Miten kuljetusalojen liittojen yhteistyö
toimii?
- Se toimii kohtalaisen hyvin, mutta skarppaamisen varaa on. Näyttämättä on
vielä, miten voimme tukea toinen toistemme vaatimuksia. Pitäisi miettiä ensin sitä,
miten ilmailualan liitot voivat tukea toinen toistaan.
Miten yhteistyö Ilmailualan unionin kanssa pelaa?
- SLSY:llä ja IAU:lla on oikein hyvät välit ja tiiviit puheyhteydet.
On ilmailualalla liikaa liittoja?
- Meidän pitäisi Ilmailualan Unionin kanssa löytää toisemme ensisijaisesti
niin, että Henkilöstöunioni saataisiin pois huseeraamasta meidän tontiltamme.
Henkilöstöunionilla on talokohtainen työehtosopimus AirPron kanssa. Unioni on
rinnakkaisliitto SLSY:lle ja IAU:lle.
Miltä SAK kotipesänä on tuntunut?
- SAK on meille oikea osoite. Melkein 50 vuotta ajelehdimme Akavassa, jossa
pienet liitot jäävät isojen jalkoihin, eikä akavalaisessa maailmassa ole sellaista
palkansaajien yhteen kuuluvuutta kuin SAK:ssa.
Mitkä ongelmat koette yhteisiksi SAK:laisten muiden liittojen kanssa?
- Meillä on monien alojen kanssa yhteistä edunvalvontapintaa, kuten vuokratyö,
työaikakysymykset, rajojen yli kulkeva työ.
Kuullaanko teitä SAK:ssa?
- Esimerkiksi palveludirektiivin hyväksymisessä meitä ei kuultu. Välillä on tunne,
että SAK:ssa pienen liiton ääni ei kuulu. Se johtuu meistä itsestämmekin: täytyy
pitää suurempaa meteliä.
Alanne kiperin edunvalvontaongelma?
- Työ- ja lepoaikakysymykset, joilla on suoraan vaikutusta jaksamiseen, työssä
viihtymiseen ja työturvallisuuteen. Koska kaukoliikenteessä työ on pääsääntöisesti
yötyötä, univaje on alalla suuri ongelma.
- Lentoyhtiöt haluaa lisätä tehokkuutta. Henkilökuntaa ei kuitenkaan lisätä ja
olemassa olevaa henkilökuntaa painostetaan tinkimään työ- ja lepoajoissa. Olemme
ulkomailla riippuvaisia työnantajan kuljetuksista työpaikalle.
Oletteko osa kuljetusalaa vai palvelua?
- Kuljetusalaa, koska olemme selkeästi kuljetusyrityksen palvelualan ammattilaisia.
Turvallisuudesta huolehtiminen on tärkein työmme. Palvelulla kuorrutetaan
turvallisuustyömme.
Onko Kiina-ilmiö lentoliikenteelle ongelma?
- Ei ainakaan ilmailun ammattijärjestönäkökulmasta: sehän on tuonut meille
lisää työpaikkoja. Finnair tosin käyttää vuokratyövoimaa, mutta toistaiseksi
yhtiön vakuuttelujen mukaan vuokratyöntekijöille maksetaan työehtosopimuksemme
mukaisia palkkoja.
Millainen isäntä Finnair on?
- Finnairkin toimii vapaan kilpailun markkinoilla ja yhtiöstä on tullut kova
liiketaloudellisin periaattein toimiva firma. Finnair on tiukka isäntä, mutta toisaalta
kohtalaisen hyvä. Antaisin kouluarvosanan seitsemän.
Onko lentäminen turvallista?
- Ainakin perinteisillä lentoyhtiöillä. Lentäminen on huomattavasti turvallisempaa
kuin autolla liikkuminen.
Kalvaako huono omatunto, että lentoliikenne saastuttaa ja jouduttaa
ilmastonmuutosta?
- Ei suinkaan. Lentokoneet saastuttavat nyt vähemmän kuin aiemmin ja tulevaisuudessa
vielä vähemmän. Finnairilla jätteiden kierrätys on huipussaan.
On turvamääräykset viritetyt liian tiukoiksi, kun rintaliivin hakasetkin
piippaavat turvaportilla?
- Turvallisuuden varmistamisessa ei voi liioitella. Miehistötkin kulkevat
turvatarkastuksen läpi jokaisena työpäivänä.
Onko koneen ruoka hyvää?
- Eriomaista.
Mitä miehistö juo ruokajuomaksi?
- Vesi ja nimenomaan hiilihapoton vesi on parasta lentäessä. Matkustajillekin vesi olisi
parasta juomaa. Alkoholia ei pitäisi juoda ollenkaan lennon aikana, koska se kerryttää
nestettä.
Pitääkö lentoemäntien ja stuerttien olla nuoria ja hyvännäköisiä?
- Ulkonäkö ja ikä eivät ratkaise alalle pääsyä, mutta palvelualalla on syytä
lähteä töihin siistinä. Muutoinkin itsestä huolehtiminen on tärkeää: ylipaino on
paitsi terveys- myös työturvallisuuskysymys. Työskentelemme ahtaissa, ergonomisesti
epämukavissa tiloissa.
- Ikä ei ole rajoite: tänä syksynä Finnairin kurssille on tullut viisikymppinen.
Työssä ollaan lakisääteiseen eläkeikään, jos terveys kestää.
Lennätkö lomalla?
- Jos tarvitsee siirtyä nopeasti paikasta toiseen lennän, mutta mieluummin matkustan
junalla tai autolla. Viime kesänä ajoin autolla Baltian läpi Italiaan.
Lempiharrastus?
- Koiran kanssa vaeltelu sienimetsässä. Ay-toiminta on toinen harrastus purserin
päätyön ohessa.
Leena Seretin
19+1
Mitä haluaisit kysyä Rautatievirkamiesliiton puheenjohtaja Tarja
Turtiaiselta?
- Miksi rautateillä on niin monta liittoa ja miten kilpailu vaikuttaa rautateillä
työskentelevien asemaan?