Rauhanliikkeen kukoistuksen jälkeen mikään asia ei tunnu sitovan
ihmisiä yli rajojen tai edes Suomessa niin paljon, että syntyisi kokonainen laululiike.
Maailma on hajonnut ja monimutkaistunut ja kriittisetkin
äänet ovat polarisoituneet. On vaikea kuvitella, mikä voisi olla tänä päivänä
vasemmistolaisen liikkeen uusi tunnuslaulu, jossa kolmeen säkeistöön olisi puristettu
viesti ja jonka kaikki vielä helposti oppisivat laulamaan, sanoo Yleisradion
musiikkiarkiston asiantuntija Pekka Gronow, joka aikanaan Työväen
Sivistysliitossa oli likeisessä tekemisissä työväenmusiikin ja -kulttuurin kanssa.
Veljiksi kaikki ihmiset tulkaa
Jo ennen 1980-luvun ydinaseiden vastaista rauhanliikettä Suomessa oli herännyt
henkiin vuosisadan alun taistelulaulujen renessanssi. 19601970-luvuilla päätään
nostaneet vasemmistoradikaalit kaivoivat arkistoista taistelulaulut ja tuottivat myös
uutta musiikkia. Syntyi lähinnä taistolaisten voimin laululiike, jota sittemmin myös
demarinuoret seurasivat omilla lauluillaan ja ohjelmaryhmillään.
Pekka Gronow pohdiskelee, miksi radikaali nuoriso tukeutui vuosisadan alun
taistelulauluihin?
Olisihan se voinut jäädä tekemättäkin. Jos Olavi Hurri ei olisi keksinyt,
että tehdään Työväenlauluja-levy, laululiikkeen sisältö olisi voinut olla
toisenlainen.
1970-luvun vasemmistolaiseen ideologiaan liittyi kiinnostus historiaan. Tuolloin
julkaistiin kirjoja kansalaissodasta ja työväenliikkeen historiasta. Kansakunnan
muistista heräteltiin työväenliikkeen alkutaipaleen tapahtumia, joita myös ihailtiin,
Pekka Gronow arvioi.
30 vuotta sitten korostettiin myös luokkajakoa, johon perinteiset työväenlaulut
sopivat hyvin.
Työväenlaulut syntyivät tehdasyhteisöissä, joissa luokkajako ja tuloerot
olivat selkeät. Työväestön yhteinen kulttuuri, elämäntapa ja kaipuu parempiin
oloihin yhdisti ja synnytty poliittiseen liikkeen tueksi lauluja, joiden sanoma yhdisti ja
joita oli myös helppo laulaa yhdessä.
Tänä päivänä maailman eri kolkilla mietitään globalisaation eriarvoistavaa
voimaa. Voisiko jonain päivänä syntyä laululiike, jonka keskeinen sanoma eli
keskinäinen solidaarisuus kaivettaisiin taas arkistojen kammioista?
Pilkatut nouskaa painojen alta
Suomessa luulisi olevan ongelmia laulettavaksi saakka. Pätkätyöläisyys on kymmenien
tuhansien riesa, köyhyys on lisääntynyt ja syventynyt ja ekologiset uhkat väijyvät.
Köyhien tai luonnon puolesta ei juurikaan synny lauluja, joiden ympärille syntyisi
oikein liike ja jonka ääni kantaisi puhumattakaan, että vallanpitäjien tarvitsisi
varoa laulavaa joukkoliikettä.
Suomalaiset ovat silti edelleen innokkaita laulajia. Karaokebaareja on joka
kaupungissa. Karaoken ympärille on syntynyt jonkinlainen liike Suomen
mestaruuskilpailuineen. Karaoke-lavalla laulaja voi purkaa esiintymishaluaan, tulkita
rakastamaansa iskelmää ja saada yleisönsä reagoimaan. Olisiko karaoke kaipuuta
työväentalojen iltamiin?
Tai vieläkin kauemmaksi. Laulaminen on ihmisen perustaito siinä missä
liikkuminenkin. Laulamista ja liikkumista ei haluta jättää vain ammattilaisten
hommaksi. Ihmisen musiikkitajun kehittymiselle on tärkeää käyttää omaa ääntään,
Pekka Gronow analysoi.
Yhdessä laulaminen on sosiaalista liimaa. Nyt myös vanhat työväenlaulut on
taltioitu karaokelevyille. Perintö voi siirtyä seuraaville polville, jos kiinnostusta
riittää.
Leena Seretin
Väliotsikot laulusta Veljiksi kaikki, san. Emil Elo, säv. Wlodzimierz Wolski.
Laulu heijastelee vuoden 1905 suurlakon aikaisia tunnelmia.
Varokaa liikettä, joka laulaa! viittaus kirjasta Merja Hurri: Rauhanlauluja
II, 1984