Ympäristöala on kehittyvä liiketoiminta-alue. Ympäristöalalla
toimivista kaikkiaan noin 3 000 yrityksestä noin tuhat voi arvioida
kasvuyrityksiksi. Loput ovat lähinnä pieniä yhden miehen yrityksiä, joiden toimialaa
ovat huolto- ja kunnossapitotehtävät. Kasvuvauhti on viime vuosina hiponut 20
prosenttia.
Huolenpito ympäristöstä päästöjä vähentämällä luo
kysyntää teknisille ratkaisuille, jotka auttavat selviytymään vaatimuksista ja
pysäyttämään ilmastonmuutoksen.
Suomessa uusia innovaatioita on otettu käyttöön todella hyvin, mutta niiden
muuttaminen kaupalliseksi toiminnaksi on sujunut meiltä heikommin, hän toteaa.
Alalla toimivilla pienillä ja keskisuurilla yrityksillä on siksi valtavasti
kasvupotentiaalia. Sen hyödyntämiseksi ne tarvitsevat apua päästäkseen globaaleille
markkinoille, mistä todellinen potentiaali löytyy. Ennen muuta yritysten on opittava
tekemään yhteistyötä ja verkostoitumaan.
Rahoituspiireissä ympäristöteknologiaan uskotaan. Ympäristöteollisuutta
pidetään kansainvälisesti kasvualana, joten se vetää puoleensa riskipääomaa. Aivan
erityisesti tämä näkyy Yhdysvalloissa, mutta myös Euroopassa.
Ilmastonmuutos, huoli raaka-aineiden ja energian saatavuudesta sekä ympäristön
huonontuminen ovat asioita, joiden katsotaan luovan pitkäaikaisia kasvumahdollisuuksia
ympäristöalalle. Kun plakkarissa on uskottava projekti, rahoitusmahdollisuudet ovat
hyvät. Tuotteille löytyy helposti myös ostajia, sillä investoinnit päästöjä
vähentäviin ja puhtaampia tuotteita antaviin toimiin ovat korkealla yritysten
tärkeysjärjestyksessä.
Kansainväliset pääomansijoittajat karsastavat yrityksiä, joilla on huono
maine ympäristöasioissa. Tästä syystä markkinat edistävätkin ympärisuojelua
vähintään yhtä voimakkaasti kuin kansallisen ja kansainvälisen tason säädökset.
Tämä luo ympäristönsuojelun kannalta hyvin edullisen tilanteen, joka tuottaa parempia
tuloksia kuin mitä pelkillä kieloilla ja rajoituksilla voidaan koskaan saada aikaan.
Noponen painottaa, että Suomella on myönteinen imago "ympäristömaana",
josta löytyy paljon osaamista johon tukeutua siinä kasvubuumissa, joka ympäristöalalla
on odotettavissa. Mutta pelkällä imagolla ei kovin pitkälle päästä. Innovaatiot
pitää kaupallistaa ja yritysten on lähdettävä globaaleille markkinoille, mistä
kasvupotentiaali löytyy. Ympäristönsuojelupainotteisten maailmanmarkkinoiden
ennakoidaan kasvavan kymmenen prosentin vuosivauhdilla.
Sitra ehdottaa ohjelmassaan, että Suomen tulee ottaa tavoitteekseen nousta johtavaksi
cleantech- eli puhtaiden teknologioiden maaksi vuoteen 2012 mennessä. Se edellyttää
panostusta neljälle strategiselle alueelle. Ensinnäkin suomalainen osaaminen on tuotava
yleiseen tietoisuuteen myös kansainvälisesti. Ympäristöalan yrityksille on annettava
mahdollisuus kasvaa ja kansainvälistyä, osaaminen on kohdistettava muutamille
keskeisille aloille ja luotava yhteistoimintamalleja, jotka tuovat yhteen yritykset,
hallinnon, tutkimuksen ja rahoituksen.
Lupaavimpana kasvualana Jukka Noponen pitää bioenergiaa, jossa Suomella jo on Metso
Powerin ja Nesteen kautta vahva asema. Mutta myös kierrätys, raaka-aineiden
säästöprosessit ja jätevesien käsittely ovat tärkeitä huippualoja. Hyvin
kehittyneet kotimarkkinat parantavat yritysten mahdollisuuksia edetä voimakkaasti
kansainvälisille markkinoille. Suomi voisi olla edelläkävijä ympäristöinnovaatioiden
alalla, Sitran ohjelmassa todetaan. Kotimarkkinoiden kehittäminen ympäristöalan
liiketoiminnalle luo samalla edellytyksiä uusien työpaikkojen syntymiselle.
Julkisen sektorin rooli on tässä tärkeä. Julkisen sektorin vuotuiset hankinnat
hipovat 25 miljardia euroa. Kotimaisten yritysten eteenpäinmenoa voidaan vauhdittaa
tärkeällä tavalla nostamalla ympäristöystävälliset ja innovatiiviset ratkaisut
siellä tärkeysjärjestyksen kärkeen. "Vihreitä hankintoja" olisi oivallinen
menestysslogani koko maalle.
Hans Jern