Kuorma-autonkuljettajat tekevät
työpäivän aikana paljon muutakin kuin istuvat ratin takana. Tämän takia
työvaatteiden on sovelluttava monenlaisiin olosuhteisiin.
Kuljettaja Laura Tahvanainen tulee ulos kuorma-auton ohjaamosta
lastauspaikalla ja laittaa paksun toppatakin päällensä. Hän kertoo, että
kuljettajilla on erikseen talvi- ja kesävaatteet, mutta toppatakkia käytettään myös
kesällä pakastekuormaa lastatessa ja purkaessa.
Ulkovaatteissa on heijastimet, jotka lisäävät kuljettajan turvallisuutta
liikekiinteistöjen pihoilla. Housut, takki ja etenkin kengät ovat kovalla koetuksella,
sillä Tahvanainen käyttää koko vartaloaan avuksi työntäessään raskaita rullakoita.
Kengät hajoavat usein ensimmäiseksi, ja ne vaihdetaan miltei kerran vuodessa.
Tahvanaisen työpaikalla on hänen lisäksi toinenkin naiskuljettaja, mutta
työvaatteiden mallit ovat mitoitettu lähes poikkeuksetta miehille. Vaatteet ovat
perusmallia, leveitä joka suunnasta.
Kuljettajien työpäivät venähtävät toisinaan kaksitoistatuntisiksi. Mahdollisimman
mukavat työvaatteet keventävät raskaan työn taakkaa. Tästä syystä työnantajien
pitäisi huolehtia, että työasuissa on valinnanvaraa.
- Työnantajani tilaamat housut eivät istuneet minulle, joten aloin kysellä
vaihtoehtoisen mallin perään. Lopulta työnantaja suostui kustantamaan minulle itse
valitsemani housut, vaikka ne maksoivat muutaman euron enemmän, Tahvanainen kertoo.
Työasuun kuuluvat myös pipo, fleecetakki ja t-paita, mutta niiden tilalla saa
halutessaan käyttää omia vaatteita. Tahvanainen suosii omia paitojansa.
- Tykkään esimerkiksi AKT:n paidoista, joita käytän myös töissä.
Päällysvaatteet likaantuvat kuljettajan työssä nopeasti. Tästä huolimatta
työvaatteiden pesu on toistaiseksi työntekijän vastuulla. Tahvanainen on työpaikkansa
uusi pääluottamusmies, ja hän aikoo seuraavaksi vaatia työnantajalta joko työasun
pesetyspalvelua tai pesukorvausta.
Päivi Pajula