
Turpiin tarkastajaa
Puolisen sataa
HKL:n työntekijää
rusikoidaan vuosittain
"Ikä opettaa"
Lyönnit, kuristamiset, puremiset,
potkut ja tönimiset sekä suulliset uhkailut ovat osa lipuntarkastajien arkipäivää
Helsingissä. Liikennelaitoksen (HKL) busseissa, raitiovaunuissa ja metrojunissa
pahoinpidellään vuosittain 2530 lipuntarkastajaa. Päällekarkauksia ei estä edes
se, että tarkastajat työskentelevät pareittain tai neljän ryhmissä.
Matalalattiaraitiovaunuissa ja
metrovaunuissa tarkastajia pitäisi olla vähintään kuusi, korostaa HKL:n noin 1 500:n
työntekijän kokopäivätoiminen ts-valtuutettu Aarne Simonen ja saa taustatukea
varaltaan Riitta Peltolalta, joka itse työskentelee lipuntarkastajana.
Molemmat toivovat, että vuoden alussa voimaan astunut työsuojelulaki tarjoaa kunnon
välineitä ongelman hoitamiseen. Laissa mainitaan nyt ensimmäistä kertaa myös työn
psyykkinen ja sosiaalinen kuormittavuus, yksin työskentely, väkivallan uhka sekä
kiusaaminen ja ahdistelu.
Myös yksin työtänsä tekevät bussinkuljettajat ovat alttiina väkivallalle. Heidän
osaltaan kehitys on kuitenkin myönteistä. Kun 1991 väkivallan kohteeksi joutui 31
kuskia, viime vuonna uhriksi joutui kymmenen bussin- ja yhtä monta raitsikankuljettajaa.
Väheneminen johtuu siitä, että yöbusseissa liikkuu nykyään vartijoita ja
siviilipukuisia poliiseja. Viime vuoden joulukuussa toiminnan aloittanut, väkivallatonta
itsepuolustusta ajava "Non Fighting Generation" on myös vaikuttanut
myönteisesti. Kuljettajat ovat hekin oppineet käsittelemään paremmin häiriköitä.
50 tapausta vuodessa
HKL:ssä kirjataan joka vuosi noin 50 väkivallantekoa henkilöstöä vastaan.
Todellinen luku on huomattavasti korkeampi, sillä kaikista tapauksista ei tehdä
ilmoitusta, Simonen korostaa.
Riskitilanteita syntyy tyypillisesti asiakaspalvelussa, ja eniten häiriköivät
liputtomat. Suurimmassa vaarassa ovat lipuntarkastajat, joita sekä tönitään että
solvataan, kun lippua ja henkilötodistusta vailla olevat matkustajat yrittävät
välttää paikalle kutsutun poliisin.
Uudet huumeet vaikeuttavat työtämme. Tarvitsemme lisää koulutusta, jotta
osaamme tunnistaa käyttäjät. Narkkarit voivat olla ihan saman näköisiä kuin kaikki
muutkin, jopa hyvin pukeutuneita keski-ikäisiä salkkumiehiä. Usein heillä on aseina
ruiskuja tai veitsiä. Jos joku puree, seurauksena on puolen vuoden ahdistus, kun pitää
pelätä onko mahdollisesti saanut HIVin, sanoo Peltola.
Myös nuorisojengeillä on usein aseita, mutta onneksi niihin tartutaan harvoin.
Levottominta on uusille asuinalueille, kuten Vuosaareen kulkevilla linjoilla. Ongelmia
aiheuttavat myös Itäkeskus ja Pihlajamäki sekä raitioreitit Pasilaan,
Pikku-Huopalahteen ja Katajanokalle.
Ohjeita tulossa
HKL:ssä on parhaillaan tekeillä ohjeet väkivaltaisten asiakkaiden käsittelystä.
Myös fyysistä työympäristöä pitäisi tarkistaa.
