vane.jpg (302 bytes)

ajan.jpg (4918 bytes)

Lukiongelmia joka kolmannella SAK:laisella

Aikuiskoulutuksessakin tarvitaan erityispedagogiikkaa

pi-nu.gif (132 bytes) Lukihäiriö
pi-nu.gif (132 bytes) "Lukihäiriöiselle ovat nöyryytykset tuttuja"

vi-ne-pi.gif (120 bytes)  Metalliliiton Murikka-opiston viestinnän opettaja Marjo Nurmi toivoo aikuiserityispedagogiikkaa osaksi elinikäisen oppimisen käsitettä. Suuri tarve tähän on etenkin Nosteen kohderyhmällä. SAK:laisten opistojen (Murikka, Kiljava, Siikaranta ja Kunta-alan opisto) yhteisessä ja mm opetushallituksen rahoittamassa hankkeessa kehitetään ja mallinnetaan erilaiset oppijat huomioivaa aikuispedagogiikkaa ja didaktiikkaa. Lisäksi hankeen myötä kehitetään opistojen opetuskäytäntöjä.

SAK:laiset opistot ovat alkaneet kiinnittää huomiota lukivaikeuksiin. Näin ne myös pyrkivät jatkossa henkilökohtaistamaan opetustaan. Mauri Kekkosella, Sanna Kähkösellä ja Esa Zubanilla on kertynyt enimmäkseen huonoja opiskelukokemuksia mutta myös hyviä mahtuu mukaan. Murikan opettaja Marjo Nurmi, oikealla taas pyrkii tasoittamaan opiskelijoiden opintietä kehittämällä aikuiserityispedagogiikkaa. Foto: TUULIKKI HOLOPAINENHankkeen koordinaattorina toimiva Marjo Nurmi toteaa, että SAK:n jäsenkentässä on keskimääräistä enemmän oppimisvaikeuksista kärsiviä työelämässä toimivia ihmisiä.

– Monet kouluaikana oppimisen ongelmiin törmänneet ovat hakeutuneet aloille. joilla he ovat arvelleet selviytyvänsä vähäisellä lukemisella, kirjoittamisella ja teoreettisella opiskelulla.

Nurmi muistuttaa, että oppimisongelmat eivät häviä aikuisiässä, vaan nousevat esiin monenlaisina elämänhallinnan vaikeuksina. Lisäksi työelämä on muuttunut. Lukemisen ja kirjoittamisen taidoista on tullut osa ammatillisia valmiuksia. Hitsaaja ei pärjää enää pelkällä hitsaustaidolla.

Nurmi havaitsi ongelman pohtiessaan, miksi tieto ei aina mennyt perille, vaikka kohderyhmä vaikutti kaikin puolin älykkäältä ja aktiiviselta väeltä. Sitten selvisi, että yllättävän monella oli jonkinlaisia vaikeuksia lukemisen ja kirjoittamisen kanssa. Haasteena onkin opetuksen yksilöllistäminen, johon ay-opistoilla on Nurmen mukaan hyvät mahdollisuudet.

– 1990-luvulla ei puhuttu vielä paljoa aikuisten oppimisvaikeuksista, eikä näin aikuisten opettamisen erityispedagogiikastakaan. Sitten muutama opistojen opettaja lähti keskustelemaan asiasta ja SAK:n koulutusvaliokuntakin ymmärsi sen merkittävyyden. Sitten hanke sai tuulta purjeisiin opetushallituksen rahoituksen myötä.

Tyhmän ja laiskan maine

Marjo Nurmi näkee asian laajana demokratiakysymyksenä. Tosiasia on, että lukivaikeuksista kärsivät syrjäytyvät helposti ja jättäytyvät aktiivisen kansalaisuuden ulkopuolelle. Moni on jo koulussa kuullut olevansa tyhmä ja laiska. Ja näin alemmuuden tunne ja ongelmat saavat jopa henkilöt itsensäkin uskomaan, että ovat tyhmiä. He ovat käyneet läpi melkoisen nöyryytyksen historian. Monelle onkin ollut vapauttavaa, kun on selvinnyt, että heillä on lukihäiriö – että ei ole tyhmä.

Opistot tavoittavat vain jäävuoren huipun, ne joilla on vielä rohkeutta, voimia ja uskallusta lähteä koulutukseen.

