Sitten 2002 huhtikuun yleislakon
Italiaa on ravistellut todellinen työtaistelujen aalto, kun ay-liike on noussut tämän
tästä Italian rikkaimman miehen, il cavaliero Silvio Berlusconin hallituksen
ultraliberaalia politiikkaa vastaan.
Lakoilla on vastustettu kiivaimmin eläkeleikkauksia, työsopimuslain heikennyksiä ja
laajaa julkisten palveluiden ja laitosten privatisointia.
Berlusconi luikahti valtaan toukokuussa 2001 ja muodosti pirstoutuneen
kristillisdemokraattisen puolueen ja hajanaisen vasemmiston jättämään tyhjiöön
oikeiston ja keskustan vahvaan parlamenttienemmistöön nojaavan kabinettinsa. Siitä
pitäen hallituksen ja ay-liikkeen välit ovat kiristyneet äärimmilleen, eikä
liennytyksen hengestä ole tietoakaan.
Kun maan suurimman ja vasemmistolaisimman ay-keskuksen, 5,2 miljoonan jäsenen CGIL:n
huippujohtoon kuuluva sihteeri Giuseppe Casadio selostaa syyskuun lopulla Italian
poliittista ja taloudellista jamaa, hän lupaa järjestönsä pitävän sotakirvestä yhä
korkealla.
Yleislakosta Casadio ei sillä kertaa puhu, mutta pari päivää myöhemmin hänen
muotoilunsa oikea laita selviää, kun uutistoimistot kertovat Italian suurimpien
ay-liittojen valmistautuvan massiiviseen työselkkaukseen valtion budjettiin kaavailtuja
eläkeleikkauksia vastaan.
Esimakua ay-liikkeen vastahangasta saadaan jo kuluvan viikon lopulla, kun EAY marssii
Rooman keskusasemalta Piazza del Popololle ja vaatii EU:n perustuslailliseen sopimukseen
lisää sosiaalisuutta.
Hallitusten välisen konferenssin alkuun tähdätyn marssin lasketaan tuovan kaupunkiin
ainakin 700 000 ay-jäsentä. Ja protestia tuskin viilentää tieto, ettei Berlusconikaan
suostu muuttamaan pilkkuakaan sopimuksen luonnostelleen konventin esityksestä.
Ay-liike syrjään uudella työlailla
Ensimmäisen yhteenottonsa hallituksen kanssa Casadio kumppaneineen hävisi, kun
hallitus runnoi mahtavalla enemmistöllään maahan uuden työlain.
Kuluvana syksynä voimaan astuva laki lisää Casadion mukaan roimasti määräaikaisia
ja tilapäisiä työsuhteita. Laki korpeaa yhä CGIL:a niin raskaasti, että töitä
pysäytellään jatkuvasti muutamiksi tunneiksi eri kolkilla maata.
Laki mahdollistaa sopimusten teon kymmenellä eri tasolla ja sisältää 40
erilaista työsopimusmallia. Lain päätarkoitus on suosia työnantajia, syrjäyttää
ay-järjestöt sopimuspöydästä kokonaan ja siirtyä työntekijän ja -antajan suoriin
sopimuksiin.
Työlakimelskeissä hajosivat myös ay-liikkeen rivit, kun kaksi muuta suurta
keskusjärjestöä, 4,1 miljoonan jäsenen CISL ja 1,8-miljoonainen UIL lähtivät lain
tiimoilta hallituksen ja työnantajien neuvottelukumppaniksi.
Kolmikantahieronnassa syntyi "sopimus Italian puolesta". Sen nojalla hallitus
katsoi olevansa oikeutettu heikentämään mm. työelämän peruslain, ns. artikla 18:n,
takaamaa irtisanomissuojaa uusissa työsuhteissa.
"CISL pelkkä pykäläviilari"
CISL:n ja UIL:n lähtö hallituksen pulkkaan tärveli ay-järjestöjen välit, ja sappi
virtaa yhä valtoimenaan parketille.
<T>Giuseppe Casadion mielestä CISL teki väärän analyysin poliittisesta
tilanteesta.
Myös me, kuten CISL:kin, olemme valmiita puhumaan kaikkien hallitusten kanssa.
Mutta ero syntyy siitä, että meillä on myös oma tahto ja politiikka, emmekä me tyydy
pelkästään pykäliä viilaamaan.
Casadio myöntää sen, ettei järjestöjen nykyinen ristiriita johdu yksin
työelämän substansseista, vaan myös poliittisesta perinnöstä.
CISL:n hän katsoo olevan edelleen poliittisena liikkeenä 1990-luvun alussa
romahtaneiden kristillisdemokraattien vanki.
Oman järjestönsä puoluesidoksista hän ei puhu mitään, vaikka CGIL:n veljeily ja
sympatiat aina äärivasemmistoa myöten tunnetaan yleisesti.
CGIL ja Casadio luottavat lakkoliikehdinnässään perinteiseen nyrkkiinsä Pohjois- ja
Keski-Italian teollisuuteen ja erityisesti militantteihin metallimiehiin, joiden sanotaan
odottavan vain Italian EU-puheenjohtajuuden päättymistä avatakseen pellit ensi vuoden
alussa.
Tosin rautakourien näppikin on tupannut parina viime vuotena lipsumaan teollisuutta
ravistelevissa rakennemuutoksissa. Kovia on koettu varsinkin Fiatin tehtailla, joiden
yhteensä 35 000 työntekijästä jo 10 000 on saanut potkut ja ainakin 2 000:lla ne ovat
vielä edessä.
<V>Italia luisussa
entiseen menoon?
<TV>Casadio on katkera Berlusconin hallitukselle myös siksi, että se näyttää
tuhoavan keskusta-vasemmiston ns. oliivinoksahallitusten ja ay-liikkeen yhdessä
1990-luvulla rakentaman Italian vakautusohjelman.
