
Miksi media nukkuu? |
Arto Ojala
Kemijärven kaupunginjohtaja |

Mediaa
seuratessa voi tulla vain yhteen johtopäätökseen. Suomalaisen yhteiskunnan suurin
ongelma on vaalirahoitus. Uudet nuoret toimittajasukupolvet ovat viikkojen työn tuloksena
todistaneet vanhan itsestäänselvyyden, että elinkeinoelämä rahoittaa vaaleissa
porvaripuolueita ja jonkin verran demareita, ja ay-liike vasemmistopuolueita.
Missä piileskelee vakava, analyyttinen
talousjournalismi? Maa elää syvää talouden taantumaa, mutta talouden tilan analysointi
puuttuu lähes täysin. Etujärjestöjen lausuntoja ja yritysjohtajien kommentteja
toistellaan sellaisenaan. Missä on pohdiskelu talouden tilasta ja selviytymisen
strategioista? Tässä muutamia vinkkejä pohdittavaksi ihan ilmaiseksi.
Osa metsäteollisuuden johdosta
haikailee d-vitamiinia aivan avoimesti. Ruotsin pehmentynyttä kruunua kehutaan
kilpailukyvyn pelastajaksi. Yksittäisissä kustannuserissä, kuten energiassa tai puun
hinnassa ei toki pidä antaa Ruotsille etumatkaa. Mutta Suomessa jos missä tiedetään,
mihin devalvaatiopolitiikka lopulta johtaa; rakenteiden säilyttämiseen ja reaalisen
kilpailukyvyn kyvyn unohtamiseen. Vai onko metsäteollisuuden nykyjohto jo niin nuorta,
ettei tätä tosiasiaa enää tunne? Mitkä ovat strategiat todellisen kilpailukyvyn
ylläpitämiseksi, maailman tuotekehityksen kärkimaana? Suomessa koulutetaan 70
prosenttia maailman metsäinsinööreistä. Mikä on heidän tutkimuksellinen roolinsa
suomalaisessa metsäteollisuudessa? Ovatko metsäyhtiöt liian isoja vastaamaan
vikkelästi markkinoiden kehitykseen tai jopa ohjaamaan markkinoita? Pärjäävätkö
pienet suuria paremmin?
Suomessa puutuoteteollisuus on
vaatimatonta suhteessa metsävarojen tarjoamiin mahdollisuuksiin. Miksi? Onko
betoniteollisuus määritellyt rakentamisen normit niin, että puutalorakentaminen on
Suomessa vaatimattomalla tasolla? Miksi suomalainen puutuotedesign ei ole johtanut
maailman valloitukseen? Päinvastoin on käynyt. Kiinalainen lastulevytuotanto valtaa
markkinoita.
Toimiiko suomalainen talousstrategia
toivotulla tavalla? Viennin osuus on erittäin korkea, 45 prosenttia kokonaiskysynnästä.
Viennin rakenne on investointitavaravaltaista ja näin hyvin suhdanneherkkää.
Kannattaisiko strategiassa pohtia, ilman että pyritään absoluuttisesti vaikuttamaan
nykyiseen tavaravientiin, mahdollisuuksia voimakkaasti lisätä panostusta
kulutustavaraviennin, palveluiden ja matkailun kehittämiseen?
EK:n toimitusjohtaja totesi pari
viikkoa sitten suhdannebarometriä julkistaessaan, että nyt ei ole ostovoimalla
merkitystä. Erikoista. Kansantalouden kokonaiskysynnästä on yksityisen kulutuksen, siis
ostovoiman varassa kaksi kolmasosaa. Kun vienti takkuaa, on ostovoiman säilyttämisen
merkitys sitäkin suurempi. Miten se saadaan ylläpidettyä, on olennainen kysymys.
Julkisista investoinneista ja verotuksesta on kyse. Vientilaman aikana kotimarkkinoita ei
pidä näivettää.
Tutkivalla talousmedialla on siis
rutkasti töitä. Löytyykö osaavia kirjoittajia?
Palkkatyöläinen
2.9.2009 nro 7/09