
SAK:n koulutus- ja työvoima-
poliittinen asiantuntija
Saana Siekkinen
kysyy opetusministeri Sari Sarkomaalta peruskoulun
jälkeisten jatko-opintopaikkojen riittävyydestä.
Hyvä opetusministeri,
Työllistyminen tämän päivän työmarkkinoilla edellyttää monipuolista osaamista.
Siksi koko peruskoulun päättävällä ikäluokalla pitää olla mahdollisuus jatkaa
opintojaan lukiossa tai ammatillisessa koulutuksessa.
Koko ikäluokan kouluttamistavoite karkaa kuitenkin käsistä ilman hallituksen
ripeitä toimia. Tänä keväänä ensimmäisen kerran peruskoulun päättävistä
nuorista suurempi osa haki ammatilliseen koulutukseen kuin lukioihin. Ammatilliseen
koulutukseen on ensisijaisia hakijoita lähes 11 000 enemmän kuin on
aloituspaikkoja. Työmarkkinoiden kannalta tervetulleella muutoksella on
kääntöpuolensa. Lukiopaikkoja jää tyhjilleen, ammatilliseen koulutukseen pääsy
vaikeutuu ja tuhansia nuoria jää ulos kokonaan koulutuksesta. Hallituksen päättämät
lisäpaikat ammatilliseen koulutukseen eivät riitä alkuunkaan kattamaan kysyntää.
Opetusministeri Sari Sarkomaa, mihin toimiin aiotte ryhtyä, jotta kaikille peruskoulun
päättäville löytyy jatko-opintopaikka. Aiotteko lisätä ammatillisen koulutuksen
aloituspaikkoja? Entä oletteko harkinneet koko toisen asteen koulutuksen uudistamista
niin, että kaikille nuorille löytyisi joustavasti opiskelupaikka?
Sari Sarkomaa vastaa:
"Hallituksen tavoitteena on taata jokaiselle peruskoulun päättävälle
opiskelupaikka.
Olemme tilanteessa, jossa peruskoulun päättävä ikäluokka on suurimmillaan ja
samaan aikaan ammatillisen koulutuksen vetovoimaisuus on tasaisesti kasvanut koko
2000-luvun ajan. Ammatillisen koulutuksen lisääntynyt vetovoima kertoo siitä, että
koulutuksen kehittämiseksi tehty työ on kantanut hedelmää Se kertoo myös siitä,
että ammatillista koulutusta on kehitetty oikeaan suuntaan.
Miten turvata opiskelupaikka kaikille peruskoulun päättäville? Nopein lääke
tähän ongelmaan on lisätä ammatillisen koulutuksen opiskelijapaikkoja. Hallitus
lisäsi ensi töikseen opiskelijapaikkoja 2200 tämän vuoden alusta. Olemme jo
päättäneet 2000 paikan uudesta lisäyksestä ensi vuoden alusta, mutta tarvetta on
lisätä opiskelijamäärää vielä tästäkin. Olenkin jo esittänyt, että ammatillisen
peruskoulutuksen opiskelijamääriä täytyy lisätä ensi vuoden alusta enemmän kuin
tuolla nyt sovitulla 2000 paikalla.
Ammatillisen koulutuksen lisäämisen ohella on varmistettava se, että perusopetus on
kunnossa. Jokaisen nuoren on saatava perusopetuksesta edellytykset jatko-opintoihin.
Hallitus panostaakin merkittävästi perusopetuksen laadun parantamiseen. Vaalikauden
mittaisiin talkoisiin on varattu 80 miljoonaa euroa.
Toisen asteen koulutuksen laaja uudistaminen ei ole nyt ajankohtaista. Lukiokoulutuksen
ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen rinnakkain tarjoaa erilaisia väyliä opiskeluun
eikä sulje pois käytännönläheistä opiskelua tai jatkomahdollisuuksia korkeakouluun.
Ammatillisia perustutkintoja ollaan kehittämässä siten, että ne muodostuvat
työelämän toimintakokonaisuuksiin ja ammattitaitovaatimuksiin perustuvista tutkinnon
osista. Tutkintojen muodostaminen tutkinnon osista ei tähtää siihen, että opiskelijat
suorittaisivat vain osia tutkinnoista vaan siihen, että ammatillinen perustutkinto
tarjoaa selkeän ja jäsentyneen väylän ammattitaitoon. Koko tutkinnon suorittaminen on
siten edelleenkin yksiselitteinen tavoite erityisesti nuorten osalta. Se, että tutkinnon
voi suorittaa myös osa kerrallaan, antaa monipuolisempia mahdollisuuksia suorittaa
tutkinto elämäntilanteesta ja motivaatiosta riippuen."
Palkkatyöläinen
25.6.2008 nro 6/08 |