
Lokakuun lopulla pidettävissä kunnallisvaaleissa päätetään jälleen suomalaisten
kuntien ja nimenomaan niiden kansalaisille tarjoamista palveluista. Vaikka sanonta
"jokainen ääni vaikuttaa" on hieman kulunut, se on kuitenkin täysin totta.
Tämän takia jokaisen äänioikeutetun on perusteltua käyttää oikeuttaan.
On lievästi sanoen harmillista, että etenkin ne ihmiset, jotka ovat eri syistä
tyytymättömiä elämäänsä ja/tai yhteiskuntaan käyttävät äänioikeuttaan kaikkein
säästeliäimmin. On varmaa, että kuntien ja kaupunkien valtuustot olisivat
kokoonpanoltaan aika erilaisia nykyisiin verrattuna, jos nämä ihmiset lähtisivät
vaaleissa liikkeille. Taitaa kuitenkin olla teoreettista pohdintaa ja toiveajattelua.
Kuitenkin: tässä se muutoksen mahdollisuus olisi. Viime vuosikymmenten historia on
osoittanut, että pidemmällä aikavälillä ei ole mitään merkitystä, saako tämä tai
tuo puolue prosenttiyksikön, kaksi tai kolme vähemmän tai enemmän ääniä näissä
vaaleissa kuin viime vaaleissa. Todelliseen muutokseen tarvitaan ne noin 30 40
prosenttia äänioikeutetuista, jotka eivät yleensä äänestä. Olisiko nyt se aika?