SAK:n ekonomistin Olli Kosken mielestä verojärjestelmän
perusteellisempaan läpikäyntiin on aina välillä tarvettakin.
Siihen tehdään melko säännöllisin välein isompia remontteja. Mutta sen
jälkeen erilaiset pienemmät muutokset vievät sitä hyvin eri suuntiin.
Tällä hetkellä
verojärjestelmä on niin sotkuinen tilkkutäkki, että kukaan ei sellaista tekisi, jos
saisi puhtaalta pöydältä aloittaa.
Verorahoille on käyttöä
Kosken mukaan veroastetta eli sitä osuutta, mikä erilaisina veroina ja vastaavina
kansantulosta kerätään, ei ole mahdollista juurikaan alentaa. Kyse on siitä, miten
potti kerätään.
Palkkatulojen verotusta kaikki haluavat alentaa edelleen, mutta ei siinäkään
loputtomiin voida edetä.
Etenkin pienten ansiotulojen verotusta on silti syytä keventää.
Kosken mielestä olisi mahdollista alentaa myös isompien palkkatulojen
marginaaliveroja. Verotus ei kiristyisi niin paljoa palkkatulojen noustessa eli progressio
lievenisi.
Tällaisia puheita on yleensä kuultu hyvätuloisten edusihmisiltä.
Se on mahdollista, jos samalla kiristetään pääomatuloverotusta niin,
että progressio kokonaisuutena itse asiassa lisääntyy.
Kaikkein suurituloisimmilla valtaosa tuloista on tällä hetkellä kevyemmin
verotettuja pääomatuloja.
Pääomaverotuksen ja etenkin yritysverotuksen kohdalla Koski kuitenkin muistuttaa,
että ne ovat herkkiä asioita, joilla on vaikutusta myös yritysten sijoittumiseen ja
työpaikkojen syntyyn.
Palveluveroa kunnille
Suomessa verotuksesta puhuttaessa törmätään aina myös kuntien ja valtion
suhteisiin, sillä kunnilla on oma verotusoikeutensa, mutta myös velvollisuus huolehtia
peruspalveluista.
Koski kaivaisi esiin edellisen hallituksen valtionvarainministerin Eero Heinäluoman
(sd.) ajatuksen, että kunnallisverosta tehtäisiin entistä näkyvämmin palveluiden
rahoittamiseksi kerättävä vero. Sen osuus kasvaisi ja valtion ansiotuloista perimän
veron osuus pienenisi.
Jos palkkaveroja kerätään aikaisempaa vähemmän, muita veroja pitää kerätä
enemmän, jotta sama potti saadaan kasaan. Liikkumavaraa löytyy Kosken mielestä
pääomaverotuksesta, välillisestä verotuksesta ja kiinteän omaisuuden puolelta.
Arvonlisäverotuksessa on nyt käytössä yleinen 22 prosentin vero, mutta sen ohella
monia tavaroita ja palveluja verotetaan joskus aikojen saatossa tehtyjen ratkaisujen
vuoksi pienemmillä prosenteilla.
Ensi syksynä hallitus aikoo alentaa ruuan arvonlisäveron 12 prosenttiin.
Jos tarkoitus on tukea pienituloisia, ne rahat olisi parempi käyttää
esimerkiksi pienten eläkkeiden ja lapsilisien korottamiseen tai muuhun suoraan tukeen.
Nyt ei tiedetä, miten alennukset menevät hintoihin. Joka tapauksessa ero ravintola- ja
työpaikkaruokailun ja elintarvikkeiden verotuksen välillä vain kasvaa.
Euroissa suurimman hyödyn alennuksesta saavat suurituloiset, sillä he käyttävät
elintarvikkeisiin rahaa enemmän kuin pienituloiset.
Keppikin voisi olla paikallaan
Viime vuosina ihmisiä on erilaisilla veronkevennyksillä koetettu kannustaa milloin
mihinkin. Kiinteän omaisuuden kohdalla Koski käyttäisi keppiäkin.
Laiskaa pääomaa olisi mahdollista potkia liikkeelle esimerkiksi
metsämaan verotuksella.
Tarve saada metsästä edes verotuotto voisi lisätä intoa puukauppoihin ja turvata
metsäteollisuuden puunsaantia. Nyt siinäkin on tarjolla vain kevennysporkkanoita.
Suomessa kiinteän omaisuuden kuten maan tai kiinteistöjen verotus on poikkeuksellisen
lievää. Etenkin maa olisi kuitenkin verottajan kannalta otollinen kohde, sillä se ei
karkaa mihinkään.
Olli Kosken mielestä verotyöryhmä voisi käydä läpi myös mahdollisuuden siirtyä
tasaverojärjestelmään ainakin palkkaverotuksessa. Nimestään huolimatta kyse ei ole
samansuuruisesta verosta, vaan yhdestä ainoasta veroprosentista. Kaikille tulevan
perusvähennyksen myötä siitäkin tulee progressiivinen nykyisen kunnallisveron tapaan.
Heikki
Lehtinen
piirros Kristian Nivala