Näihin kysymyksiin ei yksiselitteisiä vastauksia ole. Riippuu vähän
keneltä kysyy, mistä toimialasta on kyse, ollaanko pienellä vai isommalla työpaikalla,
mikä on kulloinenkin taloudellinen ja työmarkkinapoliittinen tilanne ja niin edelleen.
Selvää kuitenkin on, että paikallisen sopimisen kanssa on tultava toimeen. Haluttiin
tai ei, asia pysyy työmarkkinasopimisen agendalla. Sen vuoksi on tärkeää, että
paikallisesta sopimisesta otetaan se hyvä irti, mikä työntekijöiden näkökulmasta
ajatellen on järkevää.
Yksi paikallisen sopimisen hyvä puoli on se, että sillä on mahdollista lisätä
työntekijöiden kiinnostusta ammattiyhdistysliikkeeseen ja sen toimintaan eli
omien asioiden hoitamiseen. Jos paikallinen sopiminen organisoitaisiin
työntekijäpuolella yritys- tai työpaikkakohtaisesti niin, että jokainen voisi
halutessaan tuoda oman näkemyksensä ja panoksensa päätöksentekoon, voisi kuvitella,
että ammattiosastojen ja vastaavien kokouksiin saataisiin nykyistä enemmän väkeä.
Luulisi, että omat työehdot ja niistä päättäminen kiinnostaisi.
Ehkä pahimmat ongelmat paikallisessa sopimisessa työntekijöiden kannalta ovat pienet
työpaikat ja neuvotteluresurssien epäsuhta suhteessa työantajiin.
Pienellä työpaikalla työntekijöillä ei useinkaan ole riittävää määrällistä
ja laadullista vastavoimaa työnantajapuoleen nähden. Ei tarvitse olla isokaan
työpaikka, jossa työnantajan palveluksessa on esimerkiksi laki-, henkilöstö- ja
viestintäihmisiä. Tällöin paikallinen sopiminen voi pahimmillaan mennä
työnantajapuolen saneluksi. Tämä ei kuitenkaan ole paikallisen sopimisen tarkoitus,
vaan juuri päinvastainen.
Jotta paikallinen sopiminen voisi todella tulla pysyväksi ja molempia osapuolia
tyydyttäväksi osaksi suomalaista työmarkkinajärjestelmää, asenteiden pitäisi ensin
olla kohdallaan. Sopimisessa on kyse kahden tai useamman osapuolen yhteisestä asiasta.
Sopiminen ei siis ole yhden osapuolen omaisuutta, vaan yhteistä sellaista.