Siinä sana jota Marja käyttää usein kuvaillessaan aiempaa
työtään. Hän oli useita vuosia henkilöstönvuokrausyrityksen palveluksessa, joka
vuokrasi häntä yrityksiin ja kauppoihin, joissa tarvittiin hänen apuaan.
Neljäkymmentä tuntia viikossa täyttyi usein niin, että tein töitä monessa
eri paikassa.
Yhdessä liikkeessä oli mahdollisuus tehdä työ tehokkaammin, joten laadin
listan parannettavista asioista. Jonkin ajan kuluttua jätin listan työnantajalle.
Sitten yhtäkkiä minut kutsuttiin henkilöstönvuokrausyrityksessä esimiehen
pakeille. Hän kertoi, että sopimukseni päättyy ja ettei palveluksilleni enää ole
tarvetta, Marja kertoo.
Samalla töitäni vähennettiin niin, että viikkotyöaikaa jäi 15 minuuttia!
Erityisesti Marja näki punaista siksi, että samoihin tehtäviin palkattiin heti
toinen henkilö.
Se osoitti, ettei työ ollut tarpeetonta. Minun jälkeeni samoja tehtäviä on
hoitanut moni muu.
Työsuhdeturva puutteellinen
Marja, joka haluaa pysyä nimettömänä, ei suinkaan ole yksin näiden ongelmien
kanssa. Palvelualojen ammattiliittoon PAMiin tulee päivittäin kymmenittäin puheluja
vastaavassa tilanteessa olevilta ihmisiltä.
Moni soittaja kokee tulleensa kohdelluksi epäoikeudenmukaisesti ja haluaa
tietää oikeuksistaan. Kiistatilanteita syntyy usein sitä, että työntekijälle ei
makseta lomakorvauksia tai hänet sanotaan irti perusteettomasti, kertoo PAMin Helsingin
ja Uudenmaan aluetoimiston toimitsija Anne Salmela.
Vuokratyöntekijöistä valtaosa kokee työsuhdeturvansa puutteelliseksi.
Ja oikeassa ovat, toteaa Salmela.
Vuokratyöntekijöiden työsuhdeturva ei ole samanlainen kuin työpaikan
vakinaisilla työntekijöillä. He saavat vain lyhyitä sopimuksia ja joutuvat usein
vaihtamaan työpaikkaa. Sairastuessakaan heillä ei ole mainittavaa turvaa. Ei ole
ollenkaan epätavallista, että palvelun tilaus lopetetaan, jos työntekijä ilmoittaa
sairastuneensa.
Tämä johtaa Salmelan mukaan siihen, että vuokratyöntekijät varovat kovasti
sanomisiaan ja tekemisiään.
Työsuhdeturva on hauras. Pitää joka päivä osoittaa ansaitsevansa paikkansa.
Ajan mittaan sellainen käy raskaaksi.
Suurin ongelma edut
Työntekijöiden vuokraus on viime vuosina kasvattanut suosiotaan. Yrityksille vuokraus
on helppoa ja samalla ne saavat mahdollisuuden lisätä joustoa henkilöstökuluihin.
Vuokratyöntekijöiden määrä on kasvanut räjähdysmäisesti, Anne Salmela
vahvistaa. Moni ei onnistu löytämään vakinaista työtä. Avuksi tulee
henkilöstönvuorausyritys, joka auttaa löytämään eripituisia työtehtäviä.
Ongelmia syntyy, kun vuokratyöntekijät eivät saa samoja etuja kuin vakinaiset
edes pitkäkestoisissa työsuhteissa.
Salmelan mukaan usein vuokratyöntekijä saa vain lyhyitä sopimuksia, vaikka työhön
selvästi tarvitaan pysyvä työntekijä.
Joskus ihmiset soittavat ja kertovat saaneensa omasta mielestään
perusteettomia varoituksia. Ja sitten työsuhde sanotaan yhtäkkiä irti. Tai heidät
siirretään toiseen paikkaan. Kysymys kuuluukin, että saako vuokratyöntekijöitä
siirrellä ympäriinsä noin vain.
Todistaminen vaikeaa
Joskus on yksinkertaisesti mahdotonta osoittaa kuka on toiminut väärin. Mitä
sellaisilla tilanteissa voi tehdä?
Hankala juttu. Ongelmana on usein todisteiden puute. Voi olla, että
henkilökemiat eivät ole toimineet ja työsuhde katkaistaan. Mutta sitä on vaikea
todistaa, toteaa PAMin juristi Annika Rönni-Sällinen.
Hänen mukaan lakiinkaan ei voida vedota, koska henkilöstönvuokrausyritykset ovat
harvoin toimineet lainvastaisesti.
Käyttäjäyritykset ovat ilmoittaneet, etteivät enää tarvitse
vuokratyöntekijää ja sanovat palvelusopimuksen irti. Siinä samalla
henkilöstönvuokrausyritys lakkaa maksamasta työntekijälle palkkaa. Se ei ole
velvollinen hankkimaan työntekijälle heti uutta työtä.
Jotkut tapaukset päätyvät oikeuteen. Useimmat kiistat ratkaistaan jo ennen sitä.
Yksi syy ongelmien vaikeuteen on se, että kovin harva vuokratyöntekijä on
järjestäytynyt. Ensimmäinen asia onkin rohkaista työntekijöitä liittymään
liittoon.
Lainmuutos parantaa oikeuksia
Marjan tapaus on parhaillaan käsiteltävänä PAMissa. Juttua hoitava Jari Järn luonnehtii
koko asiaa "vaikeaksi tilanteeksi".
Soitin henkilöstönvuokrausyritykseen saadakseni sen kannan asiaan, mutta on
mahdoton osoittaa, että yritys olisi toiminut virheellisesti. He eivät näe omassa
toiminnassaan mitään ongelmaa. Toimitusjohtajan mukaan heidän palveluksessaan oleminen
on vapaaehtoista ja töiden järjestäminen ihmisille hyväntekeväisyyttä.
Palkanmaksun lopettaminen heti palvelutarpeen loputtua on helppo tapa päästä
ihmisistä eroon. Lainmuutos olisi tällä kohdin tarpeen.
Tunnelin päässä näkyy joka tapauksessa hiukan valoa: eduskunnassa on esillä uusi
lakiesitys. Sen mukaan vuokratyöntekijät saavat paremmat oikeudet työmarkkinoilla jo
syksyllä.
Työsopimuslakia muutetaan ehdotuksen mukaan niin, että henkilöstönvuokrausyrityksen
ja käyttäjäyrityksen täytyy vaihtaa tietoja, jotta vuokrafirma voi täyttää paremmin
velvollisuutensa työnantajana.
Iso muutos koskee koeaikaa. Jos vuokratyöntekijä siirtyy kokonaan
käyttäjäyrityksen palvelukseen, se aika jonka hän on ollut yrityksessä vuokralla,
lasketaan pois mahdollisesta koeajasta, Rönni-Sallinen sanoo.
Käyttäjäyritysten luottamusmiehet saavat myös oikeuden pyytää tietoa
työntekijän vuokranneelta yritykseltä, jos vuokratyöntekijän työsopimuksen kanssa
ilmenee ongelmia.
Tämä ratkaisee toivottavasti koko joukon ongelmia, mutta ei tietysti
läheskään kaikkia.
JOHANNA LINDFORS