<T> Kristillisdemokraattien pitkän valtakauden jäljiltä 1990-luvulle
tultiin raskas 125 prosentin velkataakka, 15 prosentin inflaatio ja valtavaksi revennyt
etelän ja pohjoisen elintasoero niskassa.
Casadion mukaan koko maan työttömyys on nyt 9 prosentissa ja inflaatio vajaassa
neljässä. Etelässä kuitenkin joka viides työikäinen kävelee joutilaana ja
infrastruktuuri on auttamattoman alkeellinen pohjoiseen verrattuna.
Palkkahaitari on Casadiosta pienempi ongelma, kiitos 80-prosenttisesti sitovien
työehtosopimusten.
Me olimme kolmikannassa, koko ay-liike yhdessä, kammitsoimassa palkkamaltilla
inflaatiota ja sulattamassa valtion velkaa. Halusimme eroon vanhasta ja korruption
mädättämästä talouspolitiikasta ja lähdimme ylpeinä ensimmäisessä aallossa
eurokerhoon, vaikka tiesimme Maastrichtin tiukkojen vakauskriteerien vaativan
työläisiltä pitkää vyönkiristystä.
Nyt myönteinen kehitys on Casadion mukaan kääntynyt alamäeksi ja Italia jo
suuremmissa vaikeuksissa kuin Saksa ja Ranska.
Valtion velka lähti jo viime vuonna uudelleen kasvuun ja kokonaistuotanto
laskee kolmatta kuukautta peräkkäin. Berlusconin hokema uusliberaalien uskonkappale
vähemmän veroja ja säätelyä ei ole tuonut talouteen dynamiikkaa ja
esimerkiksi teollisuuden tilauskirjat tyhjenevät uhkaavasti.
Teollisuuden investointiaste on myös alamaissa ja tuotannossa merkittävien
pienyritysten kulutustavarat joutuneet piratismin kohteiksi globalisaation prässissä.
Moni näkee Italiassa merkkejä paluusta entiseen. Puhumattakaan Berlusconin itsensä
rötösherramaineesta, maassa katsotaan jälleen varsinkin talousrikoksia läpi sormien ja
päästetään esimerkiksi verokiertäjä tai laiton rakentaja pienellä sakolla kuiville.
<V>"CGIL politisoi
ay-toiminnan"
<TV>Parin korttelin päässä CGIL:n päämajasta, CISL:n auditoriossa,
järjestön kansainvälisten asioiden johtaja Luigi Cal tarjoaa omaa selitystään
ay-liikkeen välirikkoon.
<T>Myös hän puhuu poliittisista eroista ja moittii CGIL:ää jatkuvasta
pyrkimyksestä ideologisoida ay-toiminta.
CISL on täysin autonominen. Jo 1970-luvun lopulla otimme sääntöihin
määräyksen, ettei järjestöä edustamaan valittu saa lähteä politiikkaan mukaan.
Tässä kohdin hän korventaa CGIL:n ex-pääsihteeriä ja Berlusconin vastaisen
opposition pääarkkitehtia Sergio Cofferatia, joka riippumattomuuden
hylkäämällä ja Demokraattisen vasemmistopuolueen kelkkaan lyöttäytymällä muka
mursi ay-yhteistyön.
Cal sanoo CISL:n kunnioittavan demokratiaa ja kansanvaltaisin menoin muodostettua
hallitusta, olkoonkin, että sitä johtaa myös hänen järjestössään inhottu
Berlusconi.
CISL haluaa pysyä puheväleissä hallitukseen päin, vaikka se Calin mukaan syökin
sanojaan.
Hallituksen enemmistö on niin musertava, että se voi jopa tuhota ay-liikkeen.
Uskon, että CGIL:n pääsihteeri Guglielmo Epifanikin joutuu ottamaan tämän
mahdollisuuden lukuun ja etsimään ay-liikkeelle yhtenäistä linjaa, vaikka omien
metallimiehiensä pihdeissä elääkin.
<V>Julkispalveluja
lyödään lihoiksi
<TV>Paitsi työlain ja eläkkeiden kanssa Italian ay-liike kamppailee myös
hallituksen laajoja privatisointiohjelmia vastaan.
<T>Tulilinjalla valtion puolella ovat mm. koululaitos, rautatiet, lentoyhtiö
Alitalia ja teleliikenne, kunnissa taas laitosruokailu ja jätehuolto.
UIL-keskusjärjestön kuljetusliiton UILT:n pääsihteeri Sandro Degni ei näe
ay-liikkeen hajaannusta yhtä synkkänä kuin CGIL:n ja CISL:n nokkamiehet.
Hänen mukaansa kaikkien kolmen ay-keskuksen kuljetusalat kykenevät hyvään
yhteistyöhön sekä liitto- että työpaikkatasolla.
Ison viikatteen Degni näkee varsinkin talousvaikeuksissa painivan
Alitalia-lentoyhtiön niskassa. Jo nyt yhtiön johdon esittämä privatisointiohjelma
hävittäisi siiviltä 2 000 työpaikkaa. Jos taas spekulaatio ja Berlusconinkin
julkisuuteen laulama hanke Alitalian, Air Francen ja Hollannin KLM:n fuusiosta toteutuu,
työpaikat suorastaan romahtaisivat.
Italian rautatiet aiotaan jakaa liikenne- ja radanpitoyhtiöiksi ja myydä ne
thatcherilaiseen malliin yksityiselle bisnekselle.
Degni ennakoi myös, että ulkomainen kilpailu Italian kiskoilla lisääntyy ja liitot
joutuvat painiin sopimusongelmien kanssa.
Eero Kosonen
teksti ja kuvat
Rooma