Matalalattiaraitiovaunut, joissa on erillinen ohjaamo, ovat askel eteenpäin.
Bussikuskien turvallisuus sen sijaan on heikentynyt, koska he istuvat samalla tasolla kuin
matkustajat. Uusissa busseissa ei ole sivupleksiä ja myös taakse tarvittaisiin
3050 sentin pleksi. Tuntuu turvallisemmalta, jos väkivallan uhkan pystyy
näkemään, Simonen sanoo.
Vuonna 1998 käynnistettiin jälkihoitoprojekti, jota paraikaa saatetaan ajan tasalle.
Lipuntarkastajien systeemi toimii hyvin. Nykyään koko ryhmä saa ammattiapua, jos yhden
kimppuun on käyty. Bussikuskeille aikaväli on liian pitkä. Ajokista on pidettävä
huoli, mutta jonkun pitäisi huolehtia myös kuskista.
Metronkuljettajalle on psyykkisesti raskasta, kun joku tekee itsemurhan
heittäytymällä junan eteen. Apua pitäisi saada parin vuorokauden sisään, mutta
tässä kuvaan tulevat myös asenteet, 'minä nyt mitään psykologia tarvitse', Peltola
sanoo.
Jatkuvasti työssään väkivaltaa kohtaavat ihmiset menevät rikki. Ainoa
ulospääsytie on alan vaihto, ja sen on muutama Peltolan työkaveri tehnytkin.
Ulkopuolinen paine on kuitenkin luonut hyvän toverihengen.
Senioreille lyhyempi työaika
Työsuojelulla on kuitenkin tulevaisuudessa edessään kovia haasteita.
Häirikköjen määrä lisääntyy. Huumepolitiikka on liian vapaamielistä,
väkivallasta rangaistaan liian lievästi ja psyykkisistä ongelmista kärsiviä
lähetetään kotiin avohoitoon Diapam-purkin kanssa. Pärjäävätkö he sillä, Simonen
kysyy.
Stressistä ja työn kuormittavuudesta kärsivät eniten ikääntyvät työntekijät.
Kymmenen vuoden kuluttua eläkeikä on 65 vuotta, tällä hetkellä viimeinen ryhmä voi
vielä lähteä 5758-vuotiaana. Kuljettajien keski-ikä lähentelee 50:tä, HKL:n
kaikkien työntekijöiden keski-ikä on 44 vuotta.
Vanhemmalle työntekijälle olisi paljon hyötyä lyhyemmästä työajasta.
Meidän pitäisi voida siirtyä kuuden tunnin työpäivään ilman että eläke-edut
mainittavasti heikkenevät, korostaa Simonen, joka on huolissaan myös kuljettajien
ammattiylpeyden katoamisesta.
Asiakkaat arvostavat kuljettajan ammattia enemmän kuin kuljettajat itse.
Ammatin imagolle pitäisi tehdä jotain.
Ingegerd Ekstrand
"Ikä opettaa"
Hannu Lipposen ura Helsingin
liikennelaitoksessa eli HKL:ssä sai ripeän alun. Hän oli tuskin ehtinyt saapua
työpaikalleen eräänä tammikuisena aamuna 1977, kun työnjohtaja komensi hänet
auttamaan raitiovaunu 3B:n rahastajaa ja kuljettajaa, joihin joku oli käynyt käsiksi.
Pienen nyrkkeilymatsin jälkeen rauha palasi.
Siihen aikaan tällaiset tapaukset olivat tavallisia, mutta minun ei ole
26-vuotisen kuljettajanurani aikana tarvinnut tarttua kuin kerran päälle käyneen
matkustajan kraiveliin. Ehkä kokoni panee harkitsemaan pari kertaa, virnistää Lipponen,
joka on vuosikausia ajanut Helsingissä pääasiassa yövuoroja.