Ay-opistojen kursseille tulee yleensä aktiivisin porukka. Niinpä moni onkin kehittynyt taitavaksi puhujaksi ja osaa ilmaista asiansa. He kyselevät paljon ja saavat tietonsa suullisesti. Monella on myös erinomainen muisti. Se tavallaan Nurmen mukaan kompensoi kirjoittamisen ja lukemisen vaikeutta. Monelle asian selittäminen on luontevaa, mutta sen paperille paneminen on yhtä tuskaa ja kirjoitusvirheiden pelkoa.

– Ay-opistoilla on selvitetty alustavasti, että noin kolmannekselle olisi tarpeen saada tarkempi diagnoosi. Samantapaiseen tulokseen on tultu Tampereen aikuiskoulutuskeskuksen metallialan opiskelijoita tutkittaessa. Luvut ovat joka tapauksessa sen verran korkeita, että ay-opistojen opetusmenetelmät kaipaavat kehittämistä ja aikuisten erityispedagogiikka sijansa aikuiskoulutuksessa.

– Jos ay-opistojen väestä noin kolmanneksen kannattaisi mennä tarkempaan diagnoosiin eli heillä on jonkinasteinen lukihäiriö, niin voi arvioida, ettei Nosteen kohderyhmässä ongelma ole yhtään pienempi. Moneltahan on aikoinaan kouluttautuminen kenties jäänyt juuri lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksien vuoksi. Ongelma ei ole vuosien myötä hävinnyt minnekään. Se on jopa saattanut nousta liiankin voimakkaaksi vastenmielisyydeksi koulutusta kohtaan, toteaa Murikan viestinnän opettaja Marjo Nurmi.

Aino Pietarinen


  LUKIHÄIRIÖTalkuun

  • Dysleksia tarkoittaa aivoperäistä lukemisvaikeutta. Sitä käytetään yleisnimityksenä lukemisen ja kirjoittamisen häiriölle.
  • Lukihäiriö, lukivaikeus määritelmillä tarkoitetaan synnynnäistä eri asteista vaikeutta oppia lukemaan ja kirjoittamaan. Lukihäiriö tai lukivaikeus voi esiintyä erillisenä tai yhdessä muiden oppimishäiriöiden kanssa.
  • Lukihäiriöllä, lukivaikeudella, dysleksialla ja sanasokeudella tarkoitetaan siis kaiken kaikkiaan samaa ilmiötä. Yleisessä kielenkäytössä puhutaan lukihäiriöstä tai lukivaikeudesta lievempiasteisten vaikeuksien yhteydessä, dysleksiasta puhuttaessa tarkoitetaan vaikeampaa toimintahäiriötä.
  • Kysymys ei ole tyhmyydestä tai laiskuudesta vaan erilaisesta tavasta oppia, hahmottaa ja projisoida tietoa.
  • Vaikeasti lukihäiriöisiä on noin 2–5 prosenttia kouluikäisistä.
  • Lieviä lukihäiriöitä ilmenee suunnilleen 20 %:lla ja keskiaikeita noin 5–15 %:lla.
  • Koululaisista noin joka viides tai kuudes saa osa-aikaista erityisopetusta.
  • Vuosina 1987–88 kaikista koululaisista 4–5 % oli puhehäiriöisiä ja 7 % lukihäiriöisiä, joista melkein kolme neljäsosaa oli poikia.
  • Häiriöt ovat erittäin yleisiä, jopa joka 20–25 prosentilla väestöstä on jonkinlaista oppimisen vaikeutta, dysleksia-diagnoosin saisi 6 % kansalaisista, jos kaikki tutkittaisiin.
  • Noste-ohjelma tarjoaa aikuisille koulutusta, jossa on mahdollisuus henkilökohtaiseen tukeen ja ohjaukseen.
  • EU:n Equal-ohjelmassa on aloitettu lukineuvolahanke, jonka kohteena ovat erilaiset oppijat.

 

www.erilaistenoppijoidenliitto.fi
www.lukibussi.net
www.lukihero.fi
www.lukineuvola.fi

 

"Lukihäiriöiselle ovat nöyryytykset tuttuja"alkuun

– Kun minä olin koulussa, ei silloin näistä asioista tiedetty mitään. Olin siis laiska ja tyhmä ja vuosien varrella alkoi jo itsekin uskoa, että päässä on vikaa, naureskelee KTV:läinen, 11 vuotta päätoimisena työsuojeluvaltuutettuna Espoon kaupungilla toiminut Mauri Kekkonen, mutta toteaa, ettei aina naurata.

