Ruotsin Emu-vastustajien äänisaalis
kertoo aikapommista, joka tikittää eri puolilla Eurooppaa, myös Suomessa. Kansalaiset
eivät ole EU:n takana ja kansalaisten nuiva suhtautuminen tekee mahdottomaksi viedä
EU:ta edes organisaationa eteenpäin, saati ottaa painavampi rooli maailmanpolitiikassa.
EU:n tulevaisuuskonventti nostettiin pystyyn alun perin siksi, että Irlannin kansa
pisti Nizzan sopimusta kampoihin tavalla, joka pakotti miettimään toimintatapoja.
Konventti oli yritys demokratisoida EU:n toimintaa ja tulevaisuutta koskevan
perussopimuksen valmistelu. Moni asia sotii sen toiminnassa kuitenkin yleistä oikeustajua
vastaan.
Pitikö jäsenmaiden keskinäisestä tasa-arvoisuudesta heti luopua konventin
puheenjohtajiston kokoonpanossa, jossa mm. Suomella ei ole ollut edustajaa.
Pitikö konventin ehdotukseksi hyväksyä paperi, joka ei kaikilta osin edusta
konventin enemmistön kantaa.
Hyvä idea sortui poliittiseen kikkailuun.
Ruotsalaiset ovat itse selittäneet kansan kielteistä Emu-päätöstä osittain
sillä, ettei maassa ole keskusteltu avoimesti EU:sta sitten jäsenyyssopimuksen. Jo
pitkään jatkunutta julkisen EU-keskustelun puutetta arveltiin aikanaan osasyylliseksi
myös Tanskan kielteiseen Maastricht-äänestykseen.
Suomessa vanha eduskunta keskusteli konventin työstä alkuvuodesta ennen vaaleja ja
olisi halunnut keskustelua Suomen linjasta jatkossa jo vanhan eduskunnan aikana.
Keskustelua ei kuitenkaan uskallettu avata vaalien alla.
EU-parlamenttivaalit tai presidentinvaalitkaan eivät ole järkevä yhteys keskustella
Suomen EU-politiikasta. Kansalaisilla ei näin ollen käytännössä ole mahdollisuuksia
vaikuttaa suoraan Suomen EU-linjan määrittelyyn, koska aihepiiri on eduskuntavaaleissa
jäänyt toistuvasti sivuun.
Politiikassa mitään suurta ei tapahdu, elleivät suuret joukot lähde liikkeelle ja
henkeä saada päälle. Ruotsin esimerkki näyttää millaista on kun EU-innostus puuttuu.
Jos EU-mieltä tai yhteisiä visioita ei ole, kannatuksen perusteluna ei tehoa EU:n
ytimeen kuuluminen tai uhkaus ulkopuolelle jäämisestä. Ei liioin korkealentoinen ajatus
EU:sta maailmanpoliittisena toimijana, joka puolustaisi ihmiskasvoisempaa kapitalismia tai
vastustaisi USA:n voimapolitiikka.
Äänestyspäätöksen perusteluna näyttää tässä tilanteessa korostuvan kylmästi
pelkkä lyhyen tähtäimen hyöty, kuten taloudellinen etu tai haitta. EU-projekti ei voi
edetä lyhyen tähtäimen hyötyodotusten varassa, koska juuri niitä EU on huonosti
pystynyt osoittamaan.
Onko EU-asioissa myös Suomessa jo kikkailtu liikaa? Millainen romahdus EU-politiikan
kannatuksessa koetaan meillä ja millaiseen poliittiseen tilanteeseen se tulee?
Viime vuosina on selvästi ollut nähtävissä, ettei aitoa poliittista keskustelua
Suomessa synny kuin vaalien yhteydessä.
Olisiko pitkällä tähtäimellä järkevämpää järjestää kansanäänestys HVK:n
lopputuloksesta joka tapauksessa nyt, kun kansanäänestyksiä on luvassa muissakin
EU-maissa, kuin tilanteessa, jossa Suomi jarruttaisi kenties yksin EU:n kehitystä.
Olisiko rakentavampaa EU-keskustelua saatavissa nyt, kun Keskusta on hallituksessa vai
esimerkiksi tilanteessa, jossa näin ei ole.
Kirjoittaja on
Suomen akatemian tutkija,
joka työskentelee parhaillaan
politiikantutkijana Tampereen yliopistossa.