Hallituksessa pohditaan päät punaisina, miten toteuttaa hallitusohjelmassa
luvattu palkkatuki alhaisen tuottavuuden aloille. Esillä on sinnikkäästi pidetty ns. Holm-Vihriälä
-mallia, jonka mukaan työnantaja saisi valtiolta rahaa alle 1 500 euron
kuukausipalkkaa ansaitsevan työntekijän palkkakuluihin.
Palvelualan ammattiliitossa mallia matalan tuottavuuden
töiden tukemista ei katsota hyvällä. Miksi, 2. varapuheenjohtaja Kaarlo Julkunen?
Esillä olleet mallit tarkoittavat palkkojen jäädyttämistä ja hyötyä
työnantajille siitä, että he maksavat pientä palkkaa. Vastustamme malleja, jotka
pitävät palvelualojen palkkatason ja arvostuksen alhaisena.
Emme vastusta sitä, etteikö palvelujalan yrityksiä tuettaisi siinä, missä
teollisuusyrityksiä monin eri keinoin tuotekehittelyssä ja viennissä.
Eikö palvelualan väelle olisi hyvä asia, että alalle avautuisi uusia, tuettuja
työpaikkoja?
Ei ole mitään takeita siitä, että uusia työpaikkoja syntyisi. Tukiraha menisi
nykyisiin työsuhteisiin ja ennen kaikkea niin, että yritykset pääsisivät
keinottelemaan työsuhteiden pätkimiselle. Esitetyissä malleissa ei ole velvoitteita
työnantajille työllistää uusia työntekijöitä.
Mitä seurauksia arvelet olevan siitä, että tukea annettaisiin työnantajille,
jotka maksavat työntekijälle alle 1 500 euroa kuukaudessa?
Malli kohdistuisi PAM-aloille voimakkaasti; jo 1 200 euron kuukausipalkan
tukeminen kohdistuisi PAM-aloille. Palvelualoilla kaksi kolmesta on naisia eli kysymys on
myös tasa-arvosta. Työnantajien ei kannattaisi nostaa palkkaa yli tuen summan, ja
entisestään matalat palkat jäätyisivät. Jos tukea saisi myös osa-aikaisten
työllistämiseen, työnantajat pitäisivät tuntimäärien joustolla palkat alhaalla.
Palvelualan työnantajat ovat puhuneet työnantajien Kela-maksun poistamisesta.
Olisiko se terve tukimalli?
Työnantajamaksuja pitäisi tasata nykyisestään työnantajien kesken niin, että
maksut suosivat työvaltaisia aloja. Rahoitus pitää löytyä työnantajien maksamasta
potista, eikä verokirstusta.
Työnantajamaksuista tosin on sovittu aikanaan osana palkkaratkaisuja, ja on
arveluttavaa, että niitä kesken kaiken alennetaan.
Onko nyt toteutumassa Keskustan työreformin yksi keskeinen osa?
Alhaisen tuottavuuden alojen tukeminen on osa hallitusohjelmaa. Keskusta on
tietyllä tapaa hirttäytynyt asiaan ja yrittää keinolla millä hyvänsä keksiä, miten
työnantajille saadaan suunnattua yhteiskunnan rahaa. Väkipakolla etsitään malleja
tietämättä vaikutuksia työllisyyteen.
Onneksi työreformin keskeinen teesi siitä, että pienet työpaikat saataisiin
irti työehtosopimuksista, ei sentään ole toteutumassa.
Eikö PAMia ja SAK:ta ole kuultu, kun tukihanke on kuitenkin toteutumassa?
Minulla on käsitys, että SAK:n ja PAMin ääni on nimenomaan kuulunut asian
käsittelyssä. Tukihanketta on oltu ratkaisemassa pari kolme kertaa Holm-Vihriälä
mallilla, ja nyt pääministerikin on julkisuudessa sanoutunut siitä irti.
Mistä palveluiden alhainen tuottavuus johtuu? Työntekijöiden vähäisestä
koulutuksestako, kuten usein väitetään?
Palveluissa ei ole kyse kategorisesti matalan tuottavuuden aloista. Kuka voi sanoa,
etteivätkö palvelualan työt tuottaisi, kun katsoo kaupan investointeja ja siivousalan
jättiyrityksen myyntiä. Omistajille ei tahdo mikään riittää, se on ongelma.
Keskustelussa sotketaan matalan tuottavuuden alat ja pienet palkat. Jos yhteiskunta
lähtee tukemaan halpapalkka-aloja, se on tietysti väärin.
Keskustelu koulutuksestakin on vinoutunut: palvelualan töitä ei voi tehdä ilman
alan koulutusta.
Ei ole mitään järkeä rakentaa mallia, että ihminen palvelualalle tullessaan
joutuisi hyväksymään, että saa osan palkasta sosiaaliluukun kautta. Tulevaisuudessa
tuskin saadaan alalle ammattilaisia.
PAM ei siis vastusta, että matalan tuottavuuden aloja tuetaan, mutta miten tuki
pitäisi kohdentaa?
Perhevapaiden kustannusten tasaaminen nais- ja miesvaltaistenalojen kesken on
keskeinen asia. Työnantajamaksujen kohdistaminen ja porrastaminen on mietittävä
uudelleen niin, että työvoimavaltaiset alat pärjäävät. Yhteiskunnan tukiraha pitää
kohdentaa niin, että rahalla saadaan uusia työpaikkoja ja nimenomaan kokoaikatyöhön.
Silloin tuettaisiin aidosti työllisyyden kasvua.
Näetkö ristiriitaa siinä, että jotain alaa pitää erityisesti tukea? Eikö
palveluidenkin pitäisi pärjätä markkinataloudessa siinä missä muutkin?
Markkinatalouden siunauksellisuuteen eniten vannovat haluavat nyt
työnantajakustannukset valtion maksettavaksi. Onhan se nurinkurista.
Jos valtiolla on rahaa roiskittavaksi työllistämiseen, miksi sitä ei kohdisteta
sosiaali- ja terveyspalveluihin, joista on huutava tarve. Olisi reilumpaa, että valtio ja
kunnat työllistävät suoraan, jolloin raha kohdistuisi uusiin työpaikkoihin.