– Kun jollain kurssilla on pitänyt mennä fläppitaululle kirjoittamaan ideoita, niin monta kertaa on tullut kiire vessaan. Oli helpompi paeta paikalta kuin tunnustaa, että pelkää kirjoittavansa väärin. Miksei niitä ideoita olisi voinut vain sanoa. Kyllä lukihäiriöiselle ovat nöyryytykset tuttuja. Ei kauheasti naurata, kun joku väärin kirjoitettuaan vitsailee lukihäiriöistä.

– Mutta ay-aktiivina olon vaikein aika oli yhdistyksen sihteerinä olo. Silloin kirjoitettiin koneella ja korjausnauhaa kului… Tekstinkäsittely- ja oikolukuohjelmat ovat huomattavasti vähentäneet stressiä, mutta aina niihin teksteihin joku lipsahdus jää.

– Huonolla käsialalla olen selittänyt monta kertaa itseni irti sihteerin hommista. Tosin se on myös syynä siihen, että asiat, jotka minun pitää oppia, kirjoitan illalla koneella puhtaaksi. Siinä tulee sopivasti kerrattua asiat. Lisäksi minulla on hyvä muisti.

Työsuojeluvaltuutetun työssä joutuu ottamaan asioista selvää ja lukemaan niin sopimuksia kuin lakejakin.

– Lukeminen on hidasta. Otan yleensä paperit kotiin ja luen lyhyinä pätkinä ja mietin , ymmärränkö asian. Pieninä paloina hahmotan asian paremmin. Lisäksi olen kehitellyt tarkastuskertomuksiin ja muistioihin oman tekniikan. Nykyään yleensä kirjoitan asiat lyhyesti ranskalaisilla viivoilla, niin tulee vähemmän virheitä.

Eniten tuottaa tuskaa toimintakertomusten teko tai joku muistio, jolla on kiire. Silloin alkaa tökkiä.

Ay-liikekin on Kekkosen mukaan nykyään melkoinen paperimylly.

– Onkohan tuo kaikki tiedotus ja yleiskirjeet tarpeen. Tai sitten niitä kirjoitettaessa voisi vähän ajatella vastaanottajaakin. Kyllä ne usein sellaista kiemuraa ovat, ettei niistä ihan helpolla saa selkoa.

Vaikka lukeminen on työlästä ja kirjoittaminen pelottavaa, niin Mauri Kekkonen ei ole antanut periksi. Hän on opiskellut mm Kiljavan vuosikurssin sekä avoimessa yliopistossa sosiaalipolitiikan appron.

Mauri Kekkonen kirjaa ranskalaisin viivoin ja on tyytyväinen oikolukuohjelmiin.

"Ongelma sai nimen vasta 38-vuotiaana"

– Olen aina ollut sanavalmis ja koulun heikko menestys meni laiskuuden piikkiin. Minulle selvisi vasta 38-vuotiaana, että lukemisen tökkiminen johtuukin lukihäiriöstä, kertoo Metalliliittoon kuuluva Esa Zuban, joka työskentelee eristäjänä Helsingin telakalla. Työpaikallaan hän toimii myös varaluottamusmiehenä ja työsuojeluasiamiehenä.

Aluksi Esa Zuban opiskeli konepiirtäjäksi, mutta nyt toteaa, että se oli virhevalinta. Niin tarkkaan työhön ei hänestä olisi ollut. Nykyisen ammattitaitonsa hän sai telakan ammattikurssilla. Hän on käynyt myös iltalukiota.

– Nykyisessä työssä lukihäiriö ei juuri haittaa. Silmäilen papereita ja kyselen kavereilta koko ajan. Aina olen kysymässä, mitä ilmoitustaululla kerrotaan. Välillä tulee väärinkäsityksiä. Kysyn mieluummin kuin luen, kysyn ihan rasitukseksi asti. Mutta minulla on hyvä muisti.

– Hyvällä muistilla pärjää pitkälti. Yhteen aikaan muistin tv-ohjelmatkin ulkoa niin että kaverit ihmettelivät. Sitten kun minulla on hyvä mielikuvitus niin näytelmät alkoivat elää omaa elämäänsä minun päässäni.

Esa Zubanilla on ongelmia lukemisen kanssa, mutta kirjoittajana on saanut kehuja Oriveden opiston kirjoittajakursseilla.

– Ei se kirjoittaminen ole helppoa, se on äärettömän vastenmielistä, mutta käyn Oriveden kursseilla, kun kaikki kehuvat minua. Joskus ajattelin kirjaakin, mutta nytkin näin alennusmyynnissä kolmella eurolla kirjan, joka oli kuulemma kirjoitettu kymmeneen kertaan. Ei ole sen homman väärti, hän toteaa sarkastiseen tapaansa ja sanoo, että joku tolkku se on itsensä kiusaamisellakin.

– Niin kirjoittaminen kuin luottamustehtävissäkin olo on tavallaan siedätyshoitoa. Ihmisen pitää kestää arvostelua.

Esa Zuban sanoo lukevansa vähän, mutta arvelee, ettei suuri osa Metallinkaan jäsenistä lue sitäkään vertaa kuin hän. Ahjokin menee usein suoraan roskiin. Monisteista hän toteaa ykskantaan, että välillä mietin mitenkähän voisin elää ilman tuotakin tietoa. Ehkä meitä lukiongelmaisia varjellaan liialta A4-saasteelta.

Esa Zuban väittää nyt, ettei vaihtaisi lukiongelmaansa pois. Toki hän kokee, että ikään kuin hänen itsetuntonsa olisi ollut varastettuna kunnes ongelma sai nimen. Lukemisvaikeus on muovannut hänen persoonallisuuttaan ja tuottanut kummallisia ajatusmalleja, mutta no ovat Esaa.

Esa Zuban kyselee mieluummin kavereilta riesaksi asti kuin lukee ilmoitustaulun tekstin itse.

"Puhuminen helpotti"

Murikan Ilo puhua –kurssilta somerolainen Sanna Kähkönen sai kannustusta ja hänen omanarvontuntonsa koheni monta pykälää.

– Minua kannustettiin ja havaitsin, etten olekaan tyhmä ja laiska, johon olin jo alkanut vakavasti uskoa. 23 vuotta pidin tätä sisälläni, kunnes uskalsin avoimesti puhua vaikeasta lukihäiriöstäni.

Metalliliittoon kuuluvalla Sanna Kähkösellä on erittäin paha lukemisen ja kirjoittamisen vaikeus. Hänellä se on todettu jo lapsena, jolloin hän kävin osan kouluakin lastenlinnan koulussa. Hän esimerkiksi tarvitsee apua virastoissa lomakkeiden täyttämiseen jne. Kaikkein pahinta on se, että aina pitää joka paikassa selittää, miksi ei voi itse täyttää kaavakkeita. Tämä ongelma kun ei näy päällepäin.

– Kouluopiskelu on ollut minulle mahdottomuus, mutta töitä olen oppinut tekemällä ja vieressä katsomalla. Ja töistäkin olen selvinnyt.

– Nyt olen aloittanut oppisopimuskoulutuksen lomittajaksi. Työssä opiskelu tuntuu ihan kivalta ja työt maistuvat. Koulutusjaksoa kuitenkin pelkään, mutta aion Murikan opettajan Marjo Nurmen kannustamana keskustella etukäteen opetuksesta. Toivon, että vaikeuteni otetaan huomioon koulutuksessa ja saisin tarpeellisen tiedon muuten kuin kirjoista lukemalla. Minua helpottaisi myös se, että voisin tenttiä suullisesti.

Ahjon Sanna Kähkönen kertoo selaavansa ja katsovansa, olisiko mielenkiintoisia kursseja. Muita lehtiä tulee selailtua, hän katsoo kuvat sekä silmäilee otsikot ja kuvatekstit.

Sanna Kähkönen toivoo oppisopimuskoulutuksen huomioivan hänen ongelmansa ja hän haluaisi tenttiä suullisesti.

Palkkatyöläinen 5.4.2005 nro 3/05

hava500.jpg (350 bytes)

Palkkatyöläisen etusivullealkuun

ne339999.gif (51 bytes)