vane.jpg (302 bytes)

Protestilaulajan synkkä maailma

Vasemmistolainen rap-artisti Steen1 kehottaa varastamaan pomolta, koska se varastaa sinulta

vi-ne-pi.gif (120 bytes)  Seppo Lampelan mukaan ihmiset kokevat rap-musiikin viihteellisenä, koska se on vaan hauskanpitoa.

– Kun puhutaan poliittisesta musiikista, ajatellaan, että se olisi vasemmistolaista. Ei se ole aina niin. 50 Cent, yhdysvaltalainen rap-artisti, tekee äärimmäisen poliittista musiikkia, jossa kehotetaan tavoittelemaan sitä kapitalistista get rich or die trying –elämää, sanoo Lampela, joka tunnetaan rap-artistina nimellä Steen1.

– Toistaiseksi Suomessa on siitä hyvä tilanne, että kun maksaa veroja niin tietää sen menevän oikeisiin osoitteisiin. Sen jälkeen, kun koulutus- tai terveydenhuoltojärjestelmä puretaan, minä en aio maksaa veroja, Seppo Lampela sanoo. Foto: ISMO HENTTONENKapitalismi pyörii hauskanpidolla. Kapitalisesti suuntautuneessa poliittisessa musiikissa tavoittelemisen arvoisia ovat raha, hienot autot, ökykorut ja -vaatteet, kauniit naiset ja nopeat hyvät fiilikset.

Helsingin Herttoniemenrannassa asuva kolmen lapsen isä, 30-vuotias Seppo Lampela tekee toisenlaista rap-musiikkia, yhteiskuntakriittistä ja vasemmistolaista. Hänen laulunsa ovat sivaltavan suorasanaisia ja herättävät voimakkaita tunteita puolesta ja vastaan. Lauluissaan hän kertoo huumeista, työttömyydestä ja virkavallasta. Kyytiä saavat niin tuloerot, luokkayhteiskunta, EU kuin kaiken sellaisenaan nielevät tavikset. Lampela on moderni protestilaulaja, joka suhtautuu intohimoisesti yhteiskunnallisiin asioihin.

Seppo Lampela on tehnyt kaksi pitkäsoittolevyä, Salaliittoteorian ja Varasta pomolta. Nuoriso-ohjaajan työstä kokopäivämuusikoksi vuodenvaihteessa heittäytynyt räppäri työstää nyt kolmatta pitkäsoittoaan ja kirjoittaa kirjaa.

mä en syytä kohtaloo, jumalaa, edes sallimusta
mä syytän Suomen valtioo ja vitun hallitusta

– Työntekijät ovat hävinneet matsin työnantajaa vastaan. Nyt, kun kolmikanta näyttää olevan varsin huteralla pohjalla ja alemman keskiluokan duunarit äänestävät kokoomusta, näyttää synkältä. Duunarit ovat ostaneet kapitalismin parhaan puolen, sen amerikkalaisen unelman, että sinäkin ehkä pääset joskus maistamaan palaa isosta kakusta. Ehkä vain yksi kymmenestätuhannesta pääsee siihen.

Seppo Lampela oli kevään eduskuntavaaleissa sitoutumattomana ehdokkaana SKP:n listalla Helsingissä ja sai yli 1 800 ääntä. Seuraavissa kunnallisvaaleissakin hänet varmaan nähdään ehdokkaana. Kommunistiksi Lampela ei kuitenkaan tunnustaudu vaan sosialistiksi.

– Suomen poliittinen kenttä on niin kapea, että vaaleista tulee mieleen missikisat. Kaikki ajavat samaa agendaa. Politiikka ei muutu mihinkään äänestääpä ketä tahansa.

Lampela näkee tulevaisuuden ankeana. Vasemmiston – tällä hän tarkoittaa vasemmistoliittoa ja SKP:tä – aika on ohi ja vasemmisto hajallaan. Vasemmiston pitäisi olla yhtenäinen ja vahva.

– Vasemmistoliitto on jo niin pyöristynyt, ettei se ole kunnon oppositio. Se yrittää olla kaikkien kaveri. Sen takia minä valitsinkin kommunistit enkä vasemmistoliittoa.

varasta pomolta, ota omat bäkkii
sehän sun selkänahast voittoja käärii

Taistelu on siis hävitty, mutta mitä voi tehdä? Seppo Lampela kehottaa varastamaan pomolta, koska hän varastaa sinulta.

– Meihin suomalaisiin on istutettu rehellisyys ja se, ettei saa varastaa. Yhtiöt varastavat ihmisiltä kuitenkin eri tavalla. Ne varastavat meiltä ajan, vapauden ja mielenrauhan.

Markkinavoimat käyttävät Lampelan mielestä epärehellisiä keinoja ihmisten koukuttamiseen mielikuvilla ja mainonnalla. Ihmiset tuntevat olevansa huonompia, kun heillä ei ole varaa sellaiseen, jolla markkinoiden mukaan mitataan elämän laatua.

– Aloitin itse tupakanpolton 9-vuotiaana, kun jo edesmennyt Marlboro-mies kertoi, että sillä tavalla olen vaarallinen kuin James Dean. Tupakkamarkkinointi on kohdistettu alaikäisiin, koska kaikki yli 18-vuotiaat ovat sen verran fiksuja, että tietävät, ettei siihen paskaan pidä koskea.

lääkkeet jeesaa, kun ahdistaa ja vituttaa
siks lekurit nii mielellään niit työttömille kirjottaa

Lampela innostuu: hänen silmänsä loistavat ja hän puhuu räpäten. Pää ja kädet heiluvat.

– Nykyään työtön on sosiaalipummi, joten eihän kukaan, jolla on itsetuntoa ja itsekunnioitusta halua tunnustautua työttömäksi. Minulla on työttömiä kavereita, jotka eivät halua mennä sossun luukulle, koska heidän täytyy pitää pää pystyssä.

Työttömien sijaan Lampela osoittaisi sormella niitä työnantajia, jotka hakevat Virosta työvoimaa tai "pistävät Perlokset nurin ja siirtävät Nokian tehtaat Kaukoitään".

– Yritykset tarvitsevat lisää voittoja, vaikka ne saavat voittoa koko ajan. Voittoa pitää vaan saada koko ajan enemmän. Voiko sellaista ihmistä, joka saa sellaisista firmoista kenkää vuosien työn jälkeen, kutsua sosiaalipummiksi? Ei, sellaista ihmistä voi sanoa jätkäksi, jota on vedetty hanuriin isolla nyrkillä.

– Vastineeksi suuryritysten meihin kohdistuville varkauksille voimme varastaa niiltä hyödykkeitä. Muu ei auta.

Helena Ronkainen

Jutun väliotsikot ovat lainauksia Steen1:n kappaleista Sinisiä rappuja ja punaisia hintalappuja, Varasta pomolta ja Vitut susta.

Palkkatyöläinen 27.6.2007 nro 6/07

hava500.jpg (350 bytes)

Palkkatyöläisen etusivullejutun alkuun

ne339999.gif (51 bytes)