Palkankorotuksia määriteltäessä ensimmäinen ongelma tuottavuuteen
liittyen tulee siitä, minkä tason tuottavuus otetaan neuvottelujen pohjaksi.
Käytetäänkö kansantalouden tuottavuutta, alakohtaista tuottavuutta vai yrityskohtaisia
tuottavuuslukuja.
Eikä tämäkään vielä riitä. Alakohtaisesti, esimerkiksi teknologiateollisuudessa,
tuottavuushaarukka voi olla varsin iso. Yhden yrityksen sisälläkin tuottavuudesta
voidaan esittää hyvin erilaisia lukuja. Tuottavuususkovaisimmat haluaisivat antaa omat
tuottavuusmittarit ja -normit jokaiselle työntekijälle.
Tulopoliittisia sopimuksia tehtäessä kansantalouden tuottavuus yhdessä
inflaatio-odotuksen kanssa on määritellyt palkankorotuksen pohjan. Myös
liittokohtaisella sopimuskierroksella kansantalouden tuottavuus on palkankorotuksia
laskettaessa oikea taso. Näin muun muassa solidaarisen palkkapolitiikan toteutumisen
näkökulmasta. Jos työehtosopimuksia tehtäessä mennään kovin hienojakoiseen
tuottavuuden määrittelyyn, palkkaerot lähtevät voimakkaaseen kasvuun. Se ei ole
SAK:laisen ammattiyhdistysliikkeen tavoite.
Jos tuottavuuden määrittely on yleisestikin ottaen hankalaa, vaikeusaste nousee
potenssiin, kun yritetään alkaa mitata julkisen sektorin tuottavuutta. Tällaisiakin
sormiharjoituksia on tehty, mutta varsin vaatimattomin tuloksin.
Miten voidaan laskea esimerkiksi vanginvartijan työn tuottavuutta? Mikä merkitys on
vaikkapa sillä, miten yhteiskuntakelpoisena vanki laitoksesta vapautuu? Tai miten
kunta-alalla määritellään sairaanhoitajan työn tuottavuus? Ja miten se mahdollisesti
eroaa sairaala-apulaisen työn tuottavuudesta?
Tuskin koskaan tuottavuuden määrittelyssä päästään lopulliseen totuuteen, mutta
eri aloilla ja ammateissa eri tavalla syntyvä tuottavuus pitäisi jatkossa ottaa entistä
paremmin huomioon tuottavuusmittareita kehiteltäessä.