Lipponen on kieltämättä kookas ja vahva, ja lihaksia on kuten vanhalla urheilijalla
pitääkin. (Hän kilpaili aikanaan kivääriammunnassa kansallisella tasolla). Hän aivan
säteilee turvallisuutta, ja turvallisuuden hän asettaakin etusijalle, nimittäin
matkustajien turvallisuuden. Joskus hän miettii sitä, missä oma turvallisuus oikein
tulee kuvaan mukaan.
Ilta ja yövuoroissa meno on usein railakasta. Levottominta on perjantaisin ja
lauantaisin klo 1823. Kuljettajan pitää pystyä hillitsemään itsensä ja
rauhoittamaan matkustajat puhumalla. Puhumalla selviää melkein aina, sen on ikä
opettanut. Kuinka voisin katsoa matkustajia ja itseäni silmiin seuraavana päivänä, jos
pimahtaisin, Lipponen kysyy viilipyttymäisesti.
Narkkareita ja sammuneita
Ongelmaryhmä nro 1 ovat arvaamattomat narkkarit. HKL:n kuljettajat ovat saaneet tarkat
ohjeet heidän käsittelystään, mutta pilvessä olevaa matkustajaa ei aina ole helppo
tunnistaa.
Kun vaihtaa muutaman sanan, tietää tilanteen. Bussi on hyvä, kaikki nousevat
vaunuun etuovesta ja siinä pystyy pitämään silmällä, minkälaista sakkia kyydissä
on, Lipponen sanoo.
Ratikoita, joihin voi nousta useista ovista, samoin kuin metrojunia, missä vaunuissa
ei ole henkilökuntaa, on vaikeampi valvoa.
Kuljettajan painajainen on päihtynyt matkustaja, joka on sammahtanut bussin tullessa
usein kaukana sijaitsevalle päätepysäkille. Jos sammunutta herättelee töykeästi,
lyönti ikään kuin leijuu jo ilmassa.
Useimmiten pyydämme poliisin paikalle tai ajamme hiukan asutummille kulmille,
ennen kuin ryhdymme herättelemään. Mehän emme voi heittää ulos matkustajaa, joka on
kykenemätön huolehtimaan itsestään.
Yhteyden ottaminen työnjohtoon on ongelmatilanteissa tärkeää. Viime vuonna
käyttöön otettu radiojärjestelmä on edelleen lapsenkengissä. Lipponen toivoo, että
työnantaja satsaisi enemmän matkapuhelinjärjestelmään.
Stressitekijöitä runsaasti
Kuljettajia stressaavia tekijöitä ovat jatkuvasti kiristyvät aikataulut, harvenevat
vuorot ja lisääntyvä henkilöautoliikenne. Talviaikaan stressiä lisäävät vielä
kaupungin säästöjen vuoksi huonosti auratut kadut.
Emme pääse eteenpäin eivätkä matkustajat ole iloisia, kun vuorot ovat
myöhässä, Lipponen toteaa.
Kahvi- ja ruokapöydässä kuskit päästävät höyryjä ulos ja keskustelevat bussien
ja matkustajien kanssa syntyneistä ongelmista. Lipposella on työkavereita, joille on
käynyt pahemmin.
Yhdessä käsikähmässä, jossa huumeiden vaikutuksen alainen matkustaja yritti
tempaista kuljettajan repun, matkustaja yksinkertaisesti puraisi kuljettajaa varpaasta
kenkä oli lennähtänyt jalasta käsirysyn aikana. Vanhemman kuljettajan neuvo on
aina sama: yrittää rauhoittaa puhumalla.
Alaa Hannu Lipponen ei aio vaihtaa siitä huolimatta, että kireitä tilanteita joskus
tulee eteen. Kanssakäyminen matkustajien kanssa on usein myös mukavaa. Monista
matkustajista on vuosien mittaan tullut vanhoja tuttuja, ihmiset moikkaavat, kiittävät
tai vaihtavat muutaman sanan.
Ingegerd Ekstrand
Palkkatyöläinen
5.2.2003 nro 1/03 |