Keskustapuolueen viisi vuotta sitten
esittämä työreformi nousee
edelleen tämän tästä puheeksi työttömyyden ongelmaa
ratkottaessa. Työreformi keskittyikin nimenomaan työllistymisen ja työllistämisen
kynnyksiin, työttömyydestä maksettaviin tukiin ja työllistämisestä koituviin
työnantajavelvoitteisiin.
Monta kertaa hukutetun ja kuopatun paperin nimestä huolimatta työreformissa ei ollut
visioita, näkyjä, itse työelämän sudenkuopista, niiden poistamisesta ja työelämän
kehittämisestä. Ohjelmassa on vain joitain viittauksia kannustavista
johtamisjärjestelmistä sukupuolten tasa-arvon edistämiseen ja henkilöstön
koulutukseen.
Yksi lähtökohta työreformissa oli, että vähemmän osaavat kansalaiset
syrjäytyvät pitkäaikaistyöttömiksi, eläkeputkiin ja kurssikierteeseen, joten heille
täytyy antaa mahdollisuus osallisuuteen. Samaan ajatteluun pohjaa nykyisen hallituksenkin
"aktiivisen työvoimapolitiikan" linjaus, joka saa myös ay-liikkeestä tukea.
Sen sijan Keskustan lääkkeet syrjäytymisen ja kurssikierteen katkaisemiseen
ärsyttivät ay-liikettä ja saavat sen yhä tiukkaan puolustusasetelmaan.
Työttömyysvakuutus haudattiin
Työreformin keskeinen idea oli yleinen ja pakollinen työttömyysvakuutus, johon
kaikki työtä tekevät kuuluisivat. Työttömyysvakuutuksen vähimmäisturvaosuuden
rahoittaisi valtio, ansio-osuuden jokainen itse maksamalla työttömyysvakuutusmaksua. Se
voisi olla nykyistä korkeampikin, työreformissa sanotaan.
Pakollisen maksun lisäksi voisi ottaa vapaaehtoisen lisävakuutuksen. Myös
työnantajat maksaisivat maksunsa. Sen sijaan erillistä työttömyyskassamaksua ei
maksettaisi.
Työreformin mukaan työttömyysvakuutuksen hoito kuuluisi työttömyyskassoille, joita
tosin yhdistettäisiin. Oleellista ajattelussa on, että kaikki työttömät kuuluisivat
ansioturvan piiriin.
Ay-liike on nähnyt työreformin työttömyysvakuutuksen uudistamisen nimenomaan
työttömyyskassojen alasajona. Vastustus on niin vahvaa, että työreformin isänä
pidetyn Matti Vanhasen hallitusohjelmasta ei löydy työttömyysturvajärjestelmän
kokonaisuudistusta.
Työttömyysturvaan tosin on tehty sitten työreformin julkistamisen moniakin
pienempiä muutoksia, joilla on tähdätty esimerkiksi pätkätyön ja työttömyysturvan
yhteen sovittamiseen.
Portaita turvaan havitellaan
Työreformi lähti ajattelusta, että pitkä työhistoria tuottaisi paremman
työttömyysturvan, lyhyt huonomman. Työttömyyden alussa turvan taso olisi parempi ja
huononisi työttömyyden jatkuessa.
Turvan porrastamiselle on vaikea nähdä muuta selitystä kuin ajattelu, että
työttömyysturvaa saavat "lököttelevät" päivärahojensa varassa eivätkä
haluaisi palata työmarkkinoille. Ay-liikkeessä tällainen ajattelu ja pyrkimykset
porrastuksiin on tyrmätty useaan otteeseen.
Työttömyysturvan porrastamiseen on päätynyt myös Raimo Sailaksen
työryhmän ehdotukseksi. Ryhmän jäsen Per-Erik Lundh tosin irtautui ryhmän
ehdotuksista puuttua työttömyys- ja eläketurvaan.
Keskustan työreformissa työttömyysturvan jälkeen pudottaisiin perusturvan piiriin,
mutta kannustettaisiin kuntoutukseen ja koulutukseen.
Sailaksen paperissa puhutaan pitkäaikaistyöttömien velvoittamisesta
aktiivistoimenpiteisiin työmarkkinatuen ehtona. Hallitus puhuu aktiivisesta
työvoimapolitiikasta.
Ajatuksen ydin on, että tietyn ajan työttömyysturvaa saaneet joutuvat ennemmin tai
myöhemmin lunastamaan vähimmäisturvansa osallistumalla johonkin viranomaisten
järjestämään toimenpiteeseen oli siitä työllistymisen kannalta hyötyä tai ei.
Sopiminen lattiatasolle ei onnistunut
Työreformissa arvellaan suoraan, että nykyinen tes-järjestelmä saattaa olla este
työllistymiselle. Vastauksia haetaan paikallisesta sopimisesta suoraan työnantajan ja
työntekijän kesken. Myös luottamusmiehet voisivat neuvotella ja sopia työpaikoilla,
mutta "ulkopuolisten neuvottelijoiden tuloa yrityksen sisäisten asioiden
käsittelyyn keskusta ei kannata". Ulkopuolisilla lienee tarkoitettu ammattiliittojen
edustajia.
Työreformissa todettiin varsin pahoittelevaan sävyyn, että työehtosopimuksista
poikkeaminen on vain järjestäytyneillä työnantajilla, ja että "kymmenet tuhannet
yritykset eivät ole näiden oikeuksien piirissä".
Kamppailu työehtosopimusten yleissitovuudesta käytiin pari kolme vuotta sitten, kun
työsopimuslakia rustattiin uuteen uskoon. Yleissitovuus ja ay-liike selättivät
selkeästi työreformin ja vaatimuksen kollektiivisopimisen murtamisesta.
Paikallinen sopiminen sinällään on lisääntynyt, ja työehtosopimuksilla on annettu
yhä enemmän valtuuksia työpaikkatason sopimiseen.
Työreformissa vaadittiin, että palkanmuodostuksessa yrityskohtaista harkintavaltaa on
lisättävä ja että "yrityksen kannattavuuteen sidottu osa sekä henkilökohtaiseen
osaamiseen ja kokemukseen liittyvät osat saavat entistä enemmän merkitystä".
Lukuisissa palkkausuudistuksissa näin on käynytkin. Lähtökohtana on
työehtosopimuksen minimipalkka, palkan muut osat sidotaan tehtävän vaativuuteen,
osaamiseen ja kannattavuuteen. Tulospalkkauksessa tosin väännetään edelleen kättä
siitä, pitäisikö sen pelisäännöt rakentaa työehtosopimuksiin. Ay-liikkeen mielestä
pitäisi.
Keskusta vaati työreformissaan, että alimmat taulukkopalkat määrätään
työehtosopimuksilla ja yleissitovan ja normaalisitovan kentän ulkopuolella olevissa
yrityksissä ministeriön päätöksellä. Tavoite ei ole istunut Suomen malliin. Pari
vuotta sitten hyväksytyssä työsopimuslaissa sanotaan, että sitovien työehtosopimusten
ulkopuolisilla työpaikoilla "työntekijälle on maksettava tekemästään työstä
tavanomainen ja kohtuullinen palkka".
Vaikka työreformi ei sallinut "ulkopuolisia" työpaikoille ratkomaan
asioita, ohjelma näki, "etteivät ay-toiminta ja yrittäjyys ole vastapooleja vaan
kumppaneita".
Verotuksella työllisyyttä työreformissakin
Työreformin oleellisia lääkkeitä työllisyyden parantamiseen olivat veroleikkaukset
ja nimenomaan tuloverotuksen keventäminen ja keskittäminen pieni- ja keskituloisiin.
Nykyinen hallitus elvyttää pienipalkkaisiin painottuvilla veroalennuksilla ja toivoo
työllisyyden kohenevat.
Hallitusohjelma ja työreformi eivät ole ristiriidassa myöskään tavoitteessa, että
työnantajamaksuja huojennetaan ja arvonlisäveroa alennetaan. Työreformi lähti
ajatuksesta, että nimenomaan pienipalkkaisen työn työnantajamaksuja alennetaan ja
työnantajan työeläke- ja sairausvakuutusmaksut porrastetaan matalapalkkaisten
palkkatason mukaan. Porrastuksella laskettiin syntyvän 20 000 työpaikkaa etenkin
palvelualoille.
Sailaksellakin on ehdotuksia nimenomaan alhaisen tuottavuuden matalapalkka-alojen
tukemiseen poistamalla työnantajien kansaneläkemaksu ja keventämällä tuntuvasti
tuloverotusta pienituloisilla.
Yhtäläisyyksiä työreformin, hallitusohjelman ja Sailaksen paperin kanssa löytyy
myös kotona tehtävästä työstä. Työreformi vaati työn käsitteen laajentamista
kotityöhön ja hoivatyöhön. Hallitusohjelmassa luvataan parantaa omaishoitajien asemaa
ja nostaa kotihoidontukea, Sailas puolestaan ehdottaa kotitalousvähennyksen
laajentamista.
Leena Seretin