vane.jpg (302 bytes)

tee.jpg (2675 bytes)

Unelmana
Tasa-arvoa työelämään

vi-ne-pi.gif (120 bytes)  "Suomessa ihmisen arvo perustuu siihen onko hän töissä. Yhteiskuntaan pääsee osalliseksi vain työelämän kautta. Minäkin olen suomalaistunut, työn tekeminen ja verojen maksaminen on minulle kunnia-asia. Olen kiitollinen siitä, että sain vakinaisen viran heti valmistumiseni jälkeen.

Meillä somaleilla oli todella vaikeaa silloin kun tulimme Suomeen 90-luvulla. Nura Farah, 27-vuotias laborantti Helsingistä. Foto: HELI SAARELAOli lama ja suomalaiset avoimen rasistisia. Sopeutuminen oli hankalaa, niin somaleilla kuin suomalaisillakin. Työelämä on muuttunut tuosta ajasta suvaitsevaisemmaksi ja tasa-arvoisemmaksi maahanmuuttajia kohtaan. Tehtävää on vielä kuitenkin valtavasti, koska työelämässä on paljon ennakkoluuloja ja piilorasismia. Suurimmat ennakkoluulot liittyvät uskontoon, koska harva suomalainen tuntee islamia.

Maahanmuuttajien ei vieläkään ole helppo saada töitä. Ne, jotka eivät pääse osallisiksi suomalaiseen yhteiskuntaan työn kautta, syrjäytyvät helposti. Maahanmuuttajan onkin oltava vahva, että hän saa työtä ja pärjää työelämässä. Uskon ja toivon, että lapseni eivät joudu taistelemaan paikastaan työelämässä kuten minä ja vanhempani.

Minusta on loukkaavaa, kun meitä somaleita kutsutaan työnvieroksujiksi ja huumeidenkäyttäjiksi. Olemme oikeasti ahkeria ja suurin osa työttömistä haluaisi tosissaan päästä töihin.

Vanhempieni sukupolvi muodostaa oman somaliyhteiskuntansa, koska kokevat nimenomaan olevansa somaleja Suomessa. Meillä nuoremmilla on vaikeampaa muodostaa identiteettejämme. Olemme toki somaleja, mutta toisaalta selkeämmin osa suomalaista yhteiskuntaa. Opiskelemme ja haluamme päästä kunnollisiin töihin, ihan kuten muutkin suomalaisnuoret. Siksi mielestäni maahanmuuttajanuoret tarvitsevat tukea työllistymisen lisäksi identiteettinsä muodostamiseen.

Mielestäni ay-liikkeen keskeisenä tehtävänä tulevaisuudessa on parantaa työelämän tasa-arvoa ja maahanmuuttajien asemaa työmarkkinoilla. Myös maahanmuuttajien jäsenhankintaan on panostettava huomattavasti nykyistä enemmän ja tehtävä yhteistyötä maahanmuuttajien omien järjestöjen kanssa. Harva maahanmuuttaja tänä päivänä edes ymmärtää miksi kannattaa järjestäytyä."

Nura Farah, 27-vuotias laborantti Helsingistä, JHL:n jäsen, joka aloitti ay-uransa syksyllä ammattiosastonsa hallituksessa. Hän muutti Suomeen Somaliasta 12-vuotiaana ja näkee, että tasa-arvon saralla on ay-liikkeellä vielä paljon tehtävää.

Helena Ronkainen

Palkkatyöläinen 4.4.2007 nro 3/07

hava500.jpg (350 bytes)

Palkkatyöläisen etusivullejutun alkuun

ne339999.gif (51 